Tvätta ur ett fat
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- assistredo
- Maltrostare

Re: Tvätta ur ett fat
Att vattnet ska vara kallt till klorin och jodofor har vi skrivit om i Bryggarwikin - jag har dock också läst det på annat håll innan. Om detta är primitivt låter jag vara osagt. Primitivt betyder ju ursprunglig eller enkel behöver inte vara samma sak som fel. Men visst kan man utveckla det hela - det är bara att fylla på.
Björn Petersson
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag frågade ett norskt bolag som säljer klorin nu på morgonen och de svarade via email. Det som jag på det sättet fick mig till livs
har jag lagt in på http://shbf.se/wiki/index.php/Klorin och önskar att de hade gett info om vilken som var max-temp för klorin.
har jag lagt in på http://shbf.se/wiki/index.php/Klorin och önskar att de hade gett info om vilken som var max-temp för klorin.
My hope is hops
Jag antar att du menar fjäderpackningarna? På vilket sätt tar de skada? Jag har kört med kokande vatten i 30 min som desinficeringsmetod i mina fat.assistredo skrev: Använd inte ånga till corneliusfaten. Packningarna i ventilerna lär ta stryk av hettan.
-
Jan Segerström
- Torrhumlare

Vafalls läser jag. Uppmuntra till KLORIN. Ska inte SHBF föregå med gott exempel.
Vanligt varmt vatten att skölja med och sterilisera med ånga måste väl va skapligt naturvänligt.
Vi har gjort så i flera år och aldrig fått nån infektion e.dyl.
Vanligt varmt vatten att skölja med och sterilisera med ånga måste väl va skapligt naturvänligt.
Vi har gjort så i flera år och aldrig fått nån infektion e.dyl.
Jan Sigge Segerström
- assistredo
- Maltrostare

Jag menade i första hand ånga som innehåller mera värme än kokhett vatten. Det gällde då även att blåsa ånga direkt in i ventilerna, d.v.s. att det då blir fjäderpackningarna i första hand som tar stryk. Man använder väl då någon form av ångrengörare el.dyl där ångan är under tryck och kan vara uppåt en 120 grader.
Björn Petersson