ölskola delux?

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

VonNisse
Torrhumlare
Torrhumlare

ölskola delux?

Inlägg av VonNisse »

Hej
Jag har efterfrågat en utbildning inom ölprovning utan något bra svar.
och tänkte väcka frågan även här.
jag och mina bryggarvänner "Nybryggarna" i Göteborg vill vidareutbilda oss inom ölbryggningen.
dels genom att lära sig grunden inom ölprovning. vilka dofter finns och varför.
och även att kuna härleda "felsmaker" och varför de uppstår.
alltså en form av dommarutbildning fast i något mindre skala 6 med vissa självstudier.
en kurs på 1-2 dagar. eller några kvällar. formen kan diskuteras.
reser kursledaren från tex Stockholm är en helg bättre gissar jag.

finns det någon som känne till en liknande utbildning?
eller ser att de kanske själva kan tänka sig att hålle i en sådan kurs.
tex. någon som gått dommarutbildningen som känner att detta är något för dig?
hör av er till mig så kan vi diskutera saken.

även du som vill delta i en liknande utbildning.
tänkt rikt pris ca 500/pers

/Nisse
Varmt öl åt frusna män, varmt öl åt trötta;ty varmt öl är kroppens vän och hågens stav och stötta.
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: ölskola delux?

Inlägg av gedman »

Jag tror att många medlemmar i SHBF skulle vara intresserade av en "Ölbryggning, fördjupningskurs", som en kurs för oss som redan bryggt en hel del men gärna utvecklar våra kunskaper. Säg gärna till om det hela blir av!
Användarens profilbild
Nils Persson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Nils Persson »

En kanonidé. Jag är intresserad och betalar mer än gärna 500 SEK för en sådan kurs.
Har funderat på att gå domarutbildningen för att tillägna mig kunskapen, men är i dag inte direkt sugen på att bli domare.
Keep on brewing.....
Användarens profilbild
Jessica
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jessica »

Hej Nisse
Jag tror att det är fler än du som är intresserade av ett mellansteg mellan SHBFs ölbryggningskurs och öldomarutbildning. SHBFs utbildningskommitte har funderingar på att starta en seminarieserie med fristående miniseminarier där allt från rengöring, jästhantering, felsmaker till bygg din egen ölkyl osv kan tas upp under typ en timme ngn kväll med lite provningar osv. Problemet har varit att folk har för lite tid (det tar trots allt en stund att förbereda en bra föreläsning) men jag håller med dig. Det finns en klart uttalad önskan från både medlemmarnas och styrelsens sida att det skall bli av - Så tack för påminnelsen!!

Hälsningar
Jessica
ordf. SHBFs Domarkommitte
I'm a hop hearted woman
Användarens profilbild
Belgaren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Belgaren »

Ett av de största problemen vi har i Sverige är att det är rätt långt mellan bryggarna. Det är svårt att samla alla intresserade, framför allt om det gäller flera olika seminarier. Men vi kan kanske göra som hembryggarna på andra sidan atlanten, och ordna en årlig eller 2-årlig konferens? Kanske i anslutning till SM, då många ändå är samlade? Om man hyr en föreläsningssal vid en högskola eller universitet kan det nog hållas ganska billigt. Vad tycker ni om den idén?
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Båda två idéerna ovan tycker jag är fantastiska idéer. Jag har själv efterfrågat fler mötesplatser länge. Däremot tror jag att de ligger lite på olika plan.

Att göra små vidareutbildningar/seminarier/träffar är "bara att göra" och så fort domargänget eller någon annan får inspiration så kan det bli av. Själv tycker jag faktiskt inte att det är så väldans långt mellan bryggarna i Sverige i en tid då tåg- och flygbiljetter kostar småslantar när man är ute i god tid.

En årlig konferens däremot är något som bör beslutas på årsmötet och förberedas under en väldigt lång tid. Det är också en stor ekonomisk apparat, som innebär en stor ekonomisk risk för förening. Kanske är det något som kan diskuteras på småträffar och i så fall lämnas som förslag till årsmötet, för genomförande typ 2012 eller 2013?

Om jag får välja vad jag skulle vilja gå på är "Felsmaker" och "Ölsmaker" högst upp på min lista. Att få veta vad som faktiskt smakar vad och hur det smakar skulle hjälpa mig brygga mycket bättre öl. Jag tror också att man vid seminarierna borde fokusera på saker som är svåra att läsa sig till, dvs. där man behöver smaka, brygga eller arbeta fysiskt. Det mesta annars går ju att läsa sig till här på forumet...
Jocke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Jocke »

Ja detta är något som jag definitivt stödjer. En mycket bra ide att hålla föredrag eller kortare kurser i samband med ölträffar. Det kan bli ett bra komplement och vara ett steg mot "bredare" ölträffar.
Sir Toby
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Sir Toby »

Hej!

Gillar tanken med att man skall kunna ha uppföljningar efter Nybryggarkursen (som jag och den andra hälften av brygglaget bokat nu). Jag har en känsla av att det kan ge ganska mycket att man träffas och kan snacka idéer och dela kunskaper när man har några bryggningar under bältet. Dessutom kan man låta andra prova ens öl för att få feedback annat än från frugan (I mitt fall: "Hm. Ja-a." Med en liten nick efter.)

Detta skulle kunna vara något förde regionala kontaktombuden/avdelningarna att ta hand om (Skaraborg har förvisso ingen, men..).

Seminarier är förvisso bra, och ger bra grundsten till det som ursprungsförfrågan handlade om, men gör man något som har med smak att göra måste man smaka inte lyssna eller läsa om det.
----------------------------------------
http://hopfuldreams.blogspot.com/
Hopful to the bitter end.
Skriv svar