Min öl såg ut som nyponsoppa + nytt recept + kandisocker?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Min öl såg ut som nyponsoppa + nytt recept + kandisocker?

Inlägg av eberlund »

I fredags när jag skulle buteljera min öl så tittade jag på den och tänkte "hmm den liknar något..." .. min sambo såg den och påpekade att den såg ut exakt som nyponsoppa i färgen... kändes väldigt märkligt, någon annan som lyckats med detta? :)

I slangen på häverten har den ju såklart lite mindre färg, då en lite mer blekgul färg... hoppas på att färgen ändras lite när den står på flaska nu, såg nästan lite oaptitligt ut :)

är det min (över)dosering av karamellmalt som gjorde det kanske? Här är receptet som var ganska höftat.... provar mig fram själv, vill inte använda färdiga recept av nån anledning. Inte lika kul

kallar den helt enkelt för Malmö Spring Ale, eftersom våren nådde oss ungefär samtidigt som jag bryggde den. Min "fina" hemmasnickrade etikett kan ni se på bloggen http://www.olradet.se/

Muntons Extra Light 3000 g
Muntons Wheat 500 g
Ljus caramellmalt 1500 g
Ljust kandisocker 1000 g

Saaz 3,5% 40 g 60 min
Cascade 7% 10 g 60 min
Saaz 3,5% 25 g 15 min

Belgian Strong Ale jäst (Brewer's Choice 1388 Activator), 125 ml
jäsning i Ca 23C, 12 dagar

OG 1078 FG 1016

Sedan är även nästa öl på G.

Vad tror ni om nåt i stil med...

3kg pilsnermalt
1 kg ljust maltextrakt
Kanske några hundra gram ljuskaramellmalt?
Cascade / Perlehumle, inte kommit fram till några exakta mått ännu

Och sedan en Safale S-04 (Fermentis torrjäst) http://shop.humle.se/se/art/safale-s-04 ... -115-g.php

Tanken är att det ska bli en lättdrucken somrig öl. Eller är jag ute och cyklar enhjuling? Kom isf gärna med förslag :)

Sen kanske jag kan slänga in en snabb fråga här.... enligt min bok Brew like a monk nämns det att kandisocker i princip är samma som vanligt socker, skillnaden är att det kostar 5x mer... stämmer detta, skulle man lika gärna kunnat använda vanligt strösocker istället? Har även hört strösocker kan ge dåliga bismaker...

såja.. tror att det var allt just nu :D
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Min öl såg ut som nyponsoppa + nytt recept + kandisocker?

Inlägg av Eric Josefsson »

Personligen gillar jag färgen ni fått till.
Den kanske jag ska försöka eftersträva vid lämpligt bryggtillfälle. :D

Dock tycker jag att bilden ser inte riktigt ut som nyponsoppa, är färgen missvisande på fotot?
(Tycker den är för klargul för nyponsoppa)
/Eric
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

eberlund skrev: Eller är jag ute och cyklar enhjuling?

Sen kanske jag kan slänga in en snabb fråga här.... enligt min bok Brew like a monk nämns det att kandisocker i princip är samma som vanligt socker, skillnaden är att det kostar 5x mer... stämmer detta, skulle man lika gärna kunnat använda vanligt strösocker istället? Har även hört strösocker kan ge dåliga bismaker...
Se näst senaste numret av hembryggaren 2009/3 där beskriver man hur man tillverkar motsvarande kandisocker. Det skall till lite citronsyra för att karamellisera sockret på rätt sätt.

Men att cykla enhjuling är väl kul...

//Kim
Senast redigerad av Kim den onsdag 2010-04-07 22:29, redigerad totalt 1 gång.
Snart så är partyt över - äntligen.
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

Eric Josefsson skrev:Personligen gillar jag färgen ni fått till.
Den kanske jag ska försöka eftersträva vid lämpligt bryggtillfälle. :D

Dock tycker jag att bilden ser inte riktigt ut som nyponsoppa, är färgen missvisande på fotot?
(Tycker den är för klargul för nyponsoppa)
Den ser inte ut som nyponsoppa när den är i mindre mängd i ett glas, det vara bara när den låg i jäshinken "med mer att se genom" so to speak. Bilden visar färgen ganska exakt faktiskt.

Har även smakat den nu. Jästen hade en rätt lustig smak som inte riktigt föll mig i smaken men den börjar lägga sig hyfsat bra nu och i sista ölen jag drack så hade jästsmaken avtagit markant. Nu ska resterande flaskor få stå och dra rejält och jag tror den kommer bli riktigt bra sen. andra gången i rad man lyckas nu så nästa öl blir nog kass :P

fast först ska vi ta tag i att brygga min bryggarkollegas witbier.
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Skriv svar