Beräkning av IBU
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Beräkning av IBU
Jag är på gång att sätta samman mitt första recept och undrar hur ni beräknar IBU?
Enligt den teori jag lärde mig på Monks bryggerikurs beräknas den på följande sätt:
IBU = (Alfasyrahalt) X (Humlemängd) X (Koktid) X (3) / (Bryggvolym)
(Alfasyrahalt i %, Humlemängd i gram, Koktid i timmar, Bryggvolym i liter)
Total IBU är summan av de ingående humlesorternas IBU-bidrag enligt formeln ovan.
Peter M. Eronson nämner i boken "Öl - kunskap ger mersmak" samma formel förutom att variabeln Koktid är exkluderad och total IBU enligt honom är lika med bittergivans bidrag. Den öl vi gjorde på Monks, en amerikansk IPA, hade totalt 5 humlegivor och bittergivans bidrag till den totala IBUn var endast 7 BU av totalt 49. Enligt Eronssons teori skulle alltså den totala IBUn bli 7 istället för 49! Detta kanske är ett extremt exempel med höga alfasyra-sorter i smak- och aromgivorna, men visst måste man räkna med bidraget från en en smakgiva även om alfasyrahalten är relativt låg?
Man inser ju att det här är ingen exakt vetenskap utan mer tumregler.
1. Räknar man på samma sätt oavsett om man använder pellets eller kottar?
2. Finns det några enkla mätmetoder för att verifiera teorierna?
Enligt den teori jag lärde mig på Monks bryggerikurs beräknas den på följande sätt:
IBU = (Alfasyrahalt) X (Humlemängd) X (Koktid) X (3) / (Bryggvolym)
(Alfasyrahalt i %, Humlemängd i gram, Koktid i timmar, Bryggvolym i liter)
Total IBU är summan av de ingående humlesorternas IBU-bidrag enligt formeln ovan.
Peter M. Eronson nämner i boken "Öl - kunskap ger mersmak" samma formel förutom att variabeln Koktid är exkluderad och total IBU enligt honom är lika med bittergivans bidrag. Den öl vi gjorde på Monks, en amerikansk IPA, hade totalt 5 humlegivor och bittergivans bidrag till den totala IBUn var endast 7 BU av totalt 49. Enligt Eronssons teori skulle alltså den totala IBUn bli 7 istället för 49! Detta kanske är ett extremt exempel med höga alfasyra-sorter i smak- och aromgivorna, men visst måste man räkna med bidraget från en en smakgiva även om alfasyrahalten är relativt låg?
Man inser ju att det här är ingen exakt vetenskap utan mer tumregler.
1. Räknar man på samma sätt oavsett om man använder pellets eller kottar?
2. Finns det några enkla mätmetoder för att verifiera teorierna?
Re: Beräkning av IBU
Ett bättre räkneexempel med recept från Eronsons ovannämnda bok:
10 l ale med 1980 g pale ale malt och 220 g crystal malt
Humle:
13 gram Target, 10,8 % (60 minuters koktid)
15 gram Challenger, 6,9 % (20 minuters koktid)
10 gram Challenger, 6,9 % (5 minuters koktid)
10 gram Target, 10,8 % (0 minuters koktid)
Enligt Monks (Jessica Heidrich) blir total IBU:
Bittergiva: 10,8 X 13 X 1 X 3 / 10 = 42.1
Smakgiva: 6,9 X 15 X (20/60) X 3 / 10 = 10.4
Aromgiva (Challenger): 6,9 X 10 X (5/60) X 3 / 10 = 1.7
Aromgiva (Target): 10,8 X 10 X 0 X 3 / 10 = 0
Total IBU = 42.1 + 10.4 + 1.7 + 0 = 54
Enligt Eronsons teori blir Total IBU = Bittergivans IBU = 42
Trots att bittergivan i detta recept ger det dominerande bidraget till ölets beska ger de olika räknesätten rätt stor skillnad i resultat.
10 l ale med 1980 g pale ale malt och 220 g crystal malt
Humle:
13 gram Target, 10,8 % (60 minuters koktid)
15 gram Challenger, 6,9 % (20 minuters koktid)
10 gram Challenger, 6,9 % (5 minuters koktid)
10 gram Target, 10,8 % (0 minuters koktid)
Enligt Monks (Jessica Heidrich) blir total IBU:
Bittergiva: 10,8 X 13 X 1 X 3 / 10 = 42.1
Smakgiva: 6,9 X 15 X (20/60) X 3 / 10 = 10.4
Aromgiva (Challenger): 6,9 X 10 X (5/60) X 3 / 10 = 1.7
Aromgiva (Target): 10,8 X 10 X 0 X 3 / 10 = 0
Total IBU = 42.1 + 10.4 + 1.7 + 0 = 54
Enligt Eronsons teori blir Total IBU = Bittergivans IBU = 42
Trots att bittergivan i detta recept ger det dominerande bidraget till ölets beska ger de olika räknesätten rätt stor skillnad i resultat.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag skulle påstå att inget av dem är rätt, även om det kan bli rätt rätt med dem.
Beskaaextraktionen ur humle beror även av SG samt att den inte är linjär med koktiden.
PÅ bryggarwikin hittar du även andra formler
Men det kan blir mycket gott utan att använda dessa formler.
Felen blir som störst just när man gör riktigt starka öl om man inte tar hänsyn till SG. Om man dessutom kör
mycket humle i sena humlegivor blir det också stora fel om man räknar med linjärt utbyte över koktiden.
Beskaaextraktionen ur humle beror även av SG samt att den inte är linjär med koktiden.
PÅ bryggarwikin hittar du även andra formler
Men det kan blir mycket gott utan att använda dessa formler.
Felen blir som störst just när man gör riktigt starka öl om man inte tar hänsyn till SG. Om man dessutom kör
mycket humle i sena humlegivor blir det också stora fel om man räknar med linjärt utbyte över koktiden.
My hope is hops
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Jag gillar SHBF-formeln, med de andra kan man ställa sig frågan:
Hur mycket beska kan man då extrahera ur en given mängd humle?
Kan jag i ett extremfall t.ex. uppnå IBU 100 med 5gram 5%-ig humle i 20liter öl bara jag kokar tillräckligt länge?
Hur mycket beska kan man då extrahera ur en given mängd humle?
Kan jag i ett extremfall t.ex. uppnå IBU 100 med 5gram 5%-ig humle i 20liter öl bara jag kokar tillräckligt länge?
/Eric
- Nils Persson
- Helmaltsbryggare

Helt rätt att räkna IBU på ett sätt man själv gillar.
Huvudsaken är att man har koll på hur de egna ölen blir, och att man kan "skruva upp eller ner" beskan vid behov.
Att vi räknar på olika sätt ställer egentligen bara till det när man jämför med varandra och i detta sammanhang är det nog närmast en akademisk diskussion.
Själv använder jag en tabell från boken "How to Brew" som tar hänsyn till gravity och boil time.
Om ni vill kolla in den är den publicerad på internet på länken nedan:
http://www.howtobrew.com/section1/chapter5-5.html
/Nils
Huvudsaken är att man har koll på hur de egna ölen blir, och att man kan "skruva upp eller ner" beskan vid behov.
Att vi räknar på olika sätt ställer egentligen bara till det när man jämför med varandra och i detta sammanhang är det nog närmast en akademisk diskussion.
Själv använder jag en tabell från boken "How to Brew" som tar hänsyn till gravity och boil time.
Om ni vill kolla in den är den publicerad på internet på länken nedan:
http://www.howtobrew.com/section1/chapter5-5.html
/Nils
Keep on brewing.....
Ser ut som att det är Tinseths tabell
Kolla in http://www.realbeer.com/hops/FAQ.html
för att hitta allt om humleutbyte.
Angående frågan om man kan få ut 100% med lång kokning så är svaret: NEJ.
Tvärtom så finns det många studier som visar att kokning mer än 120 minuter minskar utbytet.
Troligen bryts den isomeriserade alfasyran ner vid för lång koktid.
För att extrahera ut stora mängder kan man göra humleextrakt/essens mhja sprit.
Då löses alfasyran i alkohol.
Många bryggerier använder sig av humleextrakt eftersom man då exakt kan förutsäga vilken beska ölet kommer att ha.
Kolla in http://www.realbeer.com/hops/FAQ.html
för att hitta allt om humleutbyte.
Angående frågan om man kan få ut 100% med lång kokning så är svaret: NEJ.
Tvärtom så finns det många studier som visar att kokning mer än 120 minuter minskar utbytet.
Troligen bryts den isomeriserade alfasyran ner vid för lång koktid.
För att extrahera ut stora mängder kan man göra humleextrakt/essens mhja sprit.
Då löses alfasyran i alkohol.
Många bryggerier använder sig av humleextrakt eftersom man då exakt kan förutsäga vilken beska ölet kommer att ha.
Härliga tider, strålande tider 
Kemisten i mig undrar över SG, som jag förstår det är vörtens densitet vid en given tidpunkt under koket. Räknar man med att vatten dunstar och således att SG ökar med tiden? Det luktar integration i Tinseths och Ragers formler..
Ölbryggaren i mig undrar över skillnaden mellan pellets, kottar och puckar. Doserar ni olika mängd beroende på vilken typ ni använder? Jag kan tänka mig att det inte behövs lika mycket pellets som kottar för att få ut samma mängd alfasyra, men skiljer sig smaker och dofter beroende på typ? Hur tänker ni där?
Ölbryggaren i mig undrar över skillnaden mellan pellets, kottar och puckar. Doserar ni olika mängd beroende på vilken typ ni använder? Jag kan tänka mig att det inte behövs lika mycket pellets som kottar för att få ut samma mängd alfasyra, men skiljer sig smaker och dofter beroende på typ? Hur tänker ni där?
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Dunstning är ju svårt att göra en generell formel för. När jag kokade med lock, första bryggningen med nya kokkärlet, så var dunstningen inte mätbar på OG före/efter. Men vid senaste bryggningen så hade jag inte lock, då gick jag från 1.065-ca 1.090 under kokningen.
Jag ska inte koka utan lock i framtiden, källaren var obehagligt fuktig i flera dagar efter.
Jag ska inte koka utan lock i framtiden, källaren var obehagligt fuktig i flera dagar efter.
/Eric
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Visst ökar SG under vörtkoket, om man inte späder under tiden. Jag tror inte att formlerna tarLlBr skrev:Kemisten i mig undrar över SG, som jag förstår det är vörtens densitet vid en given tidpunkt under koket. Räknar man med att vatten dunstar och således att SG ökar med tiden? Det luktar integration i Tinseths och Ragers formler..
hänsyn till det. I våra beräkningar brukar vi ange vad vi anser vara ett rimlig genomsnittsvärde
för SG under vörtkoket.
My hope is hops
Jag räknar med att pellets ger c:a 20% mer beska än kottar.LlBr skrev: Ölbryggaren i mig undrar över skillnaden mellan pellets, kottar och puckar. Doserar ni olika mängd beroende på vilken typ ni använder? Jag kan tänka mig att det inte behövs lika mycket pellets som kottar för att få ut samma mängd alfasyra, men skiljer sig smaker och dofter beroende på typ? Hur tänker ni där?
Vad jag vet så har Tinseth och Garetz räknat med kottar, medan Rager räknat på pellets.
Vad gäller arom o smak så kan jag inte känna skillnad i ett färdigt öl huruvida humlet har varit kottar eller pellets.
Härliga tider, strålande tider 
Hej
Enligt boken Ölbryggning av Ekelin Lundgren (köpt 941102) ger pellets ett utbyte på 30 % samt kottar ett utbyte på 25 %. vid 1 timmas kokning.
Eftersom jag aldrig under dessa år har hört någon tala emot dessa siffror så stämmer det nog hyfsat bra efter 16 är. Det känns skönt att det trots allt inom den förenderligga bryggningen finns saker som fortfarande gäller.
Bo
Enligt boken Ölbryggning av Ekelin Lundgren (köpt 941102) ger pellets ett utbyte på 30 % samt kottar ett utbyte på 25 %. vid 1 timmas kokning.
Eftersom jag aldrig under dessa år har hört någon tala emot dessa siffror så stämmer det nog hyfsat bra efter 16 är. Det känns skönt att det trots allt inom den förenderligga bryggningen finns saker som fortfarande gäller.
Bo
Alltså, egentligen är det näst intill omöjligt att beräkna IBU för hembryggare. Det är så många faktorer som påverkar utbytet. För att kunna beräkna IBU får man brygga många ggr, mäta IBU efteråt och jämföra med din formel. vad De olika formel kan göra är att ge dig en uppskattning av ditt IBU värde. Och helt ärligt, det räcker. Vi behöver inte veta exakt hur många IBU vi har. Även om du har 30 Ibu i ditt recept så behöver det ju inte vara exakt 30. Jag brygger öl med ett teoretiskt IBU värde (tinseth) som jag får av mjukvaran, men det avgörande är ju ändå hur det smakar. Är det för beskt så minskar jag humlemängden nästa gång helt enkelt. Så får man en uppfattning av hur typ 30 teoretiska IBU smakar i en viss öl på ditt system, men om det stämmer med verkligheten är tveksam. Vilket är okej för mig i alla fall. Jag vill ändå ha smakupplevelsen, snarare än concentrationer av alfasyror.