Satsbryggning med maltextrakt
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Satsbryggning med maltextrakt
Torrified wheat = vetepuffar, finns på humlegården. Veteflingor kan också gå bra om du kan få tag i det.
Pale malt extract - kan vara lite mörkare än torkat maltextrakt, men det går säkert bra.
Torkat vetemaltextrakt har jag aldrig sett men det är ju så liten mängd, det kan du nog skippa alt. byta ut mot vetepuffar eller -flingor.
Är det tänkt att vara en minimäsk? Palemalten och vetet lär väl behöva mäskas, annars blir det mest stärkelse från dem.
Pale malt extract - kan vara lite mörkare än torkat maltextrakt, men det går säkert bra.
Torkat vetemaltextrakt har jag aldrig sett men det är ju så liten mängd, det kan du nog skippa alt. byta ut mot vetepuffar eller -flingor.
Är det tänkt att vara en minimäsk? Palemalten och vetet lär väl behöva mäskas, annars blir det mest stärkelse från dem.
Tack för svaren!fredrik.stahl skrev:Torrified wheat = vetepuffar, finns på humlegården. Veteflingor kan också gå bra om du kan få tag i det.
Vad jag förstod så skulle det stöpas.
Här är en länk till receptet:
http://www.thehomebrewsite.org.uk/homeb ... recipe.htm
//Ulf
Om man "stöper" i 65 grader så är det snarare mäskning.
Stöpning brukar väl ligga betydligt högre i temperatur 75-80 grader?
Nu vill jag dock erkänna att jag aldrig stöper malt eftersom jag alltid mäskar.
Härliga tider, strålande tider 
Jag är helt grön på det här med bryggning så jag utgick i från att personen som skrev receptet visste vad han/hon gjorde.Kenneth skrev:Om man "stöper" i 65 grader så är det snarare mäskning.
Så man kan inte göra som det står besrkivet i receptet?
Jo det ska gå bra att mäska i 65 grader.
Eftersom det är en del pale malt i som bidrar med enzymer så fungerar det.
Jag tycker det är viktigt att man kallar saker korrekt.
Mäskning är en sak stöpning en annan.
Stöpning som görs betydligt varmare gör man oftast med karamellmalt/crystal malt för att lösa upp sockret.
Det behövs inte några enzymer till det eftersom stärkelsen och kolhydraterna i karamellmalten redan är nedbruten.
Om man använder "basmalt" typ pilsnermalt, pale ale malt, münchenermalt så måste man mäska den för att bryta ner stärkelse och långa kolhydrater till sockerarter som jästen kan bryta ner till alkohol och kolsyra.
Eftersom det är en del pale malt i som bidrar med enzymer så fungerar det.
Jag tycker det är viktigt att man kallar saker korrekt.
Mäskning är en sak stöpning en annan.
Stöpning som görs betydligt varmare gör man oftast med karamellmalt/crystal malt för att lösa upp sockret.
Det behövs inte några enzymer till det eftersom stärkelsen och kolhydraterna i karamellmalten redan är nedbruten.
Om man använder "basmalt" typ pilsnermalt, pale ale malt, münchenermalt så måste man mäska den för att bryta ner stärkelse och långa kolhydrater till sockerarter som jästen kan bryta ner till alkohol och kolsyra.
Ok, men hur går jag då tillväga rent praktiskt om det nu inte är stöpning det är frågan om?
Då måste jag ju göra en minimäsk och inte som det står nedan?
Något förvirrande detta....
120g Crystal malt
80g Maris Otter Malt
80g Amber malt
60 g torrified wheat.
"Steep grains in about a gallon of water at 65C for 20 mins"
Då måste jag ju göra en minimäsk och inte som det står nedan?
Något förvirrande detta....
120g Crystal malt
80g Maris Otter Malt
80g Amber malt
60 g torrified wheat.
"Steep grains in about a gallon of water at 65C for 20 mins"
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Rent principiellt är det bara temperaturen som skiljer mellan stöpning och mäskning. Mäskning är väl ett specialfall av stöpning. Eller... äsch, det är hårklyverier, poängen är att det i praktiken går att göra på samma sätt när man gör en liten delmäsk för smakens skull. Det är först när man ska brygga med helmäskning som det blir viktigt att hålla lite bättre koll på mäsken.
Den största diffen mellan mäskning och stöpning är att mäskningen sker vid en temperatur som gör att enzymerna i malten kan bryta ner de mer komplexa sockerkedjorna till förjäsningbara sockerarter.
Stöpning sker vid högre temp där man löser upp det socker som finns i typiskt karamellmalt och andra mörka malter.
I de maltsorterna har konverteringen till enklare sockerarter skett under mältningen och tillverkningen av malten.
Svaret på frågan är "Det är en minimäsk" och inte en stöpning.
Jag tycker att det är den som skrev instruktionerna från början som förvirrar till det genom att kalla mäskning för stöpning.
Stöpning sker vid högre temp där man löser upp det socker som finns i typiskt karamellmalt och andra mörka malter.
I de maltsorterna har konverteringen till enklare sockerarter skett under mältningen och tillverkningen av malten.
Svaret på frågan är "Det är en minimäsk" och inte en stöpning.
Jag tycker att det är den som skrev instruktionerna från början som förvirrar till det genom att kalla mäskning för stöpning.

Så, nu har jag testat min tredje öl, en inca india pale ale. Jag är jä'ttenöjd, mycket god öl!!
Nu står nästa projekt och kokar på spisen, en putney pride. Den ölen har jag stora förväntningar på.
- Malt Magnus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Imponerande! du bara kör på hela tiden!
Tror att en hel del nybörjare har fått sig en del tips genom den här tråden!
Fortsätt brygga god öl , det behövs fler hembryggare! så vi får hoppas att fler gör som du!
/ Magnus
Tror att en hel del nybörjare har fått sig en del tips genom den här tråden!
Fortsätt brygga god öl , det behövs fler hembryggare! så vi får hoppas att fler gör som du!
/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se

Döm om min förvåning, jag lät min treedje öl stå i kyl sen den 28 nov och har ca 10 flaskor kvar, ha rinte drucki nån av den satsen på några veckor, ni ser en bild på hur den såg ut den 28 nov lite längre upp i trådenoch nu en bild på hur den ser ut en månad senare
- Malt Magnus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Något gott.... Öööööl....
Gott!
Gott!
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Hej Ulf
Och alla andra.
Jag måste säga att detta är en av de bästa trådarna för en nybörjare, stor tack för alla frågor som besvarats här. Det blir ju lätt att man sitter och läser och läser och läser.... medans det jäser
Jag har en begreppsfråga för jag får helt enkelt inte ihop det.
Delmäskning = minivört som blandas med LME alt flytande malt? Stämmer det?
Min senaste bryggd är en Coppers IPA, 1,5 kg Muntons Dry malt + 300g bryggsocker. Blandade malten med vatten och kokade upp, därefter gav jag 3 humlegivor. Hällde ner allt i jäshinken och blandade med coopers och sedan kallt kranvatten, räknas detta som delmäskning?
Om inte, vilket moment missade jag`?
Och alla andra.
Jag måste säga att detta är en av de bästa trådarna för en nybörjare, stor tack för alla frågor som besvarats här. Det blir ju lätt att man sitter och läser och läser och läser.... medans det jäser
Min senaste bryggd är en Coppers IPA, 1,5 kg Muntons Dry malt + 300g bryggsocker. Blandade malten med vatten och kokade upp, därefter gav jag 3 humlegivor. Hällde ner allt i jäshinken och blandade med coopers och sedan kallt kranvatten, räknas detta som delmäskning?
Delmäskning är när du tar en mindre batch malt och låter det ligga och dra i hett vatten. Alltså som en vanlig mäskning fast i mindre skala.. Du använder sedan extrakt som vanligt..
http://www.shbf.se/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning
http://www.shbf.se/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning
Vad roligt att "min" gamla tråd lever ännu och är till hjälp för nya bryggareZac skrev:Hej Ulf
Och alla andra.