Induktionsplattor

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

pekktur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Induktionsplattor

Inlägg av pekktur »

Vielen dank, 850 kr inkl. frakt måste ju anses som överkomligt.
andmor
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av andmor »

UlfB skrev:Den induktionshällen jag har är inköpt från kjell.com och är på 2 kw och jag köpte nyligen en 30 liters rostfri gryta med en bottendiameter på 33 cm och får inte riktigt plast på hällen utan sticker över med ca 4 cm runt om. Jga testkokade 28 liter vatten i går, det tog cirka 45 minuter innan det började koka men det blev aldrig nåt riktigt rullande kok. Hjälper det om om jag virar runt lite liggunderlag för att minska värmeförlust? Får kanske leta efter nån kraftigare induktionsplatta

Jag har exakt samma problem som UlfB, samma induktionsplatta från Kjell&Co, och en något mindre gryta, 24 liter. Tidigare hade jag en 16 liters gryta och då kunde jag efter att jag isolerat den och med locket på glänt få ett hyfsat rullande kok med kanske 13 liter vört. Idag försökte jag koka 20 liter vört i nya 24 liters grytan, och det gick inte alls. Gick hyfsat snabbt till kokpunkten, men sen började det aldrig koka ordentligt.

Märkligt att Cloer plattan på 2 kW verkar funka bra men inte Kjell&Co's med samma effekt. Skulle ju vara värt att slå till på Cloer-plattan, bara man var säker på att det funkade...

/Andreas
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Det kan ju vara så att den induktionsplattan som är inköpt på kjell.com inte alls är på 2000 watt som den utges för att vara, dimesnionerna på cloerplattan är ju lika stora som på kjellplattans. Firelight skriver ju att han får ett riktigt bra kok.

Jag provade att stoppa i en grilltändare på 500 watt från OBS men det msåte vara nåt med den för den gjorde varken till eller från, jag skall nog prova att köpa en grilltändare till från clas ohlson och prova innan jag kikar efter en ny induktionsplattal.

Jag har slutat anteckna hur mycket pengar jag lagt ner på denna hobby....
andmor
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av andmor »

Faktum är att inte ens efter att jag tog av ca 8 L, och alltså hade ca 12 L kvar i 24 L grytan kom koket igång ordentligt. Den volymen funkade ju i 16 L grytan. Är det så att en större gryta i sig kräver större effekt?

Om kjell & co sålt en 2000 w platta som inte är på 2000 w vill jag ha pengarna tillbaka plus ersättning för sveda o värk...
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

vad har du för bottendiameter på din gryta?

Jag har 33 cm på mion 30 liters gryta, jag har ännu bara provat att koka vatten. Jag får vatten att koka men det är ingen direkt fart på det.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Det finns ju elektronik i de här plattorna, div. termostater och annat, kan det vara de som spökar på något sätt? Om termostaten finns utanför mediet den ska känna av - hur fungerar den då?
Björn Petersson
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Den induktionsplattan från Kjell och Co funkade bra med kastruller med mindre bottendiameter, jag har precis beställt en Cloer 6650 som verkar vara ett vettigare alternativ, den är dessutom i aluminium. Den jag har nu har en stomme i plast och knakar oroväckande när jag stället på min 30-literskastrull

Jag får använda kjellplattan till mindre kastruller eller sälja den.
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Är det någon som har testat biltemas induktionshäll för 449? Funkar det att koka 20 liter?

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
andmor
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av andmor »

UlfB skrev:Den induktionsplattan från Kjell och Co funkade bra med kastruller med mindre bottendiameter, jag har precis beställt en Cloer 6650 som verkar vara ett vettigare alternativ, den är dessutom i aluminium. Den jag har nu har en stomme i plast och knakar oroväckande när jag stället på min 30-literskastrull

Jag får använda kjellplattan till mindre kastruller eller sälja den.
Håller tummarna för att det funkar! Återkom gärna och berätta hur det gick.
/A
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Jag blev imponerad av hur snabbt det gick att betälla från Eibmarkt

Jag la ordern sent måndagkväll och i dag fredag så ringde DHL kl 8:15 och sa att de hade paket åt mig.

Hajade dock till lite när jag läste manualen "Belasta ej glashällen med mer än 5 kg" :shock:

Håller just på att testkoka 25 liter vatten, virade liggunderlag runt grytan och det kokar, inte våldsamt men det kokar.Vört kanske beter sig annorlunda och vikten på ca 32 kg verkar inte påverka plattan. (cloer 6650 är klart bättre än plattan från kjell och company.

http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmark ... /NS3100753

//Ulf
andmor
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av andmor »

Tack för den infon! För mig som bara ska koka 20 L borde det ju definitivt funka med Cloer-plattan då. Var annars lite inne på att komplettera med en grilltändare i stället, men tror det kan vara värt några hundra att slippa det mecket...

A
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

UlfB skrev:Hajade dock till lite när jag läste manualen "Belasta ej glashällen med mer än 5 kg" :shock:
Jo, vi noterade det med men det har inte vållat några problem för oss än efter över 20 bryggda öl med plattan :)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

firelight skrev: Jo, vi noterade det med men det har inte vållat några problem för oss än efter över 20 bryggda öl med plattan :)

Känns tryggt att höra :D På onsdag är det troligen dags att testa nya plattan med vört.

Dom tog i lite i underkant där, om man följde deras rekomemndation skulle man inte ens kunna ställa en tom 30-literskastrull på hällen....

902 kr inklusive frakt för den som är intresserad

ulf
andmor
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av andmor »

Jag köpte Cloer-plattan på Mediamarkt för 999:-. Tyvärr funkade den inte bättre än Kjell-plattan för mig, jag jämförde och de gav helt jämförbara kok av 20 L vatten, dvs endast sjudning... Gick dock bra att lämna tillbaka den. Istället köpte jag en 500 W grilltändare på Ica som komplement till Kjell-plattan, och se... det rullar! 99:- plus en jordfelsbrytare för 79:- på Clas Ohlson.
:-D

Andreas
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

andmor skrev:Jag köpte Cloer-plattan på Mediamarkt för 999:-. Tyvärr funkade den inte bättre än Kjell-plattan för mig, jag jämförde och de gav helt jämförbara kok av 20 L vatten, dvs endast sjudning... Gick dock bra att lämna tillbaka den. Istället köpte jag en 500 W grilltändare på Ica som komplement till Kjell-plattan, och se... det rullar! 99:- plus en jordfelsbrytare för 79:- på Clas Ohlson.
Åh fan. Vi isolerar vår gryta rätt hårt dock, det kanske bidrar lite till det koket :)
Vi hade funderingar kring att komplettera med en doppvärmare för att snabbare nå kokpunkt. Hur klarar grilltändaren väta
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Skriv svar