Öl i postpaket

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Öl i postpaket

Inlägg av fredrik.stahl »

Hej,

det verkar som om jag inte kommer kunna lämna mina SM-bidrag till domartävlingen på någon av inlämningsställena så jag måste skicka postpaket. Har någon nåt bra tips på hur jag ska packa flaskorna?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Öl i postpaket

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Något som har fungerat mycket bra då jag och kamrater skickat öl över hela världen:

Papper runt flaskan, sedan bubbelplast.
Lägg ner detta i ett tomt 1,5 liters mjölkpaket, sedan trär du ett nytt paket över från andra hållet.
Eventuellt kan man lägga lite extra bubbelplast i botten på paketet, samt ovanför flaskan då man lagt ner den.
Förpacka alla paketen i en ny papplåda, eventuellt med lite extra bubbelplast mot kartongväggarna, men med mjölkpaketen kloss mot varandra.
Se till att innehållet inte kan glida omkring utan att allt känns stumt.
Tejpa ihop kartongen väl.

Hittills har inga flaskor gått sönder som transporterats på detta sätt.
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Är det tre fyra bidrag så fungerar en röd ölback allra bäst. Placera ölen i backen tejpa fast ett papplock - klart (jag brukar dock använda masonit och några buntband). Här får du nu också bra yta att fästa adresslappen på.

Fördelen är att det spar en massa jobb och tid för ölmottagarna. Inte en massa plast, kartong och tidningspapper att handskas med, olika förpackningskonstruktioner (mer eller mindre lätta att öppna), överinslagna öl som tar en evighet att få ut varje flaska ur och till sist, de får backar att stapla öl i. Backen ger ett bra skydd för flaskorna och transportören vet vilket håll han skall ha backen i. Hade alla skickat in i back och man kunde dragit av 20:- (backens värde), hade det varit helt perfekt. Det hade också sparat miljön, men tidsaspekten är den största vinsten enligt mig (men den ser inte vi som inte mottar ölen).

Jag kan inte se någon nackdel med backen för så som jag ser det vinner alla på det systemet.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Perfekt, jag kör på backvarianten. Nu återstår bara att bestämma vad jag ska skicka in och få iväg det innan påsken. Har varit sjuk i två veckor så det är lite körigt nu.
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

För några år sedan försvann ett kolli av två för mig på väg till Stockholm (när, hur och i vilket skick de återfanns är en annan historia).
Men Jessica (tack så hemskt mycket) ställde upp och tog emot en ny omgång av försvunna bidragen, då skickade jag för första gången i back och hon tyckte det var smart och bekvämt för henne att hantera. Sedan har jag skickat i back i flera år. Åkarna ser direkt vad det är och därför kastar de inte runt med ölen och att den är öppen i sidorna gör att de inte vågar tömma den :-)

En annan sak du kan/skall tänka på är att bryggprotokollen ledigt får plats över ölen, men under locket. Backen är helt enkelt en helt perfekt lösning (om inte den bästa).

Ooopps! Ölen skall väl inte iväg innan påsk!!

// Kim
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Kim skrev:En annan sak du kan/skall tänka på är att bryggprotokollen ledigt får plats över ölen, men under locket.
En annan sak man kan tänka på är att till SM behöver inte protokollen skickas med i och med att alla recept är inmatade
i datorsystemet och tas ut därifrån för dömningen.
My hope is hops
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Nja, jag skulle egentligen helst vänta till efter påsk men då blir det skickat först på tisdag 6/4, och de ska vara framme torsdag 8/4. Det känns lite tight med tanke på hur uselt posten har fungerat för mig på sistone. De lovar visserligen att paket ska vara framme nästa dag men det har _aldrig_ hänt för mig, det tar alltid minst två dagar och ofta mer. Men det kanske inte är jättekänsligt att det är framme 8/4?
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

F. Stahl.
Du skrämde mig där....

F. Almgren.
Det hade jag glömt bort att man inte längre skickar med protokollen. Men ändå, backen är det bästa sättet att skicka in öl på - den underlättar för alla.

// Kim
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Kim skrev:F. Almgren.
Det hade jag glömt bort att man inte längre skickar med protokollen. Men ändå, backen är det bästa sättet att skicka in öl på - den underlättar för alla.
Backen låter som en vinnare. Det håller jag med om!
My hope is hops
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

OK, nu hann jag inte få iväg paketet idag ändå. Somnade vid läggningen av barnen igår så jag hann inte tappa och packa flaskor...

Men det är nog lika bra, flaskorna hade säkert blivit stående i Ånge under hela påsken och det hade de nog inte mått bra av. Det är bara att hoppas att posten klarar att leverera på två dagar den här gången.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Så här blev det:
Flaskorna fixerade med cellplast - finns mycket spill över efter diverse byggprojekt!
Flaskorna fixerade med cellplast - finns mycket spill över efter diverse byggprojekt!
Skumgummi ovanpå för att fixera i höjdled.
Skumgummi ovanpå för att fixera i höjdled.
Lock i masonit + ett varv kartong.
Lock i masonit + ett varv kartong.
Senast redigerad av fredrik.stahl den tisdag 2010-04-06 08:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Skitsnyggt, men lite överdrivet. Nu är du ju tillbaka i förpackningsdjungeln som förenklar hanteringen.
En back med masonitlock och fyra buntband räcker och blir över.

// Kim
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Du har säkert rätt Kim, det räcker med masonit + buntband för att det ska hålla.

Det tråkiga är att mina misstankar mot posten stämde. Jag lämnade in paketet i förmiddags utan problem. Men vid halv femtiden ringde de från inlämningsstället och sa att det inte gick att skicka det, eftersom "det innehåller vätska" och "det ska hålla för ett fall på två meter". Jag har lusläst villkoren för företagspaket så jag vet att det inte stämmer, och efter att ha ringt och pratat ett tag med personalen på postcentralen höll de med mig. Det verkar som om det är den lokala speditionsfirman som krånglar. Så i morgon får jag hämta paketet och köra ut det själv på postcentralen så jag blir säker på att det går iväg... :x
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Ja är det inte det ena så är det det andra sak kärringen....

Själv skickar jag med DHL och har aldrig haft det problemet, däremot har de slarvat bort ett kolli en gång. F.ö. det som föranledde att börja skicka helt öppet i plastback.
Hoppas nu det löser sig för dig och inte pissiga posten.
För privatpersoner finns det ju möjlighet att skicka med både DHL och Schenker, samt så finns ju bussgods - fast de brukar ta lite längre tid på sig.

// Kim
Skriv svar