Idé på nåt som ska likna en lambic - tips och funderingar

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Idé på nåt som ska likna en lambic - tips och funderingar

Inlägg av CalleT »

Det som förvirrar är väl att när man snackar "anaerob" så tänker man väl oftast på anaerob kolhydratmetabolism.
Det är ju helt riktigt att "anaerob metabolism" för oss alltid innebär "anaerob kolhydratmetabolism" (och omvänt
för aerob), d.v.s den där dåliga varianten som för oss ger mjölksyra som slutprodukt (anaerob kolhydratmetabolism
ger vanligtvis etanol eller mjölksyra eller en blandning av båda. Jästen kör mest på ren etanol och djur kör mest på
ren mjölksyra).
Det knepiga med jästen är att den under "aeroba" förhållanden kan köra "aerob metabolism" för vissa processer
(de omnämda fettsyrasynteserna m.fl.) men fortsätta köra "anaerob metabolism" för kolhydraterna.

Det vore som om en toppidrotsman trots både maxad lungkapacitet, bloddoping och höghöjdsträning ändå skulle
envisas med att krypa fram med 100% mjölksyra i musklerna... Men för jästen är det inget problem, för den
skadliga etanolen läcker ut i omgivningen och förgiftar motståndarna istället... :D

/Calle
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej calle

Går det att dopa jästen på något sett? alltså få den att fungera bättre, orka jäsa ut mera. Kan man på något sätt få jästen att fungera bättre.

Vi människor, spec "vissa" idrottsmän/kvinnor, vill ju gärna fuska/kunna öka sin kapacitet via vissa medel.

Finns det något sätt att få en öljäst att bli bättre under sin jäsning, alltså få den att fungera bättre under jäsningen? bortsett alltså från dom sakerna vi gör normalt med syre samt ökning av kulturer?

Bo
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Thomas Fransson »

Du verkar insatt i detta Calle, micorbiolog?
Sambon doktorerar i "anaerobi" och är till stor hjälp när jag har konstiga frågor. Hon gav mig boken "Organic Chemeistry - A Short Course" skriven
av Hart, Craine, Hart. Efter det knarkade jag artiklar om jäst ;)

Ett par av dem om just det du skrev, och då gick det upp för mig att det faktiskt var en lite levande krabat. Det var ett genombrott för en skoltrött kock ;)

Som sagt, du verkar duktig på detta, man kanske kan få skjuta iväg ngn fråga åt ditt håll?
om sambon är på dåligt humör ngn dag ;)
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

bohumle skrev:Hej calle

Går det att dopa jästen på något sett? alltså få den att fungera bättre, orka jäsa ut mera. Kan man på något sätt få jästen att fungera bättre.

Vi människor, spec "vissa" idrottsmän/kvinnor, vill ju gärna fuska/kunna öka sin kapacitet via vissa medel.

Finns det något sätt att få en öljäst att bli bättre under sin jäsning, alltså få den att fungera bättre under jäsningen? bortsett alltså från dom sakerna vi gör normalt med syre samt ökning av kulturer?

Bo
I väntan på Calles svar så...

Säger jag att det är jästens hälsa och antal det handlar om när man fermenterar. Jästen och bryggaren vill ju inte riktigt samma saker, men genom att
sätta den i en miljö som vi själva kontrollerar så kan vi få den att uppföra sig mer som vi vill. Precis som Calle skrev så kan jästen arbeta utan problem, både med och utan syre, det senare (sk. fermentering) är dock det som är av intresse för en bryggare. Även om jästen kan käka mer socker och utvinna högre mängd energi med tillgång till syre. Ölen hade dock inte alltid blivit så trevlig.

I detta ligger grunden till allt prat om att tillsätta rätt mängd jäst, syresättning och temperaturkontrollerad jäsning osv.
Du kanske tänker en maltig stark ale med rena smaker och dofter. Jäst på 17C för att minska esterproduktionen.
Jästen tänker förmodligen mer i banorna "varmt väder och sockervatten"

Pigg och fräsch jäst i rätt mängd i förhållande till vad det är man vill att den ska göra tror jag är enda medicinen.
Sådan jäst får du genom att alltid använda så

* Så färsk jäst som möjligt

* Tillsätta rätt mängd jäst, även om jästen ökar i antal i vörten så är cellväggarna inget vidare på de sista cellerna.

* Förkultur i lämplig storlek under lämpliga förutsättningar dvs. Detta eftersom att cellväggen försvagas
varje gång cellen "nyper av" en bit av sig själ för att bilda en ny cell. När du propagerar vill du alltså gradvis öka volymen vört för att skapa rätt miljö för
jästen att växa på rätt sätt i. Du vill nödvändigtvis inte ha en expotionsartad tillväxt efter som detta kan resultera i en jästpitch vingklippta celler.
Det är därför man gradvis ökar volymen på en förkultur och inte börjar med 2-3 liter på en gång. Om man dessutom propagerar jäst från en flaska är detta
än mer viktigt och man börjar då i väldigt små volymer.

* Tillsätta rätt jäst till vörten ex. att inte välja en jäst som kolar vid 8-9% om man ska brygga ett Imperial barley wine ;)
* Återanvänd gärna inte jäst från ett Imperial barley wine ;)
* Förvara jästen rätt när den inte används.
* Syresätt ordentligt
* Lösa upp torrjäst i kokt avsvalnat vatten (30 till strax under 40C) istället för att strö jästen direkt i vörten
* Se gärna till att jästen och vörten inte har för stor temperaturskillnad vid pitch, utan låt vörten komma ner till jästemp. Dvs. undvik att pitcha direkt om
vörten efter kylning ligger på 27-28 grader och du ska jäsa vid 17-18C. Ett temperaturdrop på 10C är inte alltid bra. Jästen kan somna och droppa till
bottnen. Vissa jäststrängar känsliga, andra mindre...
* När man ska jäsa öl med höga andelar socker eller liknande extraktgiva så kan det vara ide att tillsätta jästnäring.
* När man ska jäsa extremt alkoholstarka öl kan det vara en god ide att succesivt mata jästen med socker under jäsningen istället för att dumpa i allt i slutet
av koket.

Dessutom vänjer sig jäst vilket innebär att om du använder samma jäst i fler generationer till liknande eller samma öl så kommer med tiden
jästens prestanda och profil förbättras och förändras till en grad. Den vänjer sig vid miljön i din vört gradvis för att sedan kanske förändras så pass
att resultatet blir utanför dina acceptansnivåer. Då är det bara att börja om på ny kula men en ny laddning jäst.

Kanske inte några direkta supertrix detta, mer sådant som är enkelt att göra för att försäkra sig om att ens jäst och öl ska må fint och inte gå på strejk
eller göra myteri ;)
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

Nu har nya funderingar dykt upp. Jag har tappat om ölet till sekundären efter två veckor och lagt i 1kg jordgubbar och 1kg hallon som jag tänkte låta ligga i 2 veckor innan buteljering... eftersom bären innehåller naturligt socker (jordgubbar ca 8.3g kolhydrater per 100 g, hallon ca 4.4g/100g) och jag dumpade i 2 kg (på 14 liter dryck), borde inte det påverka alkoholnivån ganska rejält? Och om det gör det, kan man då räkna med vanliga 17g/liter = 1%? ....

edit: (och nu inser jag att om det är så är det ingen jättteskillnad.. räkande själv efter att jag skrivit inlägget. får det till att alkoholhalten skulle öka drygt 0.5% om allt socker jäser ut och det är ju inget....)

Var nyfiken på hur det smakade innan jag kastade i bären... lite intressant smak, inte så mycket lambictoner där, kändes faktiskt mer som en wit... smakade som en wit-jäst luktar ungefär.

Och sen ännu en fundering.. redan nu efter en dag börjar bären se lite "upplösta" och slamsiga ut... vad är det som hindrar bärsoppan från att bli en mögelfest? kommer ju ha den stående i typ 22C i brist på andra möjligheter....
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Nej lambickarraktären kommer efter ngt års lagring innan buteljering.
Om du använde sk. lambicblend så råder jag än en gång att låta ölet stå.
Bakterierna och "vildjästen" behöver tid på sig att avsluta jobbet, och så länge det finns komplexa sockerarter de kan käka
så kommer de att fortsätta. Ex så har man vid analyser av 30-40 år gammal öl inte funnit några levande organismer än just brettanomyces som hållt
igång och varit vid liv.

Ang fruktens socker bidrar det med en liten extra mängd alkohol, men som du själv klurade ut så rusar det inte iväg från 5% till 12% pga 2kg bär ;)'
Frukten/bären kommer med tiden att lösas upp helt och endast små spår av dem kommer finnas kvar som ex körsbärskärnor om man gör en kriek.
Traditionellt tillsätts dessa efter dess att ölet lagrats/jäst 12-24 månader och där efter ytterligare ca 3-6 månader på frukten/bären.
Har aldrig använt jordgubbar i öl, men det jag hört och läst så verkar alla vara överens om att jordgubbar inte bidrar med så värst mycket smak, samt
att den lilla smak de avger avtar väldigt snabbt. Jag rekomenderar att du smakar av ölet och därefter avgör om du är nöjd med fruktsmaken innan
då går vidare.

Det som hindrar infektioner är givetvis att man ser till att antingen pastörisera bären/frukten/musten...
Ölets lägre pH hämmar också bakterieutveckling (där av namnet fermentering, tänk ex. surkål)
En lambic har jämfört med en vanlig öl lägre pH.

Humlen har dessutom en konserverande effekt.
Lambic bryggare använder sig av åldrad/gammal humle som förlorat största delen av sin arom.
De är endast ute efter humlens "antibakteriella" effekter, inte efter arom och smak.
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

Jepp använde lambicblend från Wyeast.

Jordgubbarna är mer utfyllnad, hoppas på att hallonen kommer fixa smaken. Skulle det vara för lite smak får man väl slänga i lite mer senare och låta det stå lite till.

Ang rengöring av bären... jag gjorde helt enkelt så att jag tog påsar ur frysen och hällde rakt ner utan att göra något med de frysta bären. Har läst att det bör vara ok förfarande. Funderade på om man skulle ge dom ett snabbkok men så tänkte jag att det borde vara rent i påsen dom kommer i. Gjort är gjort nu, hoppas det gick vägen.

Sen undrar jag lite med detta med lagringen... kan inte tänka mig det ska ta 5-6 månader för jästen att jobba klart? Tycker det verkar skumt... lagringstiden är ju väldigt dryg med lambics och lambicsmakerna kommer med lagring säger du. Ok, det är ju skäl att lagra i sig så klart men för själva jäsningen? Har haft 2 veckor primär nu och ska nog ha 2 veckor sekundär nu och sen åker det i flaska. Det borde ju inte vara nån skillnad på att lagra i flaska eller att lagra i jäshinken? Flaskan känns renare och tryggare tycker jag. 4-6 månader på flaska är väl samma sak som 4-6 månader i jäshinken (mer eller mindre). Enligt receptet jag hade som guideline var total jästid bara 3 veckor, sen lagring på det.
Samma sak med att ha frukten i under ett halvår, känns lite som att smaken når max-potential långt tidigare.

Utbilda mig gärna om du inte håller med :)
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Thomas Fransson skrev:Det är verkligen inget hastprojekt att göra en Lambic, räkna med 18-24 månader "primärt" och ytterligare ett par månader efter tillsats av fruktpure.

Tiden är det svåraste med en lambic, det är svårt att veta hur den kommer att bli innan den är "klar" och märker man då att man bör göra justeringar
så är det bara att vänta 1-2 år till och se om det blev bättre eller sämre...

Lambics verkar vara en ganska populär extraktöl att göra vilket är förståligt med tanke på lambicens karraktär.

Ett par lösa råd jag vill ge -

* Lambic är i grund och botten ett veteöl, så använd iallafall 50% vete, ngn stans mellan 50-60% är en bra tumregel

* När det gäller humle så är sk. åldrad humle det som traditionellt används, dvs. humle där aromen är borta med vinden.
Har du ingen gammal humle så kan du kanske kolla i dina lokala hälsokostaffärer och "indianbutiker" dom brukar ofta ha burkar med tokgammal
humle på hyllorna som är avsett för humle-te. IBU'n kan vara svår att beräkna med dessa, men det är den även med gammal brygghumle...
Normalt ligger en lambic på mellan 5-9 IBU (Budweiser sägs ligga på runt 8 IBU..)

* Är man experimentlysten kan man alltid tillsätta bottendregget från en flaska lambic till sin egen lambic.
Problemet är att man inte riktigt vet hur det kommer arta sig eftersom bakterierna arbetar i skift, eller mer likt en stafett. Den ena skapar förutsättningar
för den andra. Proportionerna i en en färdig lambic smackpack är sådana att detta oftast fungerar som sig bör. Men vill man så kan man så klart testa.
Speciellt om det är från en flaska Lambic av ens favoriter.

* Allt poröst som kommer i kontakt med din lambic bör du markera och endast använda till öltyper med vildjäst och bakterier.
Ex. slangar, jästhinkar. (Gäller givetvis efter pitch)
Om man inte vill offra två jäshinkar så kan man primärjäsa sin lambic med en vanlig alejäst, tappa om och tillsätta sin lambic-kultur i sekundären.
Använd gärna en jäst som attenuerar halvbra. Dom roliga leksakerna i din lambic-blend gillar nämligen komplexa sockerarter som jästen lämnar efter sig.

En work around som många kör med är att tillsätta en liten mängd maltodextrin i slutet av koket. Då vet man att bakterierna har mat.

* Köp gärna boken "Wild Brews av Jeff Sparrow - Länk till boken i humles webshop
Där hittar du massor av matnyttig info som förhoppningsvis kommer ge dig blodad tand och mer info om dessa väldigt egensinniga öl.
Tänker man dessutom på hur mycket tid man investerar så kan det vara värt 149:- plus frakt och lite mysig sommarläsning innan man sätter igång.

* Du kommer bli förvåndad över vilka mängder frukt som kan behövas, 100-300g/liter beroende på sort.
Men den tillätter du efter 12-18 månaders jäsning. Frukten innehåller som bekant socker, och detta socker skall jäsas ut. Problemet är bara att knegarna
som gör jobbet och har slitit i ett par månader inte jobbar i samma takt som vanlig öljäst.

* Har du möjlighet att tvångskarbonera din Lambic så är det defenitivt att föredra innan man fått lite rutin på det hela. I synnerhet om man flaskar den
efter 1 år eller strax där över. Efter 2 år bör ölet vara utjäst, men man bör använda sig av champagneflaskor som pallar extra tryck.
I 35+ år gammal öl hittar man fortfarande levande och sprittande brettanomyces.

* Är sambon otålig av sig så kan du alltid försöka att brygga en veteöl och lagra denna på frukt en månad och sedan flaska.
Hallon-wit är en populär variant. Dessutom går det utomordentligt bra att prima med fruktjuice.
Eller en seizer/saiser [sajser] vilket är en blandning av malt och äpplejuice. Ungf. samma koncept som mjödens braggot...
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

eberlund skrev:Jepp använde lambicblend från Wyeast.

Jordgubbarna är mer utfyllnad, hoppas på att hallonen kommer fixa smaken. Skulle det vara för lite smak får man väl slänga i lite mer senare och låta det stå lite till.

Ang rengöring av bären... jag gjorde helt enkelt så att jag tog påsar ur frysen och hällde rakt ner utan att göra något med de frysta bären. Har läst att det bör vara ok förfarande. Funderade på om man skulle ge dom ett snabbkok men så tänkte jag att det borde vara rent i påsen dom kommer i. Gjort är gjort nu, hoppas det gick vägen.

Sen undrar jag lite med detta med lagringen... kan inte tänka mig det ska ta 5-6 månader för jästen att jobba klart? Tycker det verkar skumt... lagringstiden är ju väldigt dryg med lambics och lambicsmakerna kommer med lagring säger du. Ok, det är ju skäl att lagra i sig så klart men för själva jäsningen? Har haft 2 veckor primär nu och ska nog ha 2 veckor sekundär nu och sen åker det i flaska. Det borde ju inte vara nån skillnad på att lagra i flaska eller att lagra i jäshinken? Flaskan känns renare och tryggare tycker jag. 4-6 månader på flaska är väl samma sak som 4-6 månader i jäshinken (mer eller mindre). Enligt receptet jag hade som guideline var total jästid bara 3 veckor, sen lagring på det.
Samma sak med att ha frukten i under ett halvår, känns lite som att smaken når max-potential långt tidigare.

Utbilda mig gärna om du inte håller med :)
Det är inte alls så att jag försöker sätta käppar i hjulen för dig, tvärt om så ville jag bara hjälpa dig eftersom du hade frågor om lambics.
Åter igen rekomenderar jag dig att läsa boken "Wild Brews" av Jeff Sparrow.

Tills dess -

Som namnet på den jäst du använder så föreslår namnet lambic-blend att det är frågan om en blandning av olika saker i påsen.
Vi kan utesluta att det inte rör sig om en blandning av belgiens bästa lambics i souvenir-size. Det rör sig om en blandning av olika typer av jäst
och bakterier. I ditt fall bla vanlig belgisk wit-jäst, sherry-jäst, två olika typer av vildjästen Brettanomyces samt mjölksyrebakterier.

Dessa är dessutom doserade i sådana mängder att de inte ska konkurera ut varandra utan aktiveras i rätt ordning, den ena skapar förutsättningarna för den
andra osv.

Vad händer när du tillsätter din lambic-blend till din vört?

1.
Well eftersom det finns vanlig jäst med i påsen så sätter den igång i samma anda som om du pitchat en vanlig öljäst till din vört.

2.
När den vanliga jästen gjort vad den kan, vanligtvis efter 1-3 veckor (dom flesta som gjort veteöl tidigare vet att det är en rackans lurig jäst
som tar god tid på sig) Som du även själv konstaterat när du smakade efter två veckor så smakade det just veteöl och inget annat.

3.
Ok, den vanliga jästen har gjort sitt och ölet smakar bara veteöl alltså är vi inte i lambicland ännu... whats next?
Det är nu dom andra sakerna som var med i påsen så sakta börjar att acklimatisera sig. Under kommande månader och år kommer dessa att dels
bearbeta saker som redan finns i ölet när de tar vid som ex. komplexa polysackarider som vanlig jäst inte kan käka.
Men de kommer även att skapa nya ämnen, både av sig själv, men även genom att kombinera ex. syror, alkoholer till nya ämnen som den i sin tur sedan
kan omvandla till andra saker osv. osv... Denna process och inte bara slutresultatet är en del av det som ger lambicen dess karaktär.
Hur processen förlöper handlar om vilka förhållanden den fermenterande jästen utsätts för ex. temperaturer, exponering för syre, vörtens och microflorans sammansättning osv.

Det är detta som tar 1-3 år, även om man inte kan tänka sig det.

4.
Lagring på flaska vs. jäshink, better bottle, damejeane osv.
Well vi har tidigare i tråden pratat om varför man ska passa sig med att flaska sin lambic för tidigt... Utöver den direkta faran i detta (som borde vara anledning nog) så kommer processen att hämmas en del under förutsättningarna som bildas i flaskan (tryck osv). Resultatet kommer alltså inte att bli det förväntade.

Det kommer alltså inte att vara tryggare pga. att du just tillverkat en batch granater av glas. Dessutom kommer din öl inte att få rätt karraktär osv. osv...
Jag kan även passa på att berätta om en öl med brettanomyces jag hade stående på fat. Tappade ut det mesta av trycket i fatet för att kunna fylla en flaska
som jag skulle ta med till en fest. Efter det stod fatet orört i 5-6 månader till och trycket som hade byggts upp i fatet under den tiden var fruktansvärt.

5.
Om du spelat dina kort rätt så kommer du efter 7-12 månader börja skönja en ton av lambic i din öl, hur stark den är beror på sådant vi redan tagit upp.
Det är alltså inte en Boons Mariage Parfait du har i hinken efter denna tiden. Men när lambicen börjar få karraktär av önskad nivå är det dags att tillsätta
eventuell frukt eller pure. Oftast lagras ölet sedan 4-6 månader på frukten för att kunna lösa upp den och fermentera sockret osv. Kom ihåg att din vanliga jäst kastade in handuken för ca 1 år sedan där vi nu befinner oss. Det tar tid för organismerna att bearbeta frukten, TID, inte 4 dagar upp till en vecka.
Ju längre kontakt med frukten ju mer komplex smak. Olika bryggerier har olika tider de lagrar på frukten. Efter flaskning brukar det även följa ett par månaders konditionering på flaska innan lambicen är redo att serveras.

Angående mängden hallon så skulle jag rekomendera ca 100-130-150g/liter.

6.
Angående frysta bär och frukter, de flesta känner till ngn historia om hur folk blivit magsjuka när de ätit ex. Euroshoppers frysta bär.
Detta pga. att bären i vissa länder vattnas med avloppsvatten som innehåller en full bingobricka av patogener och annat otrevligt.
Nu är det iofs vida känt att inga patogener någonsin funnits i en öl. Men det kan som sagt finnas mer än ex. ekoli på bären.

* Frysning dödar inte bakterierna
* Tillsättning av ett par kilo djupfrysta bär/frukt rakt ner i en jäsande vört kommer med stor sannorlikhet att orsaka thermo-chock

Sammanfattningsvis så rekomenderar jag dig att läsa på lite om lambic.
Det är lätt hänt att det blir fler frågor än svar när man forumar.
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

Uppskattar verkligen att du tar dig tid att svara så rejält på alla frågor. Jag känner jag borde haft denna diskussionen innan jag gjorde ölet...

Känns dock lite som att jag kommer fram till slutsatsen att det var lite väl ambitiöst att använda en lambicjäst nu, speciellt med tanke på att jag inte har nån plats att förvara en jäshink under så lång tid.... lite vatten över huvudet känner jag.

Min spontana tanke är nu att låta frukten ligga i veckan ut och sen buteljera och sen dricka det så fort det kolsyrats. Om det nu är så lång tid tills alla vilda bakterier tar fart borde det vara lugnt (?) att ha det på flaska några veckor innan de dricks upp (har en månads semester om 2 veckor så lär inte vara nåt problem att hinna med ;) )
Kommer ju tappa allt som har med lambic att göra men det slår ju att hälla ut det. Flaskgranater är ju inte så lockande så det kanske är att föredra att ha en svalkande fruktöl med vetetoner (eller tvärtom) istället.... för det är väl ungefär det som det kommer smaka fortfarande?
Ananrs blir det att hälla ut det för jag kommer inte kunna hantera lagringstiden rent logistiskt i nuläget. Får isf göra ett nytt försök när jag köpt hus och har ett brygg-rum med fat. tills dess ska jag hålla mig till att göra veteöl med frukt och använda vanlig jäst.

Hur som helst, tack igen för din värdefulla feedback, utan dig hade detta nog resulterat i ett 30-40 tal sprängda flaskor i källaren (eller på nåt värre ställe).. och en jäävla röra... ;)
Flasktmmaren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Flasktmmaren »

.
Senast redigerad av Flasktmmaren den tisdag 2010-08-17 13:48, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Absolut, flaska ölet och drick det under semestern. Se bara till att ha koll på flaskorna som inte dricks upp ;)
Synd att du inte har möjlighet att spara ölet. Du har inga vänner, familj eller ovänner med en källare eller liknande där du kan placera ölet och "glömma bort det" under en tid? Jag har haft öl på jäshinkar stående i vindsförrådet mången gång.

Två veckor till semester är tid nog att brygga en vanlig veteöl eller wit, eller kanske en vanlig lätt och alkoholsvag ale (4-5%) om du är lite brysk med processen.

Om du vill ha fruktsmak eller rättare sagt om din kära vill ha fruktsmak i ölet så kan du alltid tillsätta extrakt eller liknande vid priming.
Prima med äppelmust, saft, fruktextrakt, likörer osv.
Själv tillsätter jag ex. ett par droppar cocosextrakt i varje flaska i mina stouts och portrar ibland.
Skriv svar