Få igång jäsningen lite till

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Tomas
Torrhumlare
Torrhumlare

Få igång jäsningen lite till

Inlägg av Tomas »

Hej

Jag har en lager som står på jäsning. Den har tagit sig från 1056 till 1022 men nu har jäsningen stannat av (stått still en vecka). Jag har testat med att skaka spannen och höja tempen lite (hade urspr ca 12 grader men nu 16 grader i stället) men den vill inte igång ändå. Jag hade i 2x11,5 g Saflager S-23 från början (till 24 liter).

Jag har en påse saflager US-05 hemma (alejäst). Kan jag slå i denna för att på detta sätt få ölet att jäsa ut lite bättre? Vad blir resultatet (ale-likt eller)?

Hälsn Tomas
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Få igång jäsningen lite till

Inlägg av Kenneth »

Tyvärr så brukar det sällan hjälpa att i detta läge ta i mer jäst.
jag och andra har själv råkat ut för samma sak och det är ytterst sällan det hjälper.

Något som ibland fungerar är att kröjsa ölet,
dvs tillsätta en mängd ny jäsande vört, ungefär som en förkultur i full gång.
Som kröjsvolym riktmärke brukar man ange c:a 10% av volymen.
I ditt fall c:a 2,4 liter
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Arakun
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Arakun »

Jag hade ett liknande problem nyligen när jag bryggde en altbier. Den skummade över, mycket av jästen försvann och jäsningen stannade vid 1,024. Jag lyckades rädda den genom att tillsätta en påse Safale US-05 och densiteten slutade på 1,011. Nu är det ju en lager du gör och situationen är lite annorlunda. Själv hade jag nog valt att tillsätta US-05 – den brukar vara duktig på att jäsa och ge en rätt ren profil så jag tror inte att din lager kommer att bli särskilt ale-aktig.

Min tråd om avstannad jäsning på Humlegårdens forum.
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Har tyvärr inga goda råd att komma med själv, men tänkte bidra med två funderingar.
Tänker ni att man ska höja temperaturen lite (16'C-uppåt) efter att s-05 tillsatts? Jag har märkt att förkulturer med s-05 som ställts in lite för tidigt i kylen får en rätt kraftig citronsmak. Kan vara värt att ta med i beräkningen?
Sen tänkte jag på en annan sak, för mig attenuerar s-05 rätt mycket. Inte sällan tycker jag att den ligger på typ 75-78%. Kanske också är en faktor som man vill ta med i det hela.
Lycka till med jäsningen!
Tomas
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Tomas »

Hej

Vad menas med "attenuerar". Sökte på nätet och fick ihop något kring hur en partikelstråle vid ex röntgen passerar igenom ett tjockt område...

Betr min jäsning: Jag skakade runt på hinken rejält för ett dygn sedan och hade den vid ca 16 grader C. Det har faktiskt börjat pluppa igen ur jäsröret. Jag vet inte om det är bara för att jag skakade om eller om det faktiskt är så att det jäser.
Jag får låta det stå någon dag så får jag se hur det utvecklas.

Hur som helst - tack för hjälpen så länge.

Hälsn Tomas
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Attenuation är engelska för förjäsningsgrad. Här är en länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Attenuation_%28brewing%29

Att säga att en jäst attenuerar väl/mycket/högt betyder att den har en hög förjäsningsgrad/äter upp mycket socker/stannar vid ett lågt FG.

Verbet "attenuate" (attenuera) finns egentligen inte vare sig i det engelska eller det svenska språket i den form det ofta används här (intransitivt), men det är ett praktiskt och användbart ord för oss bryggare.
Think globally. Drink locally.
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Härligt med en liten grammatiklektion! :oops:
Självklart ska det vara "förjäsningsgrad".
Internet är en fantastisk sak för informationsinhämtning, men språket har en förmåga att urholkas till förmån för anglicismer... :mrgreen:
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Apropå avstannad jäsning:

Idag tappade jag upp två öl på fat inför sommaren. Och den ena, en bitter, hade jäst från 1,046 till 1,016. Det ger en förjäsningsgrad på 64% och jag hade räknat med ca 72-73%...
Så kan det gå om man tar en trött och nedkyld jäst (fermentis S-04 i gammal förkultur) som stått alldeles för länge utan mat. Borde givetvis gjort ny förkultur eller tagit annan jäst med en gång, men ibland vill man leva lite farligt...
Ölen är mycket estrig, smakar lite skumbanan och allmän fruktsallad. Det är antagligen delvis beroende på den slöa jästen och delvis en något för hög jästemperatur.
Jag torrhumlade med sammanlagt 26 gram pacific gem och amarillo i fatet, så nu blir det ännu lite mer av fruktsallad!
Det märkliga är att jag tycker att den är väldigt, väldigt god ändå. Nästan roligare än den torrhumlade amber ale som jag tappade upp samtidigt...
Skriv svar