Men vi gissar på att vårt fat är snuskigt i det där långa röret som går till ena ventilen...
någon som vet hur man rengör det på ett enkelt sätt?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Jodofor är ett desinfektionsmedel....goeran.eng skrev:Jag tvättar alltid faten innar jag skall fylla dom på detta sätt:
Öppna fatet och slänger ner 1 kork jodofor.

Jag tror att han ville visa att det finns beskrivningar av dessa ämnen där.goeran.eng skrev:Vet inte vad du ville med hänvisningarna till Wikin? Ja många artiklar där är otroligt primitiva och man undrar om ens nybörjare har nytta av dom.
Jag menade inget illa, och jag är ledsen om du tog illa vid. Jag ville poängtera att där är skillnad på rengöring och desinficering. Och att sakar måste vara rent innan man kan desinficera dom.goeran.eng skrev:Vad är Kaustic då ? Kanske ett polermedel ?
Det är fint om det funkar för dig. Jag är bara tveksam till om jodofor bidrar på något sätt, man kan ju faktisk desinficera med enbart värme, typ kokande vatten... Har du haft infektion när du bara använt värme eller jodofor?goeran.eng skrev:.... så förstärks den desinficerade effekten. Ja vet att det fungerar för jag har inte haft en infektion på många många år.

Oj - det hade jag ingen aning om. Vi brukar ofta använda jodofor i kokhett vatten måste jag erkänna.assistredo skrev:Jodofor ska INTE användas varmt - effekten lär försvinna.
Vad jag har läst ska värma snabba på desinficeringen med jodofor som Göran skriver, men på andra ställen har jag läst att kokhett vatten inte får användas, så med "värme" menas kanske ljummet vatten. Antagligen får kokhett vatten jod att ånga bort ur jordoforlösningen som Björn/assistredo indikera, men om det stämmer till 100% vet jag inte.Fredrik Almgren skrev:Oj - det hade jag ingen aning om. Vi brukar ofta använda jodofor i kokhett vatten måste jag erkänna.
Kan hända måste vi tänka om.