Satsbryggning med maltextrakt

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
slussenporsche
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Satsbryggning med maltextrakt

Inlägg av slussenporsche »

Stort tack Berglund!
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Nu har jag några funderingar igen...

Jag ska ju expermintera lite med olika ölrecept och jag ska göra små satser runt 6-8 liter, min fråga är nu om man kan jäsa så små mängder i en 30-liters jäshink eller bör jag införskaffa minre jäskärl? Anledning till att jag frågar är ju att jag lärt mig att syre är vörtens värsta fiende när den väl börjat jäsa och om jag barfa har 8 liter vört i en 30-liters hink så är det ärtt mycket syre mellan vört och lock på jäshinken..

Syre är bra för jäsningen i början, hinner jäsprocessen trycka ut allt syre ur hinken inna det slutat jäsa?

//Ulf
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av tio Pepe »

UlfB skrev:Jag ska ju expermintera lite med olika ölrecept och jag ska göra små satser runt 6-8 liter, min fråga är nu om man kan jäsa så små mängder i en 30-liters jäshink eller bör jag införskaffa minre jäskärl? Anledning till att jag frågar är ju att jag lärt mig att syre är vörtens värsta fiende när den väl börjat jäsa och om jag barfa har 8 liter vört i en 30-liters hink så är det ärtt mycket syre mellan vört och lock på jäshinken..

Syre är bra för jäsningen i början, hinner jäsprocessen trycka ut allt syre ur hinken inna det slutat jäsa?

//Ulf
Vet inte exakt var den gränsen går, men här är ett par handfasta råd till hur man fixar mindre jäskärl: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2567
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Bild

Så, nu har det gått en vecka sen jag tappade upp på flaska och jag skulle ätnligen öppna en flaska för att se hur ölen var hittils.

Jag var nöjd med skummet och kolsyrhalten är perfekt.

Jag bad min fru lukta på ölen och hennes första kommentar var att hon tyckte att det luktade svagt av äpple (vilket enligt bryggarwikin inte är så bra)

Jag har aldrig analsyerat öl men det var tre saker jag lade märke till

Lite plåtsmak
Svag bismak som påminde om finska tjärpastiller om nån vet vad jag menar, nåt lakritsaktigt
Något besk eftersmak

Får se vad tiden kan göra åt smaken, nu ska de få stå i några veckor i en temperatur på 7 grader, har tyvärr inte tillgång till temp runt 12-14 grader.
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Plåtsmaken som du beskriver tycker jag alltid infinner sig när cooper har haft ett finger i spelet.

En speciell metallsmak. Svår beskrivlig. I mina försök med cooper satser så har den bismaken aldrig försvunnit oavsett lagring.

Spraymalt får enligt mig inte denna smak

/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

berglund skrev:Plåtsmaken som du beskriver tycker jag alltid infinner sig när cooper har haft ett finger i spelet.

En speciell metallsmak. Svår beskrivlig. I mina försök med cooper satser så har den bismaken aldrig försvunnit oavsett lagring.

Spraymalt får enligt mig inte denna smak

/Hans
Ok,då vet jag var metallsmaken kommer ifrån, att ölen luktade äpplen kände bara min fru. Ölen var fullt drickbar i alla fall :)

Jag har bara två alternativ när det gäller lagring , antingen i mitt källarförråd +20 grader eller längst ner i kylskåpet där jag har +7 grader.
I beskrivningen så stod det att 12-14 grader är att föredra, vilket ska jag välja av de val jag har?
Jag tänkte lagra dom ca en månad.
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av tio Pepe »

UlfB skrev:Jag har bara två alternativ när det gäller lagring , antingen i mitt källarförråd +20 grader eller längst ner i kylskåpet där jag har +7 grader.
I beskrivningen så stod det att 12-14 grader är att föredra, vilket ska jag välja av de val jag har?
Jag tänkte lagra dom ca en månad.
Kylskåpet.

Varför ska du lagra en månad? Jag tycker att du ska ta en då och då så att du upplever den förbättring som lagringen skänker. Efter tre månader kan ölen vara ännu bättre än efter en. Eller har du planerat något kalas om en månad?
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Kylskåpet.

Varför ska du lagra en månad? Jag tycker att du ska ta en då och då så att du upplever den förbättring som lagringen skänker. Efter tre månader kan ölen vara ännu bättre än efter en. Eller har du planerat något kalas om en månad?

Ok, då ställer jag dom i kylen. Det var ingen särskild anledning till att det skulle vara just en månad, bara nåt jag fått för mig.. får se hur länge dom räcker :D
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Nu har jag gjort en sats på 8 liter modifierad Bergssnö, lärorikt men vilket sjå för 16 st 50 cl öl :D

Jag har ett problem dock, jag märkte att det läcker lite,lite, mellan kranpackning och hink. Någon som har ett nåt tips om vad man kan använda att täta med?

Jag löste problemet provirsoriskt genom att luta hinken något och nu sipprar det inget genom.

Stöpte karamellmalten i 25 minuter i en temperatur runt 72 grader

OG hamnade på 1055

recept enligt nedan:

Modifierad Bergssnö

maltextrakt
Muntons ljust torkat maltextrakt

specialmalt
Caramünch I

bitterhumle
Nugget 14,2 % alfasyra

smakhumle
Perle

aromhumle
Cascade

jäst
Safale- 04 jäst
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Bild

Stöpning av specialmalt. Använde en nylonstrumpa.
Krossade nog malten lite för mycket. Nästa gång ska jag ta det lite lugnare med marmorkaveln
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Nu har jag tappat min minisats av Bergsnö på flaskor, det blev hela 5 liter. Nästa lörda ska det provsmakas

Min modifierade coopersats IPA smakar bra efter 14 dar på flaska, lite ojämn i bland vissa flaskor smakar annorlunda
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej Uffe!

Samma sak här .....mina flaskor smakar också annorlunda inbördes! :o
T.ex Julöl 2006 smakar bättre i år än den gjorde då :shock:

Den som spar han har.....
.....men inte särskilt många. :|

Raasken
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Vad gör olika typer av jäst för skillnader på smak egentligen? och vad gör flytande jäst för skillnad mot torrjäst?
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

UlfB skrev:Vad gör olika typer av jäst för skillnader på smak egentligen? och vad gör flytande jäst för skillnad mot torrjäst?
Olika typer av jäst ger helt enkelt olika smak, därför att det är olika jäst stammar.

Torr jäst har inte ett så stort utbud av olika jäst stammar.

Färsk jäst kan du däremot få i en mängd olika jäst stammar, om du nu söker efter en särskild jäst för att få en särskild smak.

Vill du bara brygga ett gott öl som du tex har komponerat ihop själv så kan du lika gärna köra med torrjäst.

Dricker du en öl som du tycker är god och får receptet till den så lär du ju följa receptet till punkt och pricka inklusive jäst stam för att uppnå den smaken.

Hoppas det besvarar dina frågor, annars frågar du igen....

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Så, nu har jag klarat av satsbryggning och exktraktbryggning med rätt ok resultat (har dock inte smakat efter priming på den senaste bryggningen)

Nu har jag börjat snegla lite på helmaltsbryggning och jag har en del funderingar kring lakningsprocessen. Har inte hittat nån rikitgt enkel beskrivning på hur den går till egentligen, får göra lite mer research.

Vad jag förstått så blir det mer ekonomi i helmaltsbryggning också, billigare öl per liter

Hittade den här efter lite sökning.

http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbr ... ggverk.pdf

Det där ska jag nog prova
Skriv svar