Något förvånad blev jag av nyheten att gårdsförsäljning av vin och öl tydligen skall utredas. Detta enligt SR: http://www.sr.se/ostergotland/nyheter/a ... el=3372896
Ämnet togs upp under den senaste översynen av alkhollagen men där utredaren Anita Werner inte förslog någon ändring på just den punkten. Så lite förvånande är det att frågan nu skalll tas upp i en egen utredning. Oavsett utgången av utredningen så kan man inte annat än väkomna den, ett steg i rätt riktning, att pröva en fråga är alltid bättre än att begrava den.
För övrigt erjuder Werners utredning ganska intressant läsning för den som inte redan studerat den. Innehåller en hel del förslag till ändring, framförallt kring kraven för serveringstillstånd. Bl a ges en del nya direktiv kring mässor och liknande där det blir både lättare och svårare. Det föreslås t ex att det skall vara ok att ha flera tillstånd per lokal (vilket under en mässa torde kräva att varje utställare skall ha tillstånd) men också att dessa då bär gemensamt ansvar för att utskänkningen sker på ett korrekt sätt, om inte så gäller kollektiv bestraffning. Nåväl, mycket står och har man en stund över och lite intresse så är det rekommenderad läsning, se länk (PDF): http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/1 ... 04bc72.pdf
Så, då har jag gjort mitt första inlägg här, kanske inte av den typen jag trodde men ändå
goblyn skrev:Det föreslås t ex att det skall vara ok att ha flera tillstånd per lokal (vilket under en mässa torde kräva att varje utställare skall ha tillstånd)
Så har väl Stockholm Beer and Wisky-festival hanterasts under ett antal år nu? Vilket
då är lite lustigt då det möjligen strider mot existerande lag men kommer att bli enlighet med en framtida lag,
om det nu blir så. Där känns det som om lagstiftaren har försökt anpassa lagen till verkligheten.
Jag hoppas att alla här vet att SHBF har varit remissinstans och svarat på utrednings förslag.
Sedan om vår åsikt kommer att hörsammas återstår att se. Jag tror att det svar vi avgav borde
finnas någonstans på hemsidan. Jag får ta och kolla lite tror jag.
Min uppfattning är att det är ganska vanligt att alkoholhandläggarna på kommunerna försöker få saker att fungera efter bästa förmåga. Ibland innebär det att man tänjer lite på lagen. Har stött på flera situationer där handläggarna går halva vägen och försöker hitta någon slags kompromiss. Nuvarande lagstiftning är enormt luddig på vissa punkter och ger ganska mycket utrymme till tolkning. Det verkar (är inte helt superinsatt i det) som det inte blir många rättsfall kring de mer oklara punkterna i lagen och då är det svårt att helt säkert säga vad som är inom ramen eller ej. Bra om lagstiftarna äntligen kan ge dessa tjänstemän bättre grund för att sköta sitt jobb.
Ser man på gårdförsäljning så är jag av det personliga åsikten att det skulle främja en god alkoholkultur, kvalitet framför kvantitet. Beror ju givetvis på hur man utformar en ev. lagstiftning men möjligheten finns. Tvivlar på att det kommer finnas öl och vin till "alkolistpriser", förhoppningsvis lite mer unika varor i små volymer och till priser som knappast lockar dem som dricker öl och vin för procentens skull. Ska bli riktigt intressant vad man kommer fram till, vad jag har förstått så är det lite oklarheter kring finlands modell kontra monopol och eg-rätt men vi kanske får svar på det. Förhoppningsvis får SHBF vara remissinstans även här, är dessutom övertygad om att de svenska vinproducenterna inte lär spara på krutet i sin lobbyverksamhet.
(BTW, inser att tråden kanske hamnade i lite fel kategori, tror att Allmänt skulle vara ett lämpligare. Har nån möjlighet att flytta den? (om ni håller med vill säga ) )
Jag är jättedåligt insatt i frågorna kring gårdsförsäljning osv. Men jag vill bara säga att jag tror att en ny lag där man släpper på reglerna och tillåter försäljning av produkter från ens egen gård skulle lyfta hela Sverige och landsbygden i synnerhet! Tänk att kunna sälja sitt hemmagjorda öl och sin hemmaslaktade gris!
Kan ju tipsa om en galet bra dokumentär om "småskalighetens hjältar". Den finns på svt play och jag blir otroligt frustrerad när man hör om alla lagar och regler som sätter käppar i hjulen för alla småproducenter ute i landet. Dokumentären: http://svtplay.se/v/1825220/dokumentarf ... 254,6,f,-1