Första försöket att brygga en APA

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
goddang
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Första försöket att brygga en APA

Inlägg av goddang »

Nu är jag verkligen supernyfiken på slutresultatet. Jäsningen satte igång igår och jag kommer på mig själv med att gå och sniffa på utblåset på jäsröret och det luktar öl med stora givor Cascade. Gott! Det är rejält grumligt även om jag tycker det blivit ljusare. Stor skumkrona med vad som ser ut som jästfällning/humlepelletsfällning i skumet. Sedan är det något sedement längst nere på botten också. Kanske jästen?
1. Jag kyler alltid med locket av, eftersom det går så otroligt mycket snabbare. Kanske är det så att infektionsrisken ökar något, men det måste fortfarande vara bättre än att låta ölen stå varm i flera timmar. En kylspiral är enkel att bygga med 5 meter kopparrör från Clas Ohlson.
Får tänka lite på hur jag skall angripa detta. Bygga en kylspiral känns ju helt klart lockande. Verkar dock ännu smidigare med plattvärmeväxlare och vad jag förstått att direkt efter koket kunna koppla på och köra rakt ner i jästanken? Dock är det ju förknippat med större investering...
2. Även om du har silplåt kommer det att följa med humlerester ut från grytan, speciellt om du använder pellets. Däremot tror jag att du kan höja silplåten genom att sätta upp alla skruvar på max så du slipper att slangen sätter igen. Om det ändå inte hjälper, så tror jag att den där snabbkopplingen på kranen gör hålet något mindre och kanske kan ersättas med något annat. Du kan också se till att slänga ner en slev i grytan någon minut innan du avslutar koket, så har du något desinficerat att peta bort humlerester som sätter igen slitsarna. Att vörten genom en silduk ner i jäshinken är också ett ganska effektivt sätt att syresätta vörten, så det skadar inte att göra det.
Funderar på om man skall montera en Bazooka screen på utblåset som då sitter under silplåten. Dock kommer ju silplåten en bit upp vilket jag inte riktigt vet om det är relevant eller ej. Det borde i alla fall fungera riktigt bra för både lakning och sila bort vörten.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

goddang skrev:Nu är jag verkligen supernyfiken på slutresultatet. Jäsningen satte igång igår och jag kommer på mig själv med att gå och sniffa på utblåset på jäsröret och det luktar öl med stora givor Cascade. Gott! Det är rejält grumligt även om jag tycker det blivit ljusare. Stor skumkrona med vad som ser ut som jästfällning/humlepelletsfällning i skumet. Sedan är det något sedement längst nere på botten också. Kanske jästen?
Låter mycket bra! Skumkronan innehåller en del "gammalt skräp" typ humle, proteiner mm, som kommer bilda en svartbrun ring strax ovanför ytan och resterna kommer sjunka till botten. Sedimentet är humlerester och död jäst som du ser till att inte få med när du tappar om ölen för antingen sekundärjäsning eller i en ny hink där du blandar i socker till flaskjäsningen.
goddang skrev:Får tänka lite på hur jag skall angripa detta. Bygga en kylspiral känns ju helt klart lockande. Verkar dock ännu smidigare med plattvärmeväxlare och vad jag förstått att direkt efter koket kunna koppla på och köra rakt ner i jästanken? Dock är det ju förknippat med större investering...
Plattvärmeväxlare är krångligare än vad det låter. Framförallt måste humlen avskiljas ordentligt innan, annars sätter de igen. Jag har bryggt många hundra liter öl och aldrig känt behovet av något mer avancerat än en kylspiral. Det största krånglet där är att hitta en koppling så du kan koppla på en slang direkt på vattenkranen, men det finns om man frågar på en välsorterad järnaffär.
goddang skrev: Funderar på om man skall montera en Bazooka screen på utblåset som då sitter under silplåten. Dock kommer ju silplåten en bit upp vilket jag inte riktigt vet om det är relevant eller ej. Det borde i alla fall fungera riktigt bra för både lakning och sila bort vörten.
Bazookascreenen är inte heller den tillräckligt bra filter. Varför inte bara köpa nya skruvar och muttrar till silplåten, som är längre? Att silplåten kommer upp lite kan påverka mäskningen lite, men inte så det stör. Använda silduk (eller något annat mer avancerat) tycker jag fortfarande är obligatoriskt.
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

Jag känner mig också mer "trygg" med kylspiral, byggde min av 5meter 10mm prisol från biltema (300:-) + 2st 10mm->1/2" rörgänga kopplingar 35:-/st sen passar vanliga gardenaadaptrar på dessa.
Att få av plasten är en barnlek, bara att skära en skåra längs med hela rullen, lossa i ena änden och börja dra.

Måste vara ett elände att rengöra plattvärmeväxlaren? Kylspiralen gnuggar/sköljer jag av efter användning, sen får den koka med vid slutet av nästa bryggning för att desinficeras.
/Eric
goddang
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av goddang »

Nyfiken som jag är tog ut lite öl för att provsmaka och mäta SG (heter det så? Densitetsmätning vid givet tillfälle). SG? visar på 1021 vilket fortfarande är lite högt mot beräknat FG om 1015. Dock smakade ölen väldigt "klar". Behaglig något markerad beska, inte speciellt stor kropp eller toner av malt och väldigt lagom till modest humlad. Jag tror att min långsamma vörtkylning bidrog till att de där 30g(som enligt receptet skulle vara 18,5g) Cascade blev mer av Smakhumle än Aromhumle då vörten måste befunnit sig över 90c en ganska lång tid (då det tog nästan 2h att kyla hela vörten till 20c).

Funderar därför på att torrhumla med ytterligare 30g Cascade för att få en mer markant humlearom.

Ölen har en spännande ljusgul grumlig färg. Påminner lite om en gulare Wit eller Weissbier. Klarnar väl aningen i sekundären antar jag.
IMG_0153.jpg
Mans
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Mans »

goddang skrev: Funderar därför på att torrhumla med ytterligare 30g Cascade för att få en mer markant humlearom.
Go go go!
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

SG = Specific gravity (till skillnad från Original och Final)

Kolla också om din mätare är rätt kalibrerad. Om du stoppar ner den i 15-gradigt vatten ska den visa på 0. Om den ligger ovanför eller nedanför kan du helt enkelt dra ifrån eller ta bort lika mycket. Tänk också på att den visar 1 steg högre vid 20 grader.

EDIT: Förlåt, LÄGRE ska det vara - hydrometern visar 1 steg lägre vid 20 grader.
goddang
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av goddang »

Har fortfarande inte orkat kalibrera min hydrometer. Upptäckte idag när jag hade tänkt att göra det för annan brygd att min digitaltermometer från IKEA har gått och dött. Den klarade en brygd. Får köpa en ny imorgon så jag kan fortsätta brygga. FG innan buteljering landade däremot på 1018.

Som priming kokade ihop 4g socker/lit och pitchade i. Märkte efter buteljering att det blir lite mer än så då jag räknade på 12L men bara fick ut 10L ur jästunnan (det var inte 2L kvar, max nån dl). Buteljeringen blev klar i söndags runt 23:00 och nyfiken som jag är öppnade jag första igår. God fast med för lite kolsyra. Öppnade även en idag, lite mer kolsyra men fortfarande lite lite så nu blir det att låta dem jäsa en vecka ifred.

Just det, ölen är jätteklar och fin, lite bärnstensfärgad och detta utan protafloc/irish moss eller dylikt. Tog två dar för jästen att sjunka till botten.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Vad är det för termometer och vad är felet? En del stektermometrar kan lägga av om det kommer fukt in i kabeln. Då kan det bättra sig om man torkar den ordentligt i ugnen. Jag har för mig att en del täckt kabeln med krympslang för att undvika det problemet.
Skriv svar