I vilken huvud- och underklass skall en 1700-tals porter placeras?
Bakgrund: Malten vid den tiden var oftast rökig på grund av torkmetoderna. Olika tillsatser användes - ex. melass, lakrits. Bryggdes ofta starka. Lagrades länge i stora träfat och blev då "sura" eller kanske "funky" (som någon kanske skulle säga idag) på grund av vildgäster och bakterier i fatet. Fatet i sig kanske också bidrog till till karaktären. När den skulle konsumeras så blandade man den ofta med en fräschare brygd enligt stock-aletraditionen.
"...1700-talsvarianter.." nämns under 11 D. "Porter/stout special" och det verkar mest naturligt men - kan följande uteslutas? :
10 F. "Övriga klassiska syrliga öl. Syrlig engelsk stock ale..."
11 G. "Övrig rököl"
11 H. "Trä och fatlagrade öl"
Typning av 1700-tals porter.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- assistredo
- Maltrostare

Typning av 1700-tals porter.
Björn Petersson
- assistredo
- Maltrostare

Re: Typning av 1700-tals porter.
Ja - jag får väl ta upp det här igen eftersom ingen behagat svara. Jag hoppas nu att någon från domarkommittén läser.
Eftersom den skulle kunna betecknas som en genuin portertyp så borde det väl egentligen kanske vara:
7 H. Övriga klassiska stout/porter
men alla tidigare nämnda finns där som tänkbara alternativ
"...1700-talsvarianter.." nämns under 11 D. "Porter/stout special" : Här skulle det dock vara "klassiska öltyper som ej finns upptagna under annan ..." etc. - här pratar också mer om "Porter/stout special kan baseras på vilken som helst av av övriga porter..." - m.a.o. mer om modiferingar kanske.
På förekommen anledning vill jag vara säker vilket det ska vara.
Eftersom den skulle kunna betecknas som en genuin portertyp så borde det väl egentligen kanske vara:
7 H. Övriga klassiska stout/porter
men alla tidigare nämnda finns där som tänkbara alternativ
"...1700-talsvarianter.." nämns under 11 D. "Porter/stout special" : Här skulle det dock vara "klassiska öltyper som ej finns upptagna under annan ..." etc. - här pratar också mer om "Porter/stout special kan baseras på vilken som helst av av övriga porter..." - m.a.o. mer om modiferingar kanske.
På förekommen anledning vill jag vara säker vilket det ska vara.
Björn Petersson
Hej Björn
Vilken klass du bör lämna i den i beror lite på vilken av de olika underklasserna ölen passar bäst in i. Är den mera rökig än porter så kanske i Övriga rökare. Är den mera funky, så kanske ngn av surölsklasserna. Är den mera porter så porterklassen osv, osv, osv. Svårt att sia om så promiskiös
öl som flörtar med så många klasser.
Hälsningar
Jessica
Vilken klass du bör lämna i den i beror lite på vilken av de olika underklasserna ölen passar bäst in i. Är den mera rökig än porter så kanske i Övriga rökare. Är den mera funky, så kanske ngn av surölsklasserna. Är den mera porter så porterklassen osv, osv, osv. Svårt att sia om så promiskiös
Hälsningar
Jessica
I'm a hop hearted woman
- assistredo
- Maltrostare

Eftersom ingen nu levande domare lär ha smakat en 1700-talsporter som den smakade då (jag utesluter då eventuella artefakter som hittats vid arkeologiska utgrävningar - så vällagrade varianter dracks väl inte då) så lär den bryggare som lämnar in en en sådan i 7H och påstår att det är en riktig sådan genuin klassisk sak ha lika rätt som domaren.
Upptakten till min fråga var att jag läste en amerikansk artikel skriven av en som jobbade på det amerikanska "Skansen" som finns i Williamsburg. Där går de omkring i 1700-talskläder och har även bryggt öl som de gjorde på den tiden. De verkar ha lagt ner mycket tid på forskning och publicerade här en beskrivning och även recept. Det grundade sig på mycket engelskt material.
Promiskuös, hm...? "Old Pittburgh Porter" skulle kanske passa bra som namn. Andra öl på temat har ju varit Kåtisbock. Eller kanske brygga en Pilskner Underställ.
Upptakten till min fråga var att jag läste en amerikansk artikel skriven av en som jobbade på det amerikanska "Skansen" som finns i Williamsburg. Där går de omkring i 1700-talskläder och har även bryggt öl som de gjorde på den tiden. De verkar ha lagt ner mycket tid på forskning och publicerade här en beskrivning och även recept. Det grundade sig på mycket engelskt material.
Promiskuös, hm...? "Old Pittburgh Porter" skulle kanske passa bra som namn. Andra öl på temat har ju varit Kåtisbock. Eller kanske brygga en Pilskner Underställ.
Björn Petersson
Håller med. Hur klassiskt det än är så passar den troligtvis tämligen illa i dagens syn på klassiskt i 7D. 11D känner den sig nog mera hemma i.
/Jessica
/Jessica
I'm a hop hearted woman