Inför sommaren håller jag på att skala upp mitt bryggeri i sommarhuset, från 18 till 50 liter. Jag börjar dock inse de stora problemen med att jag inte har ett tillräckligt bra vatten i min grävda brunn, utan måste hämta kommunens vatten i tank. Det kanske var okej när man körde 2 25-litersdunkar, men nu handlar det ju om upp emot 100 liter per öl... Därför undrar jag nu om någon vet något om alla olika budgetvarianter för att filtrera vattnet?
Vattnet är drickbart, både ur kemisk och mikrobiologisk hänsyn, och är ett strålande öl för ljusa lager. Problemet är framförallt järnhalten, som är skyrocket (19 mg/l), och även lite under våren då det blir del organiskt material i vattnet (luktar helt enkelt lite unket). Jag har insett att jag INTE tänker investera 10-15 000 i ordentlig vattenrening, eftersom det enda jag behöver vattnet till är kaffe och öl... Jag vet dock att det finns en del budgetlösningar av olika slag, men har verkligen INGEN koll på vad som funkar... Jag tänker till exempel på patronfilter (typ http://www.vattensystem.se/shop/index1.html), vattenrenare (typ http://www.jula.se/vattenrenare-aqo-13-132333), filterhus (typ http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =133039969) och så vidare. Finns det någon av dessa eller andra varianter som skulle kunna ge ett bra bryggvatten för mig?
Filtrering av dåligt brunnsvatten
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Filtrering av dåligt brunnsvatten
Järnhaltigt vatten brukar väl nästan bara ett filter med avluftning (oxidering av järnet) och utfällning till ett vulkaniskt filtermaterial fungera. Kostar pengar. Det sista kan du sedan fixa med ett aktivt kolfilter.
Mitt förslag blir därför ett Reverse Osmosis-filter, fast vattnet blir för rent. Så du får hämta lite i dunk.
Eller varför inte samla och rena regnvatten med ett kolfilter.
// Kim
Mitt förslag blir därför ett Reverse Osmosis-filter, fast vattnet blir för rent. Så du får hämta lite i dunk.
Eller varför inte samla och rena regnvatten med ett kolfilter.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Hej!
Hur har det gått med vattnet? Jag är åxå intresserad av att filtrera vatten. Men då att få ner kalciumhalten. Kalkhaltigt vatten är väl det enda vatten som inte kan användas till öl, tyvärr..... Och där jag bor är vattnet givetvis extremt kalkhaltigt, vilket är kanonbra ur alla synpunkter förutom ölbryggning, kaffekokaren, duschmunstycke mm
Vad jag förstår är det endast filter som hjälper. Men är heller inte intresserad av att lägga 10-15000 på filteranläggning. Annars blir det att åka till nästa kommun att hämta i 25 liters dunkar, tyvärr.....
Hur har det gått med vattnet? Jag är åxå intresserad av att filtrera vatten. Men då att få ner kalciumhalten. Kalkhaltigt vatten är väl det enda vatten som inte kan användas till öl, tyvärr..... Och där jag bor är vattnet givetvis extremt kalkhaltigt, vilket är kanonbra ur alla synpunkter förutom ölbryggning, kaffekokaren, duschmunstycke mm
Vad jag förstår är det endast filter som hjälper. Men är heller inte intresserad av att lägga 10-15000 på filteranläggning. Annars blir det att åka till nästa kommun att hämta i 25 liters dunkar, tyvärr.....
Jag lade projektet med vattnet på is ett tag framöver, och får nöja mig att hämta massvis av dunkar på macken...
Att lägga vatten på is innebär mest att skiktet bara blir lite tjockare :-)
Snart så är partyt över - äntligen.
Vi hade motsvarande problem med vårt brunnsvatten, dvs höga metallhalter och unken doft emellanåt. Dessutom var salthalten väldigt hög. Egentligen hade vi höga halter av det mesta
. Tillsammans med grannen så investerade vi i ett vattenreningssystem med bla avjärning, avhärdning och syresättning och nu är vattnet glasklart. Tog in ca 10 offerter oich det billigaste landade på ca 25000.
Ditt minsta problem med "dåligt" vatten borde vara ölbryggning. I vårt fall fick vi beläggningar och missfärgningar på golv, väggar och kranar. Har du otur så kommer vitvaror, värmesystem och rör att gå sönder.
Ditt minsta problem med "dåligt" vatten borde vara ölbryggning. I vårt fall fick vi beläggningar och missfärgningar på golv, väggar och kranar. Har du otur så kommer vitvaror, värmesystem och rör att gå sönder.