Omtappning från flaska till flaska

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

gedman
Hembryggarens redaktion

Omtappning från flaska till flaska

Inlägg av gedman »

Inför SM har det slagit mig att jag har bryggt en fantastisk belgisk blond - som jag inte kan ställa upp med. Mina belgiska öl tappar jag nämligen i snygga belgiska flaskor och tänkte inte så långt som till SM och tappa några i svenska pantflaskor. Jag undrar nu om någon försökt sig på att tappa om öl från en flaska till en annan, och hur man i så fall gör? Jag har själv ingen beergun eller mottrycksfyllare så jag kan tappa ölen till fat och sedan till flaska utan problem.

Idéer? Ölen är lagrad ganska varmt, runt 12 grader, så kanske jästen kanske har lite kraft att kolsyrejäsa igen med något gram socker?
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Omtappning från flaska till flaska

Inlägg av berglund »

Jag skulle personligen prova att kyla den väl och sedan tappa över den försiktigt från botten och upp i den nya flaskan. Hur man löser detta är då frågan. Kanske en liten tratt som man trär på en silikonslang.
Tillsätt lite jäst antingen rehydrerad torrjäst eller lite slurry kanske?

Det värsta som kan hända är ju att du inte får något öl att ställa upp med. Och i den båten sitter du ju redan.

Lycka till.

/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

Att kyla ned ölen kraftigt (under noll !!! men inte frusen) och sedan mycket långsamt hälla över ölen sakta längs med väggen till den andra (kylda!!) flaskan fungerar oftast utmärkt. Man kommer förlora en liten del av kolsyran, men för en belgisk blond borde det fortfarande vara helt ok (den förväntas ju inte vara lika kolsyrad som t.ex. en trippel). Tricket kan med fördel även användas om man köpt en stor flaska av någon öl (läs: överdrivet stora amerikanska barleywine flaskor), men bara vill dricka halva (och spara resten med acceptabelt bibehållen kvalitet några veckor).

/Calle T
kastrullen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av kastrullen »

Håller med Calle T , det brukar funka rätt så bra när man kyler KRAFTIGT ölet .
Men använd INGEN tratt då kommer det att skumma !
Användarens profilbild
Belgaren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Belgaren »

Jag sitter i samma båt. En öl som jag inte tänkt delta med, men jag ändrade mig. Tänker ge det ett försök i kväll, flaskorna står i kylen, och innan omtappningen få de stå i lite isvatten. Viktigt att man inte fryser ölen. Någon gång, när jag snabb skulle kyla en öl, ställde jag den i frysen ett tag. Det såg ut att det inte var för kallt, men när jag öppnade flaskan och släppte trycket skummade det ordentligt. Pga tryckfallet bildades kristaller som gjorde att de skummade mer än önskad. Vi får se hur det går i kväll.
Pulsatorius
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pulsatorius »

Går det att använda en kort slang som hävert eller skummar det ännu mera då?
Pulsatorius
kastrullen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av kastrullen »

Pulsatorius
Har lite svårt att föreställa mej hur det skulle gå till med en kort slang .
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Det jag skrev var tratt med silkonslang på så man kan fylla från botten och upp. Häller man långsamt i tratten så bör ölen följa insidan av slangen ner i flaskan och inte rusa ner.

Eller syftar du på att enbart använda en tratt? Då håller jag med dig att det känns dumt.

/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
Skriv svar