Hej
Jag har en Am Pale ale stående på jäsning. Den startade jäsa riktigt bra och har naturligtvis slagit av på takten med tiden. Den har nu stått ca 2 veckor och jag har lagt över den på sekundärjäsning för någon dag sedan och den står fortfarande i ca 18-20 grader. Det ploppar fortfarande i röret ca va 5:e minut och drickan är lite grumlig. När den är helt klar ska jag kolsyra via corneliusfat och sedan över på flaska.
Jag hade OG 1054 och har nu 1015. Jästen var tredje generationen av Safale S-05.
Mina frågor:
Hur länge ska jag låta den stå på sekundär jäsning dvs hur länge ska det gå mellan "pluppningarna"?
Ska jag kanske ställa den kallare efter ett tag för att få den klarare?
//Tomas
När sluta jäsa?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: När sluta jäsa?
Ingen som kan hjälpa mig med min fråga enligt ovan?
Jag står här villrådig med en sakta pluppande öl...
//Tomas
Jag står här villrådig med en sakta pluppande öl...
//Tomas
Hejsan, Det kan ju hända att din jäst har blivit lite trött så här på gamla dar efter tre kok. Jag skulle ge den lite mer tid och se till att den jäser ut helt, så länge det pluppar så finns det ju socker kvar i vörten som jästen festar loss på.. Försök att inte öppna locket och släppa ut ditt lilla skyddande lock med koldioxid.
Vad var ditt planerade FG?, om det är nära så kommer det nog klättra ner nån pinne till..
Hav förtröstan!!
//Mattias
Vad var ditt planerade FG?, om det är nära så kommer det nog klättra ner nån pinne till..
Hav förtröstan!!
//Mattias
Hört av Amerikan på ölhak i Sverige - Wow! You celebrate St. Patrick´s day in Europe too!!
Planerat FG var 1008. Nu hade jag 1015.
Så jag ska bara sitta lugnt i båten ett tag till?
Jag har för mig att jag läst någonstans att det faktiskt kan stå för länge i tunnan (för att det skulle bildas någon typ av bismaker). Sant - Falskt?
//Tomas
Så jag ska bara sitta lugnt i båten ett tag till?
Jag har för mig att jag läst någonstans att det faktiskt kan stå för länge i tunnan (för att det skulle bildas någon typ av bismaker). Sant - Falskt?
//Tomas
Hej!
Mitt enkla råd lyder: öka tempen och se till att hålla jästen i suspension
dvs rull-skaka spannen så de jästarbetare som redan tagit semester gör ett ryck till.
http://www.fermentis.com/FO/pdf/HB/EN/S ... -05_HB.pdf
Tillverkaren anser enl. prod-fakabladet att jästen tål att jobba vid upp till 24°C
Autolys verkar finnas men jag har ännu inte lyckats invänta den, så låt inte det
"icke-problemet" stressa dig.
Personligen använder jag numera S-04
eftersom jag tycker den flockar bättre, men jobbar snabbare.....
Mvh Raasken
Mitt enkla råd lyder: öka tempen och se till att hålla jästen i suspension
dvs rull-skaka spannen så de jästarbetare som redan tagit semester gör ett ryck till.
http://www.fermentis.com/FO/pdf/HB/EN/S ... -05_HB.pdf
Tillverkaren anser enl. prod-fakabladet att jästen tål att jobba vid upp till 24°C
Autolys verkar finnas men jag har ännu inte lyckats invänta den, så låt inte det
"icke-problemet" stressa dig.
Personligen använder jag numera S-04
eftersom jag tycker den flockar bättre, men jobbar snabbare.....
Mvh Raasken