Förkulturen har somnat?!?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Sockershock
Delmäskare
Delmäskare

Förkulturen har somnat?!?

Inlägg av Sockershock »

Hej,

Jag har en fråga om min förkultur.

Jag har aktiverat en Wyeast 1214 Belgian Abby, den var lite seg i starten men kom i gång och var helt uppsvälld efter 48 timmar. Jag kokade en upp lite vört enligt bryggarwikin (ca 7dl vatten och 0,5dl DME). Jag kylde ner det till ca20-22 grader och hällde i jästen. Det har gått ca 24 timmar och jag kan inte se någon direkt jäsning. Jag har det i en 1,5dl pet flaska med korken lätt avskruvad. Jag hade förväntat mig att det skulle vara bra drag i det nu.... Tar det sån här lång tid att komma igång eller är det något fel???

Tacksam för svar,
Andreas
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Förkulturen har somnat?!?

Inlägg av peps »

Ibland kan det vara svårt att avgöra hur jästen mår bara genom att titta, de beter sig så olika de där små gynnarna. Somliga skummar och står i, andra inte. Har jästen lagt sig på botten, eller är den i suspension? Du kan ju alltid klämma på ett jäsrör och se om jästen jobbar.

/Per
Think globally. Drink locally.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Sockershock skrev:Jag kokade en upp lite vört enligt bryggarwikin (ca 7dl vatten och 0,5dl DME).
Min undran är om det är någon som kanske har lite input till om de kvantiteterna som står på wikin
är korrekta? Just i detta fall är de överkopierade från SHBFs gamla webbplats.

Jag inser att jag brukar göra en sötare förkultur än så då jag tar en knapp deciliter och
siktar på att få det till omkring 4 dl efter ihopkok. När sedan den försvällda påsen hälls
i så späds den lite till ett lägre SG.
My hope is hops
Sockershock
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Sockershock »

Det är inte mycket jäst på botten. Jag smakade lite på förkulturen och tyckte inte att den smakade sött. Detta hoppas jag betyder att det har jäst men vörten var lite "svag" som Fredrik var inne på, där av den dåliga jäsningen. Jag har kokat ny vört, adderat lite strösocker och hällt i. Jag kollade precis och det verkar som det finns liv.

Nu är ju min förkultur på dryga litern, skall jag hälla av lite eller tycker ni att jag skall skicka i allt i den blivande ölen?

MVH,
Andreas
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

En förkultur bör ligga på ett OG om 1035-1040 - inte mera - även om ett starkare öl ska bryggas. Det innebär c:a 10% DME ex. då 100 gram till 9 dl vatten. Och den ska luftas och röras väl hela tiden - inte stå still med ett jäsrör. Man kan ex. skaka den så ofta man orkar eller använda en akvarieluftpump eller kanske det bästa - en magnetomrörare.

Jag brukar ha en akvarieluftpump med ett sterilfilter på slangen och låter den stå på i 12-18 timmar och då ska "förökningen" anses vara klar och kulturen på max. Har man en mindre kultur så häller man i hela direkt. Har man en större vill man nog inte hälla i flera liter av "oxiderat öl". Man kan då istället låta den stå tills den klarnat, utan luftning, några dygn och sedan hälla bort det mesta av "ölet" och bara använda slurryn.
Björn Petersson
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

1 dl DME väger ca 65 g. Så till 7 dl vatten behövs det mer än 1/2 dl, snarare 1 dl borde vara lagom.

Jag dekanterar ofta av startvörten som assistredo skriver. Jag brukar göra det på bryggdagens morgon och fylla på med 0,5 l vört. Då är jästen i full form när vörten är kyld på eftermiddagen.
Sockershock
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Sockershock »

Tack för alla svar.

Jag tror vi lyckades rädda det denna gången. Nästa gång kommer det bli rätt ifrån början.

MVH,
Andreas
Skriv svar