Lakkärl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Mats O
Delmäskare
Delmäskare

Lakkärl

Inlägg av Mats O »

har precis satt min första malt-extrakt sats till jäsning o har börjat planera för nästa, då jag tänkte prova på att meska o lakning
Har tittat o läst om lakkärl o det verkar vara vanligt att använda två jäs-spannar med hål i bottnen i den innersta.

Men jag "hittade" något annat när jag kört runt o letat. Det verkar poppis nu med plastlådor (rektangulära) som man kan förvara diverse saker i. Dom finns i olika storlekar så jag tänkte, kan en sådan fungera i 50 liters storlek (eller någon annan lämplig storlek) om man tillverkar en plåt med en massa hål i o lägger den i bottnen med distanser till bottnen (så plåten inte böjer sig)? också monterar en kran i bottnen?
Om Ja, hur långt skall det vara mellan bottnen o plåten i så fall?
jag har inte hittat något liknande förslag eller fråga innan så jag kanske är helt fel på det?
Har också läst om att använda en kylväska, då skulle man väl kunna göra likadant där? Tillverka en plåt med hål i o (falskbottnen?) låta den vila på några distanser o sätta en kran i bottnen

Mvh
Mats
(ber om ursäkt om tråden kanske skulle varit i nybörjare tråden i stället)
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Lakkärl

Inlägg av Raasken »

Hej!
Prova att kolla på denna tråden.
http://shbf.eu/bryggaren/viewtopic.php? ... 550729b0e9
Ombyggd kylväska används för att hålla tempen stabil under konverterings-timmen.
Kylväskan består av tre skikt.
Vid montering av tappkranen kan det vara smart att börja borra från insidan
så att man ser var innerdelens bottenradie tar slut, sätt ett märke där
och lägg till mutterns halva ytterdiameter i riktning uppåt mot öppningen,
annars får muttern skev anliggning och då kan det bli läckage.
Borra ett pilothål tex Ø3mm plocka sedan isär väskan.
Kylväsk-Innerdelens hål skall passa precis mot krangenomförningens ytterdiam.
Isoleringens och ytterdelens hål bör vara mkt större, kanske dubbelt jfr det på innerdelen
pga krangenomförningens motfläns som ju bara skall vidröra innerdelens utsida och
definitivt inte klämma varken isolering eller yttermantel!!
Av allt detta följer: Lakröret bör löpa i en S-formad böj närmast kranen/utloppet.........
om man vill kunna tömma ut hela vätskemängden när tiden är inne.
Bif en bild på en lösning, OBS rörsytemet ligger uppochner av pedagogiska skäl!
Bilagor
PICT0351_0,25.JPG
PICT0351_0,25.JPG (141.75 KiB) Visad 13006 gånger
Mats O
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Mats O »

Otroligt, vilket forum!
25 minuter och ett kanonsvar!
Så du menar att istället för den här falskbotten så kan man ha dom här "jackade" rören? Ingen risk att jacken sätts igen?
Läste om det här med nätstrumpa o rör men då var det en annan laknings procedur, kommer inte riktigt ihåg vad det hette, men det var vanligt i USA, är det du rekommenderar?
Och jag förmodar att spåren/jacken skall vara riktade neråt?

O det som är så roligt att löda rör!

Tack för hjälpen!

Mats
(börjar bli törstig...)
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

How To Brew (http://howtobrew.com/appendices/appendixD.html) beskriver sådana mäsk- och lakkärl lite teoretisk.

Du lakar på samma sätt som om du har två jäshinkar i varan.

Om du tar en mindra kylbag, t.x. en 24-liters som dom säljar på Jula (http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=958015) funkar det hur bra som helst med en Bazooka Screen (art 8414 ifrån humle.se), men det går även att fixa en själv. se t.x http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=339 eller http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1921&p=2
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej igen!

Batch sparging= Satslakning
Slitsade rör eller "nätstrumpa" avgör man själv.... 8)
Jodå slitsarna skall vara nedåt där vörten ju hamnar........
tack vare sir Isac Newton :D .
Allt sätter igen om man gör fel... :|
Tex maler för fint,
mäskar ut för kallt (sikta på 78-max80°C) vid utmäskning,
låter maltbäddem gå torr, skakar eller
fysiskt stör den semiflytande bädden,
ännu värre= lakar för foort!!!

Betr lödning så använd kadmiumfritt silverlod :!:
men bara i 90° skarvarna,
rak stumfog är bättre att kraga ut och köra överlapp
som fixeras med 1 st rostfri plåtskruv i varje skarv.
Det skall ju nämnligen rengöras ibland och då är delbarheten guuld värd :wink:

Nätstumpan: Plastic Padding Alu nät storl ~A4 rullas över tex en bit VP-elrör Ø16
kanske två varv eller enl tycke och smak.
Säkra av rullen med rostfria rörklämmor som stödhylsas mha VP-rör
eller koppparringar som sitter på rullens insida rakt under resp klämma.

Nöjd?
Mats O
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Mats O »

Kanon!
Tack för hjälpen
Mats
jonven01
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jonven01 »

Jag har själv precis börjat med helmaltsbryggning och körde min andra i helgen precis. Då blev det tvär stopp i lakningen. Fick kanske ut några deciliter. Själv tror jag att det var en kombination av för finkrossad malt, högt OG (beräknat 1,082) och för små hål. Jag har hink i hink modellen, kombinerat mäsk och lakkärl med isolerad utsida och tappkran. Fungerar annars bara bra. Hålena är 2mm och det verkar smått. Jag ska borra upp dom. Vad rekomenderas 3 eller 4 mm?
Hade tänkt att gå kurs i helmaltsbryggning i Luleå i höst men det visade sig att de inte skulle köra någon fler kurs så jag få bli autodidakt som vanligt.

Johan, Umeå
Nästa gång DÅ blir det perfekt............
Användarens profilbild
scaryeyes
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av scaryeyes »

Jag har inget silrör. Hittade däremot nylonpåsar som jag bara lägger i kylväskan. Får väldigt klar vört. Kan vara så att en del av lakvattnet rinner längs kanterna ner. Men å andra sidan ska ju stärkelsen redan vara konverterad så det spelar ingen roll. Det funkar jättebra om man gör rätt....

Det gjorde jag inte nu sist då jag lurade på mej själv att göra trippel lager dekoktion i 5 steg. Det var bara avancerat å blev dåligt utbyte.

Dough-In Add 6.12 L of water at 21.1 C 21.1 C 15 min
Acid Rest Add 4.25 L of water at 74.2 C 40.6 C 20 min
Protein Rest Decoct 1.99 L of mash and boil it 50.0 C 10 min
Dextrinization Rest Decoct 4.58 L of mash and boil it 68.3 C 20 min
Mash Out Decoct 3.29 L of mash and boil it 76.7 C 5 min

Hade bara drygt 50, kanske 60% utbyte på det. Men lakade ur med mer vatten än jag räknat med och kokade bort det. Men lite fusk å inte bästa utgångspunkt.

Satsen innan gjorde jag en enklare dekoktion å hamnade då på nästan 80%

Tänkte det kunde vara ett bra sätt eftersom jag har små kastruller. Bara 13 å 5 liter
Bilagor
DSC00250.JPG
Snej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Snej »

Jag hoppas att trådskaparen ursäktar om jag lånar tråden för en lakkärlsrelaterad fråga/idé:

När jag häromdagen bryggde kaffe i min pressobryggare kom jag att tänka på att man kanske skulle kunna använda samma princip för lakning. Jag har redan en hink-i hink-lösning som jag använder vid lakningen. Jag tänker mig att man mäskar i den välisolerade ”yttre” hinken, fyller på med hett vatten, rör runt lite grand för att lösa sockret och sedan pressar den inre, perforerade hinken ner i mäsken. Vill man ha ut ytterligare socker fyller man på med mer vatten och pressar igen (jmf satslakning). Genom att sätta en extra, finmaskig ”sil” (nylonstrumpa kanske?) på den inre hinken undviker man att få med en massa gojs. Skulle man på detta sätt kanske kunna snabba på lakningsmomentet något? En klar nackdel är ju att man måste använda hävert för att föra vörten till kokkärlet, om man inte kommer på någon smidig lösning för att hälla av vörten vill säga. En fördel är att man slipper förstöra en jäshink genom att borra hål för tappkran. Det främsta skälet bakom förslaget är dock möjligheten till tidsvinst. Vad tror ni? Finns det andra förtjänster/problem med metoden? Är det någon som har testat? Finns det någon risk med att pressa samman mäsken på detta viset? Urlakning av tanniner? Går det att sila bort tillräckligt för att undvika att vörten blir alltför grumlig? Jag är övertygad om att någon någonstans har tänkt tanken och experimenterat med något liknande, hembryggare är ett nyfiket och kreativt släkte. Och det finns säkert också anledningar till varför metoden inte har blivit vedertagen…
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej
Det funkar säkert men...
Recirkulering som gör vörten klar och blank blir nog svårare.
Hur tänker du dig att temphöja vid utmäsk 78-80°C ?
Gravitationen vid den vanliga metodriktningen gör att man får
ut det mesta av vätskan utan "egna" insastser.
Ledsen om det blir negativt men jag har svårt att se fördelarna
som det nu är beskrivet.
Satsa hellre på en till hink för en hundring, den funkar ju utmärkt att jäsa i,
även om den har en tappkran på sidan.

Material-fetichist Raasken
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Det finns väl avancerade mäskfilter som funkar på liknande sätt?

Om du provar att mäska lite malt och sila av det i pressbryggaren inser du direkt vad som är problemet - silen sätter igen nästan direkt. Jag tänkte att det skulle vara ett smart sätt att göra vört till förkulturer, jämföra basmalter mm. Men det funkade alltså inte i praktiken.

För att få en bra filtrering utan att det sätter igen tror jag man behöver maltbädden på något sätt. Så är det väl även i Brewmeistern, det är inte primärt silen som filtrerar utan maltbädden, fast vörten rör sig nedifrån och upp istället för tvärtom.
VonNisse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av VonNisse »

fredrik.stahl skrev:Det finns väl avancerade mäskfilter som funkar på liknande sätt?

Om du provar att mäska lite malt och sila av det i pressbryggaren inser du direkt vad som är problemet - silen sätter igen nästan direkt. Jag tänkte att det skulle vara ett smart sätt att göra vört till förkulturer, jämföra basmalter mm. Men det funkade alltså inte i praktiken.

För att få en bra filtrering utan att det sätter igen tror jag man behöver maltbädden på något sätt. Så är det väl även i Brewmeistern, det är inte primärt silen som filtrerar utan maltbädden, fast vörten rör sig nedifrån och upp istället för tvärtom.
lyssna på detta avsnitt av basic brewing "brew in a bag" kunskap ären lätt börda :D
http://media.libsyn.com/media/basicbrew ... 09biab.mp3

principen är att man mäskar i kokkärlet med malten i en påse och lyfter ur malt & påse när mäskningen är klar, sen är det bara att koka in humlen.
värt att testa för de som inte vill fixa all utrustning med en gång.
Varmt öl åt frusna män, varmt öl åt trötta;ty varmt öl är kroppens vän och hågens stav och stötta.
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej!

Den gamla bilden har visst trillat bort ...högre upp itråden.
" av Raasken » fredag 2009-01-16 16:05 "
Lägger upp den igen:
Manifold_Ø12
Manifold_Ø12
Mvh Raasken
Skriv svar