Öltypsdefinitioner online

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Kalle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Öltypsdefinitioner online

Inlägg av Kalle »

Webbgruppen håller på att skapa en databas med ett vidhängande Webbgränsnitt för SHBF´s Typdeff, vi har inte riktigt nått i mål ännu, men vi har kommit en lång bit på vägen.

Kalle
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Re: Öltypsdefenitioner i digitalt format

Inlägg av martinb »

Kalle skrev:Webbgruppen håller på att skapa en databas med ett vidhängande Webbgränsnitt för SHBF´s Typdeff, vi har inte riktigt nått i mål ännu, men vi har kommit en lång bit på vägen.

Kalle
Det låter ju intressant. Kommer det inkluderas en funktion för att exportera till BeerXML? Det hade ju varit mycket smidigt för att sen importera till valfritt program.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Öltypsdefinitioner i digitalt format

Inlägg av Fredrik Almgren »

Jag vill bara påminna om Kalles svar högre upp om att jobb pågår.
Jag vet att just nu finns en betaversion av BeerXML-genereringmen har förstått att BeerXML har en del begränsingar som gör det
lite svårt att få det att bli riktigt bra. Kanske har jag missuppfattat ngt bara.
My hope is hops
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Öltypsdefinitioner i digitalt format

Inlägg av Johan Håkansson »

Fredrik Almgren skrev:Jag vill bara påminna om Kalles svar högre upp om att jobb pågår.
Fredrik, jag läser i din ledare i Hembryggaren nr 3-09 att nya öltypsdefinitionerna i digitalt format går att nå från SHBF:s hemsida. Men jag hittar ingen länk.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Öltypsdefinitioner online

Inlägg av Fredrik Almgren »

Kul att veta att någon har läst löftet i ledare. Länken är på G jag skall bara skriva klart en liten följetext också. Ville ju inte få upp detta innan folk hade hunnit kolla lite i tidningen. :-)

Edit: Nu väntar vi "bara" på att den nya redirecten skall bita in i webservern... ;-)
Edit2: Spännande. Webhotellet skriver att det kan ta 2-3 timmar innan förändringen slår igenom. Så nu har jag köat det för autopublicering kl 21:30. Får se om det bra eller dåligt...
Edit3: Kl 19:10 får det bli :-)
My hope is hops
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Enkelt men OK, är mitt första utlåtande.
Det lustiga är att jag minns att SHBF hade öltypsdefinitionerna på nätet för länge sedan (den allra första versionen av www.shbf.se) som Janne Stjernestam och jag jobbade med på slutet av 90-talet.
Sedan försvann de ett tag och kom igen i PDF format.
Härliga tider, strålande tider :)
Jan Segerström
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jan Segerström »

Det verkar bli bra. Enkelt och lättläst.
Behöver inte va krångligare än så.
Bra jobbat.
Jan Sigge Segerström
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

En lovande början. Nu saknas nästan bara knappen "Generera XML-fil" ;) Men som sagt, ser ut att kunna bli riktigt bra detta.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Det verkar ju inte som det händer mycket med öltypsdefinitioner i BeerXML :) , så nu har jag för skoj skull spenderat ett par timmar att manipulera de svenska öltypsdefinitioner för sedan att spara ner dom som XML och importera dom i Beersmith. Det är fortfarande ett utkast, men det bara tog ett par timmar att komma dit jag är nu.

Vissa öltyper har inga högsta värden angiven, till exempel 7A. Dry Stout där färgen säger 100 + EBC. BeerSmith (eller BeerXML) tillåter inte denna typ av data så nu har jag lagt 0 även om det ser lite förvirrande att färgen ska vara i intervallet "100-0 EBC".
Och alla "Övriga" klasser ser lite konstiga ut också eftersom alla värden är 0, men för tillfället har jag inga bra idéer till hur det kan göras bättre...

Jag har börjat kopiera in lite beskrivningar i öltyperna också, men BeerSmith tycks ha en begränsning på antal tecken som varje ruta kan innehålla vilket innebär att det kommer att bli en del arbete med att korta ner beskrivningar från öltypsdefinitionerna till meningsfyllda beskrivningar i BeerSmith.
Bilagor
SHBF 2009 style guide BeerSmith v0.1.zip
(6.3 KiB) Nerladdad 727 gånger
SHBF 2009 style guide XML v0.1.zip
(8.71 KiB) Nerladdad 657 gånger
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

STORSLAGET! Bra jobbat!
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Alltså... Jag vet inte om det är min hjärna som går på sparlåga, men... : Hur lyckas jag importera filerna till BeerSmith, så att jag kan lägga till dem under Beer Style Guides? När jag kör alla varianter av import, så slutar det med att det står "SHBF Style Guide v0.1" längst upp, men allt annat är som normalt. Min tanke var att man nu skulle kunna lägga till det under "Tools-Options-Beer style to display", men där finns den inte... Hjälp?
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

När du importerar öppnas öltyperna i din "scratch pad". Där från kan du kopiera dom till Beer Styles via vanlig Copy-Paste.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Nej, tyvärr funkar det inte. Den sidan är helt blank (0 items, 0 selected). Jag importerade hela Weyermanns sortiment igår på samma sätt, vilket fungera utmärkt. Har vi samma version (v1.40, build 038)?
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Hmm, vet inte. Jag är inte värdmäster på BeerSmith, men det är samma version som jag använder...

Allt jag gör är att Import, hitta .bsm filen (funkar även med XML-filen) och öppna den. Då ser jag SHBF 2009 style guide där Scratch Pad vanligvis finns. Sen markerar jag dom öltypdefinitioner jag vill importera, högerklickar och väljer Copy, går till Beer Styles, högerklickar och väljer Paste..

Jag inga problem att sätta Beer Style Guide to Display till "SHBF 2009" när jag kopierat in dom nya öltypsdefinitionerna...

Händer det något om du dubbelklickar på .bsm filen?
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

jrm skrev:Händer det något om du dubbelklickar på .bsm filen?
Ja, jag kommer till steget "Då ser jag SHBF 2009 style guide där Scratch Pad vanligvis finns." Den är helt blank...
Skriv svar