Tvätta ur ett fat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Tvätta ur ett fat

Inlägg av joelholmquist »

Hej vi har precis bryggt vårt 3:e öl. Denna gång blir det en British Brown Ale :-D

Men vi gissar på att vårt fat är snuskigt i det där långa röret som går till ena ventilen...

någon som vet hur man rengör det på ett enkelt sätt?
Jan Segerström
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Tvätta ur ett fat

Inlägg av Jan Segerström »

Fyll med vatten. Skaka och blås ur med kolsyra. Detta förfarande görs 3 gånger.
Vi steriliserar sedan med ånga.
Ett skitjobb som måste göras.
Jan Sigge Segerström
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Grovrengör röret först genom att montera loss det och dra igenom en lång, smal, fuktig trasa.
Lite pilligt men det går.
Montera tillbaka röret i fatet.
Koka upp några liter vatten i en kastrull.
Häll det kokheta vattnet i fatet.
Sätt på locket.
Tryck på lite kolsyra
Koppla på en tappkran.
Öppna tappkranen och låt det kokheta vattnet strömma genom röret.

Återupprepa hela proceduren om röret fortfarande inte ser rent ut.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av joelholmquist »

Tack för era snabba svar :-D

Aha jag förstår, ånga.
Så jodofor är ingen idé eller?

Vad gör man inte för att rädda sitt öl från elaka bakterier ;)
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Jag tvättar alltid faten innar jag skall fylla dom på detta sätt:

Öppna fatet och slänger ner 1 kork jodofor.

Sedan lite över 1 liter kokande vatten från vattenkokare (sådan man har i köken för att koka Te vatten mm).

Snabbt på med locket och skaka runt. Lår stå någon minut och sedan skaka igen.

Kopla in tapkranen och låta övertrycket som blir när man skakar varmt vatten i kall luft, trycka ut vätskan - allt går ut utan problem om man skakat ordentligt.

Sedan av med locket och i med nytt kokande vatten. På med locket osv. Upprepar 2-3 ggr

Vill man vara riktigt tuff mot baskiluskerna kan man slänga ner några korn Kalsticsoda i stället. Men tänk på att värskan är falig sedan.

Skyddshanskar och skyddsglasögon. Kastic är faligare än dom starka metellsyrona. Syrona kan man skölja bort snabbt men kalsticen går på djupet dierkt genöm huden och hornhinnan !

Sedan kalstic stelnar vid 35 - 40 grader så skölj så fatet blir riktigt varmt så inget sätter sig kvar.

Vet inte om det är det mest optimala att få rent men det är väldigt snabbt och bekvämt.

Är det något skit som skall mekaniskt tas bort pröva 3 rutor hushålspapper och 1 liter vatten och stäng locket sedan skaka som en dåre. det är otroligt effektivt utan att repa. Det skall vara hushålspapper som är våtstarkt - toalettpapper fungerar inte. Ja så töm genom locket förstås så pappret inte går in i stigarröret och orsakar en propp.
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

goeran.eng skrev:Jag tvättar alltid faten innar jag skall fylla dom på detta sätt:

Öppna fatet och slänger ner 1 kork jodofor.
Jodofor är ett desinfektionsmedel....
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Jo vist är det så. Tvättar och desificerar med jodtor och kokande vatten då. Han frågade om att använda joderfor.

Däremot Kalstic varianten har även en tvättande / rengörande effekt.
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Som jag har fattat det är jodofor desinfektionsmedel, inte ett rengöringsmedel. För att kunna desinficera ett fat måste det vara rent först, så jag tror inte du för den förväntade effekten av din jodofor om inte fatet redan är rent efter att du sköljer det...

Se t.x. http://shbf.se/wiki/index.php/Reng%C3%B6ring och http://shbf.se/wiki/index.php/Desinficering
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Vad är Kaustic då ? Kanske ett polermedel ?

Man kan ha kombinerade verkningar av en sak, och det ena utesluter inte det andra. Kokande vatten har både desinficerande och rengörande effekt. Frågeren undrade om man kan ha i jodofor samtidigt och det går bra, så förstärks den desinficerade effekten. Ja vet att det fungerar för jag har inte haft en infektion på många många år. Nu skall det till bra mycket mer för att vara infektionsfri. Men det är inte en källa till infektion. om man bara använder kokande vatten och jodofor som en kombinerad rengöring desinficering av Coneliusfaten!

Vet inte vad du ville med hänvisningarna till Wikin? Ja många artiklar där är otroligt primitiva och man undrar om ens nybörjare har nytta av dom. Jag har lite svårt att hinna ha tid att skriva ihop en fylligare artikel om desificering / rengöring. Sedan är det inte så roliga ämnen. Har funderat på att så småningom skriva något om uppbevaring av jäst eller Öl filtrering eller något annat mer avancerat och roligare ämne.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

goeran.eng skrev:Vet inte vad du ville med hänvisningarna till Wikin? Ja många artiklar där är otroligt primitiva och man undrar om ens nybörjare har nytta av dom.
Jag tror att han ville visa att det finns beskrivningar av dessa ämnen där.

En hel del artiklar i wikin kan bli bättre men faktum är att det finns rätt mycket info som nybörjare definitivt har nytta av.
Om det är någon artikel du tycker kan förbättras så är det ju bara att göra det. Man måste inte ladda för att skriva något
riktigt djuplodande om det nu är så att det finns en massa primitiva saker att förbättra först...
My hope is hops
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Jo vist men det är inte så roligt att skriva om saker som till 90 % är allmän kunskap.

Sedan alla dessa länkar, har inte förjupat mig så i det men det verkar vara ett stort jobb att hålla reda på och lägga in alla dessa länkar i texten.

Något som Kenneth skrev
"Jag rekommenderar att du införskaffar Hembryggaren 3/2005.
Där finns en mycket fullödig artikel (17 sidor!) om jäst skriven av Fredrik Rådesand med faktarutor och råd av Jessica Heidrich."

Där är en artikel i min smak att ha i Wikin. Den är ju färdigskriven också. Det finns liknande artiklar av hög klass från Hembryggaren, skulle man inte Kunna lyfta in dom i Wikin? Det skulle förbättra wiking mycket.
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

goeran.eng skrev:Vad är Kaustic då ? Kanske ett polermedel ?
Jag menade inget illa, och jag är ledsen om du tog illa vid. Jag ville poängtera att där är skillnad på rengöring och desinficering. Och att sakar måste vara rent innan man kan desinficera dom.

Jag kanske missuppfattade dig, men jag läste det som du tvättar faten med jodofor och kokande vatten, och sen kanske soda om faten var riktig skitig.... Då tyckte jag det lät lite som du började bakifrån för jodorfor är desinficering i min bok och soda är rengöring....
goeran.eng skrev:.... så förstärks den desinficerade effekten. Ja vet att det fungerar för jag har inte haft en infektion på många många år.
Det är fint om det funkar för dig. Jag är bara tveksam till om jodofor bidrar på något sätt, man kan ju faktisk desinficera med enbart värme, typ kokande vatten... Har du haft infektion när du bara använt värme eller jodofor?

En af dom bra grejerna med jodorfor, som jag uppfattar det, är att du kan blanda det i kall vatten i en "no rinse" lösning för att desinficera saker som t.x. inte tål kokande vatten och då man inte behöver skölja efter är det ingen risk att för infektion ifrån t.x. vattnet från kranen.

Men vi behöver inte fortsätta denne diskussion, för jag har precist tappat på fat för första gången i förra vecka så jag har principiellt inga erfarenhet att rengöra och desinficera fat.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Kaustik soda (natriumhydroxid) används som rengöringsmedel, effektivt men starkt frätande. Har en viss desinficerande effekt. Lösningen ska vara varm.

Jodofor ska INTE användas varmt - effekten lär försvinna. Har du kokande vatten till är det väl hettan som ger effekten. Ska heller inte blandas med kaustiksoda. Det ska vara sköljt innan.

Använd inte ånga till corneliusfaten. Packningarna i ventilerna lär ta stryk av hettan.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

assistredo skrev:Jodofor ska INTE användas varmt - effekten lär försvinna.
Oj - det hade jag ingen aning om. Vi brukar ofta använda jodofor i kokhett vatten måste jag erkänna.
Kan hända måste vi tänka om.
My hope is hops
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Fredrik Almgren skrev:Oj - det hade jag ingen aning om. Vi brukar ofta använda jodofor i kokhett vatten måste jag erkänna.
Kan hända måste vi tänka om.
Vad jag har läst ska värma snabba på desinficeringen med jodofor som Göran skriver, men på andra ställen har jag läst att kokhett vatten inte får användas, så med "värme" menas kanske ljummet vatten. Antagligen får kokhett vatten jod att ånga bort ur jordoforlösningen som Björn/assistredo indikera, men om det stämmer till 100% vet jag inte.

John Palmer har skrivit lite om jodofor och att man inte ska spara utblandat jodofor då det är flyktigt och förlora förmåga att desinficera. Han har dock inga varningar mot att blanda det i kokhett vatten.
http://www.realbeer.com/jjpalmer/cleaning.html#iodo
Skriv svar