Jästproblem med en Imperial Stout
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Jästproblem med en Imperial Stout
Förra veckan gjorde jag en Imperial Stout med OG på 1085 och en rejäl skopa Scottish 1728-jäst från en sekundär på en Scottish Export. Redan efter 4 dagar var SG på 1030 och jag var mycket nöjd.
Sedan slutade det jäsa.
Nu efter en vecka är SG fortfarande på 1030 och det är ingen aktivitet alls i jäsröret. Målet är cirka 1023 i FG. Jag har ganska små erfarenheter av så pass starka öl, så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av jäsningen. Börjar det normalt sett gå väldigt långsamt mot slutet helt enkelt? Är jästen för trött? Eller kan det vara så att jag har slängt i så mycket karamell- och chokladmalt (totalt 17%) att den har så mycket dextriner att den faktiskt jäst klart?
Det sistnämnda börjar jag misstänka, eftersom jag har samma problem med den engelska brown ale jag gjorde på samma batch malt - det som amerikanerna och britterna kallar "parti-gyle" (svenskt ord?). Där gick jäsningen (på en London 1028) från 1044 till 1017 på 4 dagar och har även den slutat helt.
Idéer? Och framförallt - hur går jag tillväga om inget händer på några dagar?
Sedan slutade det jäsa.
Nu efter en vecka är SG fortfarande på 1030 och det är ingen aktivitet alls i jäsröret. Målet är cirka 1023 i FG. Jag har ganska små erfarenheter av så pass starka öl, så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av jäsningen. Börjar det normalt sett gå väldigt långsamt mot slutet helt enkelt? Är jästen för trött? Eller kan det vara så att jag har slängt i så mycket karamell- och chokladmalt (totalt 17%) att den har så mycket dextriner att den faktiskt jäst klart?
Det sistnämnda börjar jag misstänka, eftersom jag har samma problem med den engelska brown ale jag gjorde på samma batch malt - det som amerikanerna och britterna kallar "parti-gyle" (svenskt ord?). Där gick jäsningen (på en London 1028) från 1044 till 1017 på 4 dagar och har även den slutat helt.
Idéer? Och framförallt - hur går jag tillväga om inget händer på några dagar?
Re: Jästproblem med en Imperial Stout
Hej!
Två tips, kanske basala och redan provade?
Ställ jäskärlet varmare...22-24° kanske något mer?
Skaka/rotera jäskärlet ordentligt så att allt slumrande jästsediment virvlar upp
och börjar gå till jobbet igen.
Upprepa Skaka/rotera flera ggr dagligen.
Eller gilla läget
Mvh Raasken
Två tips, kanske basala och redan provade?
Ställ jäskärlet varmare...22-24° kanske något mer?
Skaka/rotera jäskärlet ordentligt så att allt slumrande jästsediment virvlar upp
och börjar gå till jobbet igen.
Upprepa Skaka/rotera flera ggr dagligen.
Eller gilla läget
Mvh Raasken
Med tanke på att jag haft 30-31 grader utomhus under några dagar kan jag vara nöjd om min jäskammare verkligen lyckas hålla 22 grader... Har varit och småduttat lite på jäshinkarna igår och idag men har nu sett till att ruska om dem ordentligt.
Frågan är egentligen om jag bör tillsätta mer jäst om den inte kommer igång. Kan en vanlig s-04 kicka igång en öl som nu mest består av ganska tuffa sockerarter?
Frågan är egentligen om jag bör tillsätta mer jäst om den inte kommer igång. Kan en vanlig s-04 kicka igång en öl som nu mest består av ganska tuffa sockerarter?
- Nils Persson
- Helmaltsbryggare

Jag skulle köra på Raaskens sista alternativ:
"Gilla läget" MEN utan ledsen smiley.
Bryggde själv en imperial stout i mars i år som slutade på 1030 och den är bland det bästa jag gjort.
Så tappa upp den. Låt den stå ett tag och mogna. Sedan är det bara att njuta.
"Gilla läget" MEN utan ledsen smiley.
Bryggde själv en imperial stout i mars i år som slutade på 1030 och den är bland det bästa jag gjort.
Så tappa upp den. Låt den stå ett tag och mogna. Sedan är det bara att njuta.
Keep on brewing.....
- Thomas Fransson
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Hur smakar ölet då?
Har aldrig använt den jästen så jag vet inte om den är som de flesta andra engelska (sorry skottar) jästsorter, dvs. sjunker som tegelstenar.
Ett par andra metoder kan vara att tappa om ölet till sekundär, det brukar sätta igång jästen igen.
Förmodligen inte mer än 3 pinnar ner till 1.027 kanske. Eller tillsätt en annan jäst, skulle dock inte välja S-04 till detta, men gärna US-05 eller liknande.
Du borde ligga på 1.020 i vart fall på den ölen om du spelat dina kort rätt.
Har aldrig använt den jästen så jag vet inte om den är som de flesta andra engelska (sorry skottar) jästsorter, dvs. sjunker som tegelstenar.
Ett par andra metoder kan vara att tappa om ölet till sekundär, det brukar sätta igång jästen igen.
Förmodligen inte mer än 3 pinnar ner till 1.027 kanske. Eller tillsätt en annan jäst, skulle dock inte välja S-04 till detta, men gärna US-05 eller liknande.
Du borde ligga på 1.020 i vart fall på den ölen om du spelat dina kort rätt.
- Klas Welin
- Torrhumlare

Vad hade du för mäsktemp?
Är den god som den är?
Annars kan säkert S-05 tugga ner den lite till, som tidigare nämnts.
Är den god som den är?
Annars kan säkert S-05 tugga ner den lite till, som tidigare nämnts.
Scottish #1728 har en tendens att både sjunka som en tegelsten och jäsa ut i det lägre registret.Thomas Fransson skrev:Har aldrig använt den jästen så jag vet inte om den är som de flesta andra engelska (sorry skottar) jästsorter, dvs. sjunker som tegelstenar.
Tillsammans med eventuell överdriven karamellmängd och lite varm mäskning är det inte helt orimligt att
utjäsningen stannat där den är. Det går ofta som sagt att pressa några siffror till om man får jästen i
suspension igen, men helst inte till risken av för mycket syresättning. Är bara jästunnan ordentligt tät
så kan en sådan stark öl även lugnt sitta på jästen ett tag till om inte annat.
/Calle
-
kastrullen
- Helmaltsbryggare

Från OG 1085 till OG 1030 verkar inte konstigt alls .
-
kastrullen
- Helmaltsbryggare

jag menade OG 1085 till SG 1030 naturligtvis
Efter lite ruskande och väntande landade ölen på 1028 där den verkar ha parkerat för gott. Ölen smakar ungefär som förväntat (just nu alltså som ett knytnävsslagsmål i munnen) men den har en lite klibbig sötma som jag inte riktigt gillar.
Min slutsats efter många kloka kommentarer här, är helt enkelt att inte göra något alls. Nu väntar en månads sekundär i sval temperatur och sedan några månaders lagring. Jag hoppas att min IS har mognat ordentligt när det börjar bli minusgrader och vågar mig inte riktigt på att blanda in en andra jäst.
Tack för hjälpen alla!
Min slutsats efter många kloka kommentarer här, är helt enkelt att inte göra något alls. Nu väntar en månads sekundär i sval temperatur och sedan några månaders lagring. Jag hoppas att min IS har mognat ordentligt när det börjar bli minusgrader och vågar mig inte riktigt på att blanda in en andra jäst.
Tack för hjälpen alla!
- Thomas Fransson
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
63% är lite lågt tycker jag.
Well om du inte trivs med sötslisket så kan du som sagt alltid testa att tappa om ölet och gör en förkultur på en del av jästkakan
och tillsätt denna vid kreusen till ölet så att du vet att den är aktiv och igång.
Eller tillsätta lite 1056, US-05. Se bara till att få bort ölet från den gamla jästen innan du tillsätter nu.
Den gamla jästen mår inte bra och kommer inte att bidra med ngt annat än autolys i längden om den kastat in handsken.
Bryggde en stout ungf samtidigt som dig OG 1.086 och FG 1.020, jästen var US-05.
Well om du inte trivs med sötslisket så kan du som sagt alltid testa att tappa om ölet och gör en förkultur på en del av jästkakan
och tillsätt denna vid kreusen till ölet så att du vet att den är aktiv och igång.
Eller tillsätta lite 1056, US-05. Se bara till att få bort ölet från den gamla jästen innan du tillsätter nu.
Den gamla jästen mår inte bra och kommer inte att bidra med ngt annat än autolys i längden om den kastat in handsken.
Bryggde en stout ungf samtidigt som dig OG 1.086 och FG 1.020, jästen var US-05.