Mäskkärl av kylväska.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Zwonka
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Mäskkärl av kylväska.

Inlägg av Zwonka »

Hej alla!

Jag har redan gjort en tråd om mitt mäskkärl, men nu är jag på jakt efter ett nytt eftersom jag och min bryggarbroder skall separera och för att jag vill öka på min kapacitet. Jag flyttar till Örebro-trakten om tre veckor så det blir svårt att pendla 40 mil för att brygga :)

Det jag nu slutligen fann på min jakt var en grossist i Järfälla som säljer kylväskor av märket "Igloo" och som verkar väldigt trevliga att ha och göra med. Det som dem hade som var intressant för oss bryggare var serien Beverage Cooler och Marine. En Beverage cooler på 10gallons gick loss på ca 1100:- inkl moms och en Marine 36 på 34 liter kostade ca 560:- inkl moms.

Grossisten finner ni på http://www.freezeit.se

(Eftersom jag letat ett tag så delar jag med mig om det är så att någon mer har tänkt höja kapaciteten)

// Alex
Black Pheasant Brewery - Brewmaster! ;)

http://inkognito.blogg.se
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Mäskkärl av kylväska.

Inlägg av Eric Josefsson »

Det tråkiga är ju priset kr/liter för de där väskorna.
En 24liters kylväska brukar gå hitta för 99:- om man letar lite.
Det skulle motsvara att man kunde köpa en sån där 10 gallons för cirkus 150:-
(fast man får ju kran på köpet och jag har själv suget tittat på den flera gånger)
/Eric
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Om du nu är i järfälla och snurrar så kan du ju gå in på heminredningsbutiken chilli i barkarby.

De har bunkrat upp inför sommaren med kylväskor. Den som jag antar är av intresse är på 50 liter. Till det enastående priset 449. Genomföring finns redan klar i den samt att den är på hjul om man nu skulle vilja ta väskan på en åktur.

Visserligen trodde expediten att det var helt okej att skapa sina egna verb hur som helst och hävdade att jag skulle ut och "picknicka". Men det är ju inget ord som man själv behöver ta till sig och bruka.

/Picknick-Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

399 fick jag ge för kylväskan på chilli, bifogar bilder på väskan och genomföringen inifrån, har inte testat om genomföringen är tät än. Ser ut som 1/2" rörgänga men det ska också verifieras
Bilagor
Inuti kylväska
Inuti kylväska
Kylväska
Kylväska
/Eric
niqlas
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av niqlas »

Såg också en sån på chili i somras fast i Västerås. Den ser superhet ut, faaan att jag inte köpte en då. :( Snålheten bedrar visheten.
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Aj tusan, verifiering av gängan var det.. *att göra*.
Tätheten av genomföringen är kontrollerad iaf, den var tät.
/Eric
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Tack för tipset om 50-liters kylväskan på Chilli. Idag var jag på Chilli i Linköping och de reade ut den för 229 kronor (!). Det blev en.

Vad gäller gängan kanske man inte behöver bekymra sig om den. Det går lätt att skruva bort hela avtappningsdelen (och sätta dit den igen). Man kan sedan ersätta den med egen koppling och kran etc., ev. efter att ha vidgat hålet (i inre väggen i första hand - där det ska täta).
Björn Petersson
enlitenen
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av enlitenen »

Hej på er, jag köpte en 24 liters kylväska för 99:-, finns lite överallt under sommartid. Sen hittade jag en plastkran (en sån med skruvkork som man använder till plastdunkar) på Maxi ICA för 25:-.

Jag kom på att själva kranen var pressad in i skruvkorken och om man då tar bort skruvkorken (vilket gick ganska enkelt med en dremel och slipskiva) så är tjockleken mellan väggarna i kylväskan och längden på kranens anslutningshals ganska samma. Mätte den inre diametern (inte innerdiametern) på anslutningshalsen och borrade upp ett hål med den diametern i sidan på kylväska. Sen var det bara att pressa in kranen i sidan på kylväskan med en snurrande rörelse och där satt den!
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Chilliväskan fungerade utmärkt, termometern sjönk 1grad under 90minuter mäskning. :D
(På 9.5kg malt och 24liter vatten) Då klarar kärlet lite till men jag skulle nog inte gå över 10kg malt.

Jag bytte kopplingen mot biltemas 1/2" bordsgenomföring. + kulkran +slangnippel
http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nippla ... omforing1/
Då fick jag kapa upp hålen lite, men med oring på båda sidor så var det tätt även när muttern bara var dragen med handkraft.
I bordsgenomföringen passade även 15mm kopparör medelst krymppassning. :D
/Eric
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Den här Chilliväskan var uppe för diskussion i en annan tråd i ett annat forum.

Jag själv hade med viss besvikelse konstaterat att den hade ingen skumisolering i locket. Det var bara luft mellan ytter- och innerskalet och bara några få millimeter mellan skalen på ovansidan. Jag har därför borrat upp hål och sprutat in fogskum i locket. Någon annan som hade använt väskan konstaterade att om den bara var fylld till hälften med mäsk så sjönk temperaturen två grader på en halvtimma. Men när den var fylld nästan till bredden höll den tempen i två timmar.

Jag har inte använt min än. Jag har dock i början tänkt att försöka använda den med så högt vatten/maltförhållande som möjligt och satslaka. Detta kan innebära i vissa fall allt vatten på en gång och en eller flera dekoktioner samt tömning av hela kärlet efter recirkulation och utan efterföljande pålakning av vatten.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inte för att jag tyckte mitt lock läckte mycket värme, men all energiförlust är ju ett problem, ännu mer vid mindre satser.

Hur gick det med fogskumet?
Jag funderar på en liknande modifiering, men jag är lite orolig för skumets expansion och deformationer av locket.
/Eric
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Jo, den buktade lite på ovansidan men ingen deformation som störde funktionen (öppna och stänga etc). Skillnaden i värmehållning blev inte så våldsamt stor jämfört med de siffror som några andra redovisade. Det finns ju inte så mycket att fylla på ovansidan - bara någon millimeter mellan skalen. Man vet ju inte heller hur välfyllt det blev i övrigt. Det blev en del fula hål också så att göra på det sätt jag gjorde kanske inte är värt besväret.

Det kanske behövs något mer radikalt ex. skära loss hela den plana delen på ovansidan, sätta dit en lika stor frigolitbit på undersidan av den bortskurna delen, fylla kanter och förstyvningar i underdelen av skalet med fogskum och sedan trycka dit överdelen med frigolitskivan igen. Dock får man en lite ful frigolitkant att täcka över men ett betydligt mer välisolerat lock.
Björn Petersson
Skriv svar