Ölresa till Bryssel
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Ölresa till Bryssel
Hejsan!
Planerar en ölresa till Bryssel med några kamrater och undrar om någon varit där och kan rekommendera saker/ställen man inte bör missa?
Vi hade även tänkt besöka Westvleteren-klostret; vet någon hur dt fungerar med att köpa öl med sig därifrån?
Kommer åka i augusti och allt är i planeringsstadiet men om någon har tips så tar jag tacksamt emot dessa!
Planerar en ölresa till Bryssel med några kamrater och undrar om någon varit där och kan rekommendera saker/ställen man inte bör missa?
Vi hade även tänkt besöka Westvleteren-klostret; vet någon hur dt fungerar med att köpa öl med sig därifrån?
Kommer åka i augusti och allt är i planeringsstadiet men om någon har tips så tar jag tacksamt emot dessa!
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
-
Pulsatorius
- Torrhumlare

- Inlägg: 84
- Blev medlem: söndag 2009-12-06 01:04
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Inlägg: 1018
- Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Ölresa till Bryssel
Det enda riktigt minnesvärda jag gjorde i Bryssel var att besöka Cantillon.
Personligen besviken på både staden i sig och deras ölställen.
Kolla dock gärna in boken "Good beer guide Belgium" samt de ställen som listas på www.ratebeer.com under "places" i Bryssel, man ska ju alltid skapa en egen uppfattning
Personligen besviken på både staden i sig och deras ölställen.
Kolla dock gärna in boken "Good beer guide Belgium" samt de ställen som listas på www.ratebeer.com under "places" i Bryssel, man ska ju alltid skapa en egen uppfattning
Re: Ölresa till Bryssel
Är det dåligt med bra ölhak i Bryssel? Svårt att tro det
Vi är som sagt i planeringsstadiet, eventuellt att Antwerpen är ett alternativ också, ligger ju inte så långt ifrån. Cantillon erakr dock lite intressant... ska ju inte bara drickas öl utan även besökas öl!
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Re: Ölresa till Bryssel
Kollade lite på Ratebeers lista och skrev ned dem som jag vet att jag varit på och som jag minns är allt ifrån bra till bättre. Gå in på gnoffs länk och läs mer om dem. Annars är det bara att promenera runt så hittar du massor av ställen som serverar bra öl. Har du en karta och ett par bra skor på fötterna kommer du att trivas.
Au Bon Vieux Temps
Delirium Café
L’Imaige de Notre Dame
Le Bier Circus
Le Poechenellekelder
Taverne Manneken Pis
A La Mort Subite
Ute i byn Beersel finns både Brouwerij 3 Fonteinen och bryggeriet som inte brygger men jäser och lagrar, Oud Beersel. Ta med egen tomflaska (vattenflaska gick bra) så kan du köpa lambik på lösvikt.
I Antwerpen finns ju Bierhuis Kulminator som ska värt ett besök, själv ska jag dit om en dryg vecka.
Au Bon Vieux Temps
Delirium Café
L’Imaige de Notre Dame
Le Bier Circus
Le Poechenellekelder
Taverne Manneken Pis
A La Mort Subite
Ute i byn Beersel finns både Brouwerij 3 Fonteinen och bryggeriet som inte brygger men jäser och lagrar, Oud Beersel. Ta med egen tomflaska (vattenflaska gick bra) så kan du köpa lambik på lösvikt.
I Antwerpen finns ju Bierhuis Kulminator som ska värt ett besök, själv ska jag dit om en dryg vecka.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 258
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
- Ort: göteborg
- Kontakt:
Re: Ölresa till Bryssel
Hej!
Jag är hyfsat uppdaterad på Bryssel och håller med gnoff i det att Bryssel är en "sådär" stad med Cantillon som enda självklara stället att besöka.
Le Bier Circus tycker jag är ett mediokert ställe med trist lite stel inredning och stelt i allmänhet, om än med bra öl.
Delirium Café är stökigt och stojigt från eftermiddag och framåt.
Jag tycker generellt att ölutbudet är såpass bra generellt i Belgien att man inte behöver besöka särskilda pubar, om man inte är en ticker. Alltså mysigast att besöka gammaldags hak, om man vill ha stämning.
Beer Mania (butik-mkt bra utbud) ligger en bit bort, medan Bier Tempel (butik-bra utbud) ligger centralt.
Jag skulle nog föreslå att du antingen letar upp lokala krogar som har den där inarbetade känslan. Kulminator i Antwerpen är ett sådant ställe, de har mängder av öl, vars ålder oftast är oklar. Kulminator är helt enkelt ett måste, speciellt med tanke på att resan dit tar nån timme.
Brugge sägs vara en mycket vacker stad, som jag kommer besöka om drygt en vecka - kanske lämnar jag rapport då.
Jag är hyfsat uppdaterad på Bryssel och håller med gnoff i det att Bryssel är en "sådär" stad med Cantillon som enda självklara stället att besöka.
Le Bier Circus tycker jag är ett mediokert ställe med trist lite stel inredning och stelt i allmänhet, om än med bra öl.
Delirium Café är stökigt och stojigt från eftermiddag och framåt.
Jag tycker generellt att ölutbudet är såpass bra generellt i Belgien att man inte behöver besöka särskilda pubar, om man inte är en ticker. Alltså mysigast att besöka gammaldags hak, om man vill ha stämning.
Beer Mania (butik-mkt bra utbud) ligger en bit bort, medan Bier Tempel (butik-bra utbud) ligger centralt.
Jag skulle nog föreslå att du antingen letar upp lokala krogar som har den där inarbetade känslan. Kulminator i Antwerpen är ett sådant ställe, de har mängder av öl, vars ålder oftast är oklar. Kulminator är helt enkelt ett måste, speciellt med tanke på att resan dit tar nån timme.
Brugge sägs vara en mycket vacker stad, som jag kommer besöka om drygt en vecka - kanske lämnar jag rapport då.
Re: Ölresa till Bryssel
Tackar för tipsen allihopa!
Vad exakt är det som gör Cantillon så speciellt? Eller är det nåt som bara behöver upplevas?
Kulminator läste jag om på ratebeer och verkar ju hur bra som helst.... men frågan är om vi hinner med Antwerpen.. kommer bara vara där lördag-onsdag och då ska Westvleteren-klostret (vad det nu heter egentligen) hinnas med också. Vi kommer bo mitt i centrala Bryssel så känns som det finns tillräckligt att se där tror jag under den relativt korta tiden.
Är mycket mer för såna lokala myshak med lite atmosfär och schysst stämning än långbord med 400 pers... sånt verkar ju finnas och verkar lovande. Nice om man bara kan gå planlöst ut från en pub och hitta en annan skön runt hörnet.. ungefär som i Madrid (dock inte med det fina ölutbudet men atmosfären icke desto mindre). Älskar att promenera planlöst och bara ta det som det kommer.. men det kräver ju förutsättningar för det också
Gött med butiktipsen också, kommer att kånka hem mängder med dricka.. planerar storbilen så vi får plats med allt.
Sen måste jag fråga... om inte Bryssel är mer än en sådär stad för öl... ja vart fan ska man åka då?
och gällande Delirium... varit på det i Göteborg bara som numera heter Ölrepubliken... är det samma stuk på den i Bryssel? Dvs lite tradig inredning men tokmassa öl som är aningen överprisade?
Gud vad jag längar ..
Vad exakt är det som gör Cantillon så speciellt? Eller är det nåt som bara behöver upplevas?
Kulminator läste jag om på ratebeer och verkar ju hur bra som helst.... men frågan är om vi hinner med Antwerpen.. kommer bara vara där lördag-onsdag och då ska Westvleteren-klostret (vad det nu heter egentligen) hinnas med också. Vi kommer bo mitt i centrala Bryssel så känns som det finns tillräckligt att se där tror jag under den relativt korta tiden.
Är mycket mer för såna lokala myshak med lite atmosfär och schysst stämning än långbord med 400 pers... sånt verkar ju finnas och verkar lovande. Nice om man bara kan gå planlöst ut från en pub och hitta en annan skön runt hörnet.. ungefär som i Madrid (dock inte med det fina ölutbudet men atmosfären icke desto mindre). Älskar att promenera planlöst och bara ta det som det kommer.. men det kräver ju förutsättningar för det också
Gött med butiktipsen också, kommer att kånka hem mängder med dricka.. planerar storbilen så vi får plats med allt.
Sen måste jag fråga... om inte Bryssel är mer än en sådär stad för öl... ja vart fan ska man åka då?
och gällande Delirium... varit på det i Göteborg bara som numera heter Ölrepubliken... är det samma stuk på den i Bryssel? Dvs lite tradig inredning men tokmassa öl som är aningen överprisade?
Gud vad jag längar ..
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Inlägg: 1018
- Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Ölresa till Bryssel
Svårt att förklara varför Cantillon är så speciellt, måste upplevas.
Men om man inte är imponerad av deras öl får man nog ut mindre av besöket också.
Tänk att du besöker ett museum, fast det används fortfarande hantverksmässigt.
Delrium i Bryssel är stökigare och har sämre service än det som fanns tidigare i Göteborg.
Då var jag ingen stor supporter av det som fanns i Göteborg heller.
Första gången jag besökte DC i Bryssel var en kväll på övre våningen, var väl där i 5 minuter och försökte få till en öl, utan att få ens en blick från personalen trots att det inte var så hemskt mycket folk vid baren.
Andra gången gick jag på dagtid till källaren istället, mindre folk, men fortfarande svårt att få service. Ingen mat fansn att beställa och öllistan var inte direkt imponerande. Dessutom upfattade jag stället som betydligt dyrare jämfört med många andra ställen.
Ja om man inte åker till Bryssel, man kan ju åka till Tjeckien och Prag, Plzen eller Brno. Eller Tyskland till Bamberg, München, Köln/Düsseldorf eller Berlin.
Men om man inte är imponerad av deras öl får man nog ut mindre av besöket också.
Tänk att du besöker ett museum, fast det används fortfarande hantverksmässigt.
Delrium i Bryssel är stökigare och har sämre service än det som fanns tidigare i Göteborg.
Då var jag ingen stor supporter av det som fanns i Göteborg heller.
Första gången jag besökte DC i Bryssel var en kväll på övre våningen, var väl där i 5 minuter och försökte få till en öl, utan att få ens en blick från personalen trots att det inte var så hemskt mycket folk vid baren.
Andra gången gick jag på dagtid till källaren istället, mindre folk, men fortfarande svårt att få service. Ingen mat fansn att beställa och öllistan var inte direkt imponerande. Dessutom upfattade jag stället som betydligt dyrare jämfört med många andra ställen.
Ja om man inte åker till Bryssel, man kan ju åka till Tjeckien och Prag, Plzen eller Brno. Eller Tyskland till Bamberg, München, Köln/Düsseldorf eller Berlin.
Re: Ölresa till Bryssel
WestVleteren. Jag var där förra sommaren. Jag förutsätter att du skall åka bil dit, för det ligger verkligen ute i ingenstans. Vi körde t.o.m. fel med GPS. Det finns små skyltar som det står klostrets namn på. Väl framme så har de en fint cafe där du alltid kan få ner Westy 12:a.
Om du vill köpa öl, så gäller det att ligga i. De har telefontider som står på deras sida som du måste boka via. Vi lyckades aldrig utan siktade in oss på den lilla shoppen i cafeet där du fick köpa ett sexpack av vad det de hade inne, i vårat fall 8:or.
Vi försökte göra tricket att åka tillbaka dit nästa dag för att hämta ett sexpack till. Men ack det sket sig. Då hade de stängt.
Själva klostret är stängt. När du ändå är i faggorna, se till att åka ner till ölshoppen i Aarschott som hade ett sanslöst utbud med bra priser http://www.pelgrims.be/.
Den minst lika bra St. Bernadus finns ju också i faggorna (som bryggde WestVleteren förut), den missade vi, men borde vara värd ett besök.
Lycka till!
Om du vill köpa öl, så gäller det att ligga i. De har telefontider som står på deras sida som du måste boka via. Vi lyckades aldrig utan siktade in oss på den lilla shoppen i cafeet där du fick köpa ett sexpack av vad det de hade inne, i vårat fall 8:or.
Vi försökte göra tricket att åka tillbaka dit nästa dag för att hämta ett sexpack till. Men ack det sket sig. Då hade de stängt.
Själva klostret är stängt. När du ändå är i faggorna, se till att åka ner till ölshoppen i Aarschott som hade ett sanslöst utbud med bra priser http://www.pelgrims.be/.
Den minst lika bra St. Bernadus finns ju också i faggorna (som bryggde WestVleteren förut), den missade vi, men borde vara värd ett besök.
Lycka till!
Re: Ölresa till Bryssel
Japp vi ska åka bil dit... kör ner för att kunna lasta med så mycket öl som möjligt. Hoppas på att lyckas med bokningen, hade varit underbart att få med sig två lådor 12:or hem... Kommer nog även besöka Rochefort...
Affären ska kollas upp!
Affären ska kollas upp!
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt