1035 efter en veckas jäsning. Panik eller tålamod?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

1035 efter en veckas jäsning. Panik eller tålamod?

Inlägg av eberlund »

Har en öl på jäsning nu som jag tänkte tappa om till sekundär imorgon (första allgrainen)... men när jag tog en mätning på den nu så var den fortfarande 1035 vilket känns väldigt högt efter nästan en veckas jäsning i 19C... tror ni den kommer reda sig själv eller behöver man mer jäst? Jästen borde klarat det tycker jag, använde en american ale II activator... här är receptet, kanske nån som kan gissa på varför det jäst dåligt och om det kommer reda ut sig själv med lite tålamod? Eller om jag måste trolla fram mer jäst snabbt.... Ni får gärna kommentera receptet i sig också... planen var/är en lite mörkare torrhumlad American IPA-variant fast där jag tar färgen från belgisk specialmalt som jag redan hade hemma ändå.

Mätt OG på den var 1075, och FG estimate ligger på 1016 enligt Beersmith så 1035 efter nästan 7 dagar verkar ju lite kass? Har haft den i källaren vid 19C. Mina andra öl jag gjort innan har varit färdigjästa efter typ 4 dagar. Så... panik eller tålamod? :)

Amount Item Type % or IBU
4,00 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 48,8 %
2,50 kg Pale Malt (2 Row) US (3,9 EBC) Grain 30,5 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt - 10L (19,7 EBC) Grain 6,1 %
0,20 kg Special B Malt (354,6 EBC) Grain 2,4 %
50,00 gm Centennial [11,50%] (60 min) Hops 54,3 IBU
30,00 gm Amarillo Gold [9,00%] (15 min) Hops 12,7 IBU
20,00 gm Amarillo Gold [9,00%] (5 min) Hops 3,4 IBU
70,00 gm Amarillo Gold [9,00%] (Dry Hop 5 days) Hops -
1,00 kg Cane (Beet) Sugar (0,0 EBC) Sugar 12,2 %
1 Pkgs American Ale II (Wyeast Labs #1272) Yeast-Ale

Mvh
Kristian
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: 1035 efter en veckas jäsning. Panik eller tålamod?

Inlägg av berglund »

Stirra dig inte blind på att det har gått en vecka? Är det fortfarande aktivitet?

Vilken volym talar vi om. Jag gissar på ca 25 liter baserat på mängden malt. För den mängden har du använt för lite jäst. Så även det kommer kräva mer tid.

Mät SG under flertalet dagar. Om det fortfarande är samma värde så är det suspekt.

Hur såg mäskschemat ut.

Andemeningen är alltså att du ska vänta med att måla fan på vägg.

/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Om du bara haft i en activator utan förkultur så kommer den att ha svårt att jäsa ut så mycket av ett så starkt öl. Om det fortfarande bubblar på i röret så kan du nog sitta still i båten ett tag till, men om jäsningen har börjat avstanna så skulle jag rekommendera att slänga i en omgång jäst till. Allra helst en 1272 till men har du en US-05 eller liknande hemma så funkar det ju också.
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

hej

det bubblar inte längre men det verkar det knappt ha gjort innan heller.. min första öl bubblade knappt heller, kanske lite otätt nånstans.. däremot har där varit en jävla massa skum så nåt har ju hänt.

min volym är inte 25 liter utan endast 17 liter. Tycker det är konstigt att en påse jäst inte skulle räcka, har jäst över 20 liter av min 8.1% belgare med en påse innan och det gick hur bra som helst, dock var det en annan jäst. Volymen skulle bli 23 (26 innan kok) liter enligt recept, vetifan vad som hände där men blev bara 17. Jag gjorde lite fel med mäskningen/lakningen så blev dålig effeciency där... ska göra lite annorlunda nästa gång.

du frågar om mäskschemat... det var 60 minuter i 68C, sen hällde jag på 15 liter 78C vatten (om jag minns rätt) för lakning.. lät dock inte det stå o dra som man skulle.... blev som sagt lite fel där.

Vad är minimum (om det finns nåt) för att kunna buteljera så där inte är för mycket socker kvar så flaskorna sprängs eller blir överkolsyrade? Eller det går kanske inte att säga?
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Snej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Snej »

Panik eller tålamod? Lite av varje skulle jag säga. Som tidigare skribenter har konstaterat har du använt lite snålt med jäst för en så pass stark öl. Visst kan det funka med en påse, precis som det har gjort för dig tidigare, men det är alltid en chansning att snåla på jästen och det finns en stor risk att jästen inte orkar käka upp allt gött. Så till nästa gång - kolla http://www.mrmalty.com/calc/calc.html där du kan räkna ut hur mycket jäst du borde pitcha beroende på vörtstyrka, volym och jästens vigör. Med rätt mängd jäst i god vigör minimerar du risken för felsmaker som kan bero på att jästen är stressad, eller att jäsningen upphör vid ett för högt SG.

Med detta sagt behöver inte din brygd vara körd, inte alls. Bara en vecka har gått och även om jag också skulle tycka att SG borde ligga lägre än 1.035 så finns det ett par saker du kan göra. Själv skulle jag burit in min jäshink i ett varmare rum, gärna 22-23 gader sådär, och skakat hinken så att eventuell livskraftig jäst lättare får kontakt med kvarvarande mat. 19 grader är en utmärkt temperatur att börja jäsningen på, men ibland behövs en liten "upprampning" av temperaturen mot slutet för att ölen ska kunna jäsa ut helt. Merparten av jäsningen har redan skett vid 19 grader så risken för att få fenoler och höga alkoholer (som kan komma av för hög temperatur) är minimal. Om inte detta får fart på jästen så återstår alternativet att pitcha lite mer jäst, antingen via en förkultur på American Ale II (se i så fall till att den är pigg och fräsch) eller med lite torrjäst (US-05 förslagsvis). Det blir säkert prima till slut, receptet ser grymt smaskigt ut!
Snej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Snej »

...och vänta ett par veckor till innan du buteljerar, ölen kommer inte bli färdig till midsommar ändå...
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

Tog upp ölet från källaren igår och satte det i hallen vid ca 23 grader. Tappade om det till sekundären idag för torrhumling senare och tog en mätning, det var nu nere i 1025 så nånting händer ju fortfarande. Så jag är inte speciellt orolig, tror det kommer lösa sig ändå :) smakar riktigt lovande redan också.

däremot vet jag inte om man borde/behöver tillsätta extra jäst för kolsyrningen om det nu är så att den jag har är lite trötter... inte gjort det på mina andra brygder dock och det har blivit perfekt kolsyra i samtliga så det är kanske inte att bry sig om.

Och nä, hade inte räknat med att den skulle vara klar till midsommar, isf hade jag börjat lite tidigare med den :)
däremot hade jag hoppats på den skulle vara drickbar tills den 3:e juli då min brorsa kommer på ett sällsynt besök. Fast är den inte klar då är det inte hela världen, då får han nöja sig med att smaka mina två belgare istället :)
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

eberlund skrev: däremot vet jag inte om man borde/behöver tillsätta extra jäst för kolsyrningen om det nu är så att den jag har är lite trötter... inte gjort det på mina andra brygder dock och det har blivit perfekt kolsyra i samtliga så det är kanske inte att bry sig om.
Nej, jäsa lite strösocker på sluttampen brukar inte vara några problem. Däremot är det ju liiite tajt till 3:e juli, men det kan gå med lite tur. Jag brukar buteljera en flaska på PET inför att jag slänger den i sekundären, utan att tillsätta socker eftersom den då ska jäsa 2-3 steg till, som kan bli ett första smakprov redan efter en vecka senare för att se hur det artar sig. Det kanske är en variant för att få en flaska klar till brorsan.
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

hmm... buteljera en flaska nu redan, det kanske man skulle göra. Brukar du ta en petflaska pga sprängningsrisken eller för att det är enklare eller nåt? Borde vara lugnt med en vanlig flaska också eller? eftersom man inte tillsätter nåt mer socker tänker jag... annars får man helt enkelt fixa en petflaska, dock är det ju mycket charmigare att bjuda ur en riktig flaska :)

dessutom om man gör en flaska nu så missar den allt som torrhumlingen kommer tillföra. så får se hur jag gör
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

PET-flaskan är dels för att du kan klämma på den och se ifall den har blivit hård, dels för att den inte sprängs i tusen miljoner skärvor om det jäser på för mycket.
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Varför stressade du med att avlägsna ölen från jästen. Ett sådant drag gör ju inte underverk för utjäsningen.
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

ja du. Kom på det efteråt... gjorde bara som jag planerat från början men kanske inte var det smartaste draget. Hehe... har inget bra svar på det faktiskt :roll:

tog ett prov på det nyss, det har gått ner ytterligare lite och ligger nu på 1020 så oroar mig inte så mycket, kommer gå fint ändå. estimated FG är 1016 så bara 4 punkter kvar så nemas problemas

tack för all input här av alla
Skriv svar