goddang skrev:Nu är jag verkligen supernyfiken på slutresultatet. Jäsningen satte igång igår och jag kommer på mig själv med att gå och sniffa på utblåset på jäsröret och det luktar öl med stora givor Cascade. Gott! Det är rejält grumligt även om jag tycker det blivit ljusare. Stor skumkrona med vad som ser ut som jästfällning/humlepelletsfällning i skumet. Sedan är det något sedement längst nere på botten också. Kanske jästen?
Låter mycket bra! Skumkronan innehåller en del "gammalt skräp" typ humle, proteiner mm, som kommer bilda en svartbrun ring strax ovanför ytan och resterna kommer sjunka till botten. Sedimentet är humlerester och död jäst som du ser till att inte få med när du tappar om ölen för antingen sekundärjäsning eller i en ny hink där du blandar i socker till flaskjäsningen.
goddang skrev:Får tänka lite på hur jag skall angripa detta. Bygga en kylspiral känns ju helt klart lockande. Verkar dock ännu smidigare med plattvärmeväxlare och vad jag förstått att direkt efter koket kunna koppla på och köra rakt ner i jästanken? Dock är det ju förknippat med större investering...
Plattvärmeväxlare är krångligare än vad det låter. Framförallt måste humlen avskiljas ordentligt innan, annars sätter de igen. Jag har bryggt många hundra liter öl och aldrig känt behovet av något mer avancerat än en kylspiral. Det största krånglet där är att hitta en koppling så du kan koppla på en slang direkt på vattenkranen, men det finns om man frågar på en välsorterad järnaffär.
goddang skrev:
Funderar på om man skall montera en Bazooka screen på utblåset som då sitter under silplåten. Dock kommer ju silplåten en bit upp vilket jag inte riktigt vet om det är relevant eller ej. Det borde i alla fall fungera riktigt bra för både lakning och sila bort vörten.
Bazookascreenen är inte heller den tillräckligt bra filter. Varför inte bara köpa nya skruvar och muttrar till silplåten, som är längre? Att silplåten kommer upp lite kan påverka mäskningen lite, men inte så det stör. Använda silduk (eller något annat mer avancerat) tycker jag fortfarande är obligatoriskt.