Nybörjarblogg + hjälp med recept

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Pesadelo
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Nybörjarblogg + hjälp med recept

Inlägg av Pesadelo »

Hej.
Jag är ny inom bryggarvärlden sen ett par månader tillbaka, men har snabbt upptäckt att det är något av det roligaste man kan ägna sin fritid åt. Av den anledningen har jag också försökt beskriva mina mödor i en blogg som handlar om mina nybörjarförsök att brygga öl. Kolla gärna in bloggen på:
http://bieredeper.wordpress.com/

Har också fundering på ett IPA-recept. Kan man göra en IPA på bara Cascade och Amarillo, eller måste man ha fler humlesorter för att göra en IPA? Och hur ska man göra med malt? Jag tänkte mig att använda Pale Ale-malt och någon typ av ljus karamellmalt. När jag tittar på recept runtom på nätet använder de flesta pilsnermalt, och sex-sju olika typer humle.

Hur ska man tänka kring beskan. Räcker det med en IBU kring 60 eller blir det mesigt? Jag gillar ju IPA som Sierra Nevada Torpedo och Punk IPA. De är väl lite beskare än så?

/Per
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Nybörjarblogg + hjälp med recept

Inlägg av gedman »

Självklart kan du brygga en IPA med Cascade och Amarillo, men risken finns att den blir lite "platt". Jag tycker i alla fall att du kan lägga något annat som bitterhumle, kanske Chinook eller Centennial. Pale malt duger dock utmärkt.

När du bygger ditt recept bör du tänka på att den uppleva beskan varierar med ölens alkoholstyrka - starkare öl kan och bör ha högre IBU. Punk IPAn ligger på 68 IBU och 6% alkohol medan Torpedon ligger på runt 70-80 med 7,4 %. 60 IBU duger alldeles utmärkt både för något som är 5% och 7%, men den på 5% kommer att upplevas som klart beskare.

Tjusig blogg förresten! Kände igen mig på många sätt från min bryggstart, speciellt vad gäller flera av misstagen...
Pesadelo
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Pesadelo »

Är det för att Chinook och Centennial har högre alfasyra som de lämpar sig bättre till bitterhumle? Man behöver inte ha lika mycket och undviker därför bismaker? Jag testar hur som helst med att lägga in dem i receptet och slutar snåla med humleinköpet! Jag funderar på att torrhumla också. Är det någon av dessa humlesorter som lämpar sig bättre/sämre för torrhumling? Som jag förstår det gör man gärna torrhumlingen under sekundärjäsningen. Är sju dagars torrhumling precis innan flaskning ok?
Kul att du gillade bloggen förresten! Och tack för hjälpen med receptet!
Mans
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Mans »

Det går alldeles utmärkt att brygga en IPA med en enda humlesort om man så vill. Det kan vara ett trevligt sätt att undersöka just den humlens egenskaper :) Anledningen till att man har flera sorter är ofta att man vill ha fler nyanser från humlen...

Alla fyra humlesorter som du nämner passar bra för torrhumling. Jag brukar köra utan sekundärjäsning för det mesta - även när jag torrhumlar. Brukar jäsa i ungefär två veckor och torrhumlar de sista tre-sju dagarna. Fungerar finfint!
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Chinook och Centennial är bra som bitterhumle, men inte bara för att de är alfastarka. Båda två har ganska kraftiga smaker och åtminstone Chinook är inte lika "elegant" som till exempel Amarillo och Cascade med lite jordigare och kryddigare smak än de flesta andra amerikaner. Därför använder jag den som bitterhumle, medan jag inte är lika säker på Centennial eftersom jag inte använt den så mycket. Jag har inte hört talas om att det skulle bli bismaker om man använde mycket men svag humle som bitterhumle.

Jag tycker dock att tre dagars torrhumling räcker.
Pesadelo
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Pesadelo »

Vilken fantastisk källa till kunskap som finns i detta forum! Underbart!
Det låter som att Chinook som bitterhumle kan vara värt att prova. Sen tror jag jag torrhumlar med både Cascade och Amarillo. Jag har en öl på jäsning som bara innehåller Cascade, just för att få bättre kläm på hur just det smakar. Tänkte göra så med några humlesorter för att lära mig.
Tack för alla kloka svar!
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Pesadelo skrev:Jag har en öl på jäsning som bara innehåller Cascade, just för att få bättre kläm på hur just det smakar. Tänkte göra så med några humlesorter för att lära mig.
Fullkomligt strålande idé! Och ambitiös. Bli inte rädd för att Cascade smakar lite kattpiss, det upplever i alla fall jag när jag får väldigt stora mängder Cascade i ett glas. Det är en fantastisk humle tillsammans med till exempel Amarillo.

Lycka till!
Skriv svar