Hej
Jag har blivit kontaktad av en tjej som har fått en del pengar från länstyrelsen för att sätta igång humleodling. Hon undrar vilka sorter hon skall satsa på. Dels är hon intresserad av att få resultaten från Julita men även andra sorter. Nu undrar jag om ni som odlar humle av olika sorter
1. Vilka sorter odlar ni?
2. Hinner de mogna i vårt svenska klimat/vart bor ni?
3. Hur är de aromatiska egenskaperna?
Det här är kanske intressant för flera som vill odla humle. Vilka skall man satsa på?
Hälsningar
Jessica
Humleodling - Vilka sorter hinner mogna?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Humleodling - Vilka sorter hinner mogna?
I'm a hop hearted woman
- assistredo
- Maltrostare

Re: Humleodling - Vilka sorter hinner mogna?
http://www.fuglebjerggaard.dk/
Här odlas ekologiskt, även humle och plantor säljs. Även öl bryggs och kurser i odling och bryggning hålls.
Camilla Plum som driver hela etablissemanget tillsammans med sin man är känd från TV med trädgårds- och bak-program.
Det är manden som håller i humle- och öldelen.
Här har det nog samlats en del erfarenheter och de har också en hel del speciella danska sorter som skulle kunna vara intressanta.
Här odlas ekologiskt, även humle och plantor säljs. Även öl bryggs och kurser i odling och bryggning hålls.
Camilla Plum som driver hela etablissemanget tillsammans med sin man är känd från TV med trädgårds- och bak-program.
Det är manden som håller i humle- och öldelen.
Här har det nog samlats en del erfarenheter och de har också en hel del speciella danska sorter som skulle kunna vara intressanta.
Björn Petersson
-
Jan Segerström
- Torrhumlare

Själv köpte jag 2 plantor från Näsum ifjol, (Svalövs korsning 85 Mauritz).
Fick kanske 80-100 gr torkat första skörden. Plantorna sitter bara 10 meter från sjön Fryken så
jag ligger c:a 1 månad efter, p.g.a. sjöns kyleffekt.
Men dom växer så det brakar.
Låg alfasyra så det är inget att ha som bitterhumle.
Som aromahumle tycker jag den är jättegod.
Hade med en bryggd på SM med nämnda humle, (i Whirlepoolen).
Har bara jord från maskhögen/komposten.
Sandjord som dränerar bra. Vattnar ganska mycket.
Fick kanske 80-100 gr torkat första skörden. Plantorna sitter bara 10 meter från sjön Fryken så
jag ligger c:a 1 månad efter, p.g.a. sjöns kyleffekt.
Men dom växer så det brakar.
Låg alfasyra så det är inget att ha som bitterhumle.
Som aromahumle tycker jag den är jättegod.
Hade med en bryggd på SM med nämnda humle, (i Whirlepoolen).
Har bara jord från maskhögen/komposten.
Sandjord som dränerar bra. Vattnar ganska mycket.
Jan Sigge Segerström
- grungejesus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Förra sommaren hade vi en Fuggle på balkongen, dess värre torkade den ut. I år har vi satt den och en Wye Target på landet i Sunne/Värmland. Hoppas på att det blir något av den i år. Får återkomma i höst...
Jag har också två plantor Svalöf Mauritz som jag köpte från Humletorkan i Näsum och planterade 2007. Första året fick jag ca 200 g färsk vikt, andra året blev det nästan inget och i fjor blev det ca 250 g. Jag har inte gjort så mycket smaktester med Mauritz men jag tycker nog att den påminner om vissa av de tyska – en ganska så örtig karaktär.
I år tittade rankorna upp en hel månad senare än i fjor på grund av den kalla våren. Nu verkar de dock trivas tack vare att vädret har växlat fram och tillbaka mellan både mycket regn och mycket sol. De vill gärna ha mycket av både vatten och sol men är samtidigt rätt tåliga.
Mauritz är en tidig sort vilket innebär att den plockas i månadsskiftet augusti–september här nere i Skåne. Jag har också en no-name "trädgårdshumle" som är den första jag köpte innan jag fick tag på Mauritz. Den mognar nog i alla fall två veckor senare (arommässigt är den inget att ha). Slutligen har jag även en planta av okänd sort som jag fått från Danmark. Den har varit rätt liten och klen men i år hoppas jag kunna få lite kottar.
I år tittade rankorna upp en hel månad senare än i fjor på grund av den kalla våren. Nu verkar de dock trivas tack vare att vädret har växlat fram och tillbaka mellan både mycket regn och mycket sol. De vill gärna ha mycket av både vatten och sol men är samtidigt rätt tåliga.
Mauritz är en tidig sort vilket innebär att den plockas i månadsskiftet augusti–september här nere i Skåne. Jag har också en no-name "trädgårdshumle" som är den första jag köpte innan jag fick tag på Mauritz. Den mognar nog i alla fall två veckor senare (arommässigt är den inget att ha). Slutligen har jag även en planta av okänd sort som jag fått från Danmark. Den har varit rätt liten och klen men i år hoppas jag kunna få lite kottar.