Villket bryggprogram är bäst ?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
larslind
Torrhumlare
Torrhumlare

Villket bryggprogram är bäst ?

Inlägg av larslind »

Vilket Bryggprogram är bäst ?
Lättas , mest anpassat till svenska , till humlegårdens sortiment ? mm
Vad skall jag köpa för helmaltsbryggning .
Vad är lättast att komma igång med ? kan man importera Humlegårdens malt & gäst? mm
BeerSmith eller BeerTools Pro
Kan man räkna ut färgen ?
Vad tycker ni ?

Till Windows
Senast redigerad av larslind den fredag 2010-04-16 13:06, redigerad totalt 2 gånger.
Vem vill ha SEX-pack när det finns Fatöl :)
Jan Segerström
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Villket Brygg program är bäst ?

Inlägg av Jan Segerström »

Kan inte svara ang. ovan nämnda program. Använder själv ProMash.
Funkar bra. Skapligt användarvänligt.
Kommer det t.ex. nån ny humlesort är det enkelt att lägga in
i databasen.
Rekomenderar.
Jan Sigge Segerström
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Använder Beersmith, vilket jag utan tvekan kan rekommendera! Du kan bland annat importera hela Weyermanns och Thomas Fawcetts sortiment med alla rätta data, vilket underlättar när man beställer från Humlegården. Allting går att göra, allt går att ha egna data till och jag är väldigt nöjd!
Användarens profilbild
Belgaren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Villket bryggprogram är bäst ?

Inlägg av Belgaren »

Jag har testad beertools pro demo. Funkar bra, men visa funktioner är jobbiga att komma igång med. Saknar dock helt vattenbehandling vilket är stort minus.
VonNisse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av VonNisse »

gedman skrev:Använder Beersmith, vilket jag utan tvekan kan rekommendera! Du kan bland annat importera hela Weyermanns och Thomas Fawcetts sortiment med alla rätta data, vilket underlättar när man beställer från Humlegården. Allting går att göra, allt går att ha egna data till och jag är väldigt nöjd!
Jag har köpt Beersmith och är mycket nöjd med detta, testade Promash men det var kass i min mening, gillar när det är lätt överskådligt väl strukturerat lätt att orienteras sig. jag gillar att jobba med mappar och fönsterbaserade lösningnar.
Varmt öl åt frusna män, varmt öl åt trötta;ty varmt öl är kroppens vän och hågens stav och stötta.
Sockershock
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Sockershock »

Jag röstar för beersmith, det är kanon.
kastrullen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av kastrullen »

Kan intyga att BeerSmith är ett mycket bra program .Det är så komplett och så invecklat men ändå så enkelt att jobba med . Jag hittade , på en fransk sajt
www.brassageamateur.com
en patch ( gratis ) som översätter hela BeerSmith på franska , jag menar ALLTING . Killen som gjorde detta gjorde ett fantastiskt jobb .Eftersom jag behärskar mycket bättre franska än engelska så är det verkligen kanon för mej .
Kanske någon svensk ölbryggande dataexpert och bra kunnig på engelska skulle kunna göra samma sak här i Sverige ??? Många skulle nog vara evigt tacksamma .
Användarens profilbild
grungejesus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av grungejesus »

JAg kör med beertools. funkar helt ok, men som sagt ovan så har det några minus. Testade gratis varianten av BeerSmith men det var något med upplägget jag inte gillade med programmet. Tror att det var gränssnittet som var lite trist. Borde kanske gett det en chans till. Hur som det är inte datorn som gör ölet utan bryggaren :P
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

Belgaren skrev:Jag har testad beertools pro demo. Funkar bra, men visa funktioner är jobbiga att komma igång med. Saknar dock helt vattenbehandling vilket är stort minus.
Vad jag vet så kan man lägga in alla värden på sitt vatten i Beer Tools Pro, sedan hur man justerar sitt vatten är väll upp till var och en....

Som ni kanske misstänker så håller jag hårt på att Beer Tools Pro är det bästa programmet, men det är ju bara vad jag tycker....

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Användarens profilbild
Belgaren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Belgaren »

Och BeerToolsPro fins på Mac. Så jag kanske fortsätter använda den. Vattankalkyler gör jag ändå med John Palmers kalkylblad. Eller så blir det brouwhulp, ett holländskt kalkylblad som jag har hört mkt gott om. Fast då måste man behärska det holländska språket. Ingen problem för mig, men ni övriga föredrak kanske engelska och svenska?
Användarens profilbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Torgny »

larslind skrev:Vilket Bryggprogram är bäst ?
Lättas , mest anpassat till svenska , till humlegårdens sortiment ? mm
Vad skall jag köpa för helmaltsbryggning .
Vad är lättast att komma igång med ? kan man importera Humlegårdens malt & gäst? mm
BeerSmith eller BeerTools Pro
Kan man räkna ut färgen ?
Vad tycker ni ?

Till Windows
Openbrew kalkylblad - finns på svenska, har humlegårdens sortiment och är gratis
Beer Engine - gratis program skrivet av Graham Wheeler, författare till Brew Your Own British Real Ale, anpassat för metriska mått och vikter

Jag har ProMash, BeerSmith och BeerTools Pro. Alla har de sina för- och nackdelar. Jag föredrar numera BeerSmith (ser fram emot v2.0 som förhoppningsvis kommer i år) framför ProMash medans BeerTools pro kommer på tredje plats. Tycker mer krut har lagts på ett häftigt användarinterface i BeerTools än på att programmet skall vara lättarbetat.
Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte
The Brewing Network, Basic Brewing
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Eftersom jag inte kan låta bli att tänka på Bryggarwikin när sådana här frågor kommer upp så skapade jag sidan:
http://shbf.se/wiki/index.php/Bryggprogram

Ni som verkar ha koll på saker kan gärna få fylla i info där.
My hope is hops
Skriv svar