Satsbryggning med maltextrakt

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Satsbryggning med maltextrakt

Inlägg av UlfB »

hizzle skrev:Jag antar att du ska stöpa karamellmalten och då kan det nog vara bra att ha en humlepåse. Jag ska också ha Caramünch I i min öl (precis startat förkulturen) och när koket är i mellan 65 - 78 grader kommer jag doppa hejdlöst med malten (som krossats).

Räcker det att temperaturen är nånstans mellan 65-78 grader? Jag vet inte hur lätt det är att hålla en särsklid temperatur på den vanliga spisen hemma, får testa det.

Är en humlepåse tillräckligt finmaskig? Jag fick tips om att använda en damstrumpa.
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hizzle »

Jag menar alltså att jag sänker i en termometer i grytan och väntar tills temperaturen når 65grader, då börjar jag doppa med påsen och slutar först när temperaturen är 78grader. Om man sänker effekten på spisen i detta läge tar det ju längre tid för spisen att få upp temperaturen från 65 till 78.

Först på fredag märker jag om humlepåsen är finmaskig nog, då ska nämligen jag göra samma sak!
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

hizzle skrev:Jag menar alltså att jag sänker i en termometer i grytan och väntar tills temperaturen når 65grader, då börjar jag doppa med påsen och slutar först när temperaturen är 78grader. Om man sänker effekten på spisen i detta läge tar det ju längre tid för spisen att få upp temperaturen från 65 till 78.

Först på fredag märker jag om humlepåsen är finmaskig nog, då ska nämligen jag göra samma sak!
Ok, berätta gärna hur det gick
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

En fråga om vattenmängd vid vörtkok.- Jag har hört en siffra 2,5 x mängden maltextrakt. Låter det rimligt?

I mitt fall så ska jag anända 2 kg torkat maltextrakt och då borde mängden vatten bli 5 liter vatten.
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Rapport från första projektet

Inlägg av UlfB »

En liten rapport från första projektet

Nu är det 12 dar sen jag satte den satsen med coopers india pale ale och ohumlat flytande maltextrakt. Det har slutat jäsa sen ett par dar

OG 1050
FG 1006

Om jag räknat rätt så blev det en alkoholhalt på 5,8 volymporcent.

Det luktar gott och för första gången så ska jag smaka lite på mätprovet. Det står i kylen en stund nu.

På söndag tappas det på halvlitersflaskor
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Eftersom det är första gången jag gör öl överhuvdtaget så har jag inte så stora krav. Det smakade faktist öl om min brygd :D Kan inte beskriva smaken på ett bra sätt men öl smakade det i alla fall. Det ska bli oerhört spännadne och se hur den smakar efter ett par veckor på flaska
Användarens profilbild
preppen
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av preppen »

hej... jag har följt din tråd ett tag nu, jag är oxo nybörjare ska göra min första brygd i nästa vecka när allt är hemma, men skriver nu bara för att säga...

Grattis till ölet och bra gjort! ;-)
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hizzle »

Hej igen,

Ja, nu har vi gjort vår första bryggd. Fler kommentarer kommer när vi nyktrat till och minns var vi gjort (i min tråd). Vad gäller stöpning har vi en bild som visar stöpningsmomentet. Humlepåsen är lite väl grovmaskig, men det enda som slinker igenom är det som har "sandkornsstorlek". Det är inga problem om man har saftsil (vilket vi inte hade). Det som slinker igenom påsen lägger sig dock på ytan och kan plockas bort med slev. Värt att tilläggas kanske är att vi krossade karamellmalten med yxa och brödkavel. :|
stöpning.JPG
Det skummade som fan när vi spädde ut vörtkoket. Hoppas det är normalt.
spädning.JPG
Jaja, fler kommentarer kommer. Vi tog nog 200 bilder =) och det luktade godis.

/ H och Zeb

EDIT: Något nyktrare
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Ska bli intressant att följa ert ölprojekt, har satt bevakning på din tråd :-)

Ska dokumentera mitt andra projekt också när jag har koomit igång med det, ska bara avsluta första projektet.
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Då var första projektet klart!

Bild

Omgång 1 av flaskorna är klara efter att ha stått i ugnen 130 grader 45 minuter.

Bild

Dags för tappning, en 2,1 grams sockerbit i varje flaska.

Lite söligt var det, det skummade över några gånger. Jag kom en teknik efter några söliga flaskor, jag fyllde tills skummet nådde mynningen på flaskan på 4 fem flaskor i taget och när den femte flaskan var klar hade skummet lagt sig i första så jag kunde fylla den till önskad nivå.

Jag förstår varför många övergår från att fylla på flaskor till att fylla på fat....

Nu står flaskorna i förråddet 18-20 grader. Efter en vecka eller två flyttar jag till nåt svalare ställe.

Om en vecka ska jag testa en flaska och se om det blvit nån kolsyra. Spännade värre :D
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hizzle »

Snyggt jobbat, men vad är det du har i det andra jäskärlet?
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

hizzle skrev:Snyggt jobbat, men vad är det du har i det andra jäskärlet?

Tackar.

Det är jodofor i den andra hinken
Användarens profilbild
slussenporsche
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av slussenporsche »

:?:
hej alla bryggare. jag har följt den här tråden (och ulfs debut i bryggarvärlden) med stort nöje och tacksamhet.
verkar finnas mycket hjälpsamhet och vänlighet här.
kan någon hjälpa mig med?
Receptet nedan har ulf hittat, och jag är införstådd med bryggprocessen med spraymalt.
Undrar dock två saker :!:
1. Hur tillför jag "crystal malten"? genom den i amerika så populära steep-metoden? Hur?
2. Kan jag torrhumla ett par dagar i primären om jag inte vågar sekundärjäsa på första försöket? I så fall; hur?
tusen tack på förhand
adam

Till 13 liter öl:
maltextrakt
2,0 kg Muntons ljust torkat maltextrakt
specialmalt
84 g Thomas Fawcett crystal malt
bitterhumle
14 g Nugget 11,4% alfasyra
(eller motsvarande mängd alfasyra av annat humle)
smakhumle
10 g Perle
aromhumle
19 g Cascade
jäst
Safale US-05
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Hej, här får du receptet från wikin angående delmäskning. Använd dina ingredienser men följ annars beskrivningen. Så ska du se att du får till lite välsmakande dryck.

Recept

Här följer ett förslag på 27 liter delmäskad stout/porter.

* 1 burk humlat maltextrakt om ca 1,7 kg
* 1 burk ohumlat maltextrakt om ca 1,7 kg
* 500 g pale ale-malt
* 300 g svartmalt
* 100 g chokladmalt
* 25 g humle av någon sort (gärna med en alfasyrahalt över 6 % för att få en lite större beska.)
* 1 påse alejäst

Steg för steg

1. Se till att ha en förkultur igång på bryggdagen.
2. Värm tre liter vatten till 72-73 grader.
3. Är någon av maltsorterna okrossad så måste de krossas först. Ta en mortel, en kaffekvarn, brödkavel eller liknande och krossa malten. Det behöver inte krossas mer än att skalen bryts.
4. Häll det varma vattnet över malten i den mindre hinken. Den behöver inte vara desinficerad utan bara rensköljd. Denna blandning kallas mäsk.
5. Kontrollera att temperaturen i mäsken är 66-68 grader. Om inte så justera med varmt eller kallt vatten. Sätt sedan på locket, isolera med en filt och ställ undan i 60 minuter.
6. Förbered under tiden kastrullen med två liter kallt kranvatten. Värm tills temperaturen är 75 grader. Detta skall användas till lakning av malten.
7. Passa också på att ställa ner maltextraktsburkarna i diskhon med varmt vatten för att göra innehållet lättflytande.
8. Efter en timmes rast av mäsken så skopas malten över till ett durkslag som placerats över en jäshink. Häll över vätskan från mäsken och tvätta sedan sakta ur malten med de två litrarna vatten som värmts upp.
9. Vörten som samlats upp i jäshinken kan vara ganska grumlig varför den bör silas genom en bärsil till den stora kastrullen.
10. Häll i maltextraktet i kastrullen och fyll upp med vatten så att några centimeter återstår till kanten.
11. Sätt på spisen.
12. Notera tidpunkten när vörten börjar koka. Se upp för överkokning då vörten har en tendens att resa sig vid uppkoket. I början kommer en riklig skumbildning att uppstå. På skummets yta brukar mörka partiklar samlas i stråk. Avlägsna skummet med en slev eller sil.
13. Tillsätt 25 gram humle och låt kokningen fortsätta i 20 minuter. Se till att ha locket på de sista 5 minuterna så att det blir desinficerat. Eventuellt kan man behöva sänka värmen något för att förhindra överkokning.
14. Efter 20 minuter är det dags att avbryta kokningen, sätta på locket och ställa kastrullen på kylning i ett vattenbad. Om kastrullen inte är fylld ända upp så kan man använda någon form av tyngd på locket så att kastrullen inte flyter upp när kylvattnet stiger. Under det här momentet är vörten mycket känslig och olika mikroorganismer kan lätt få fäste. Kyl därför så snabbt som möjligt, gärna med rinnande vatten.
15. När vörtens temperatur är nere på 25 grader skall den hällas över till den desinficerade jäshinken genom ett durkslag. På det viset avlägsnas humlerester och en del andra partiklar. Har man använt humlepellets är nog en bärsil av tyg att föredra. Kom ihåg att allt som kommer i kontakt med vörten nu måste vara desinficerat.
16. Fyll upp jäshinken med kallt kranvatten till 27 liter.
17. Ta ut ett prov på vörten och mät densiteten med en hydrometer. Densiteten borde hamna på ca 1 050.
18. Nu är det dags att tillsätta den förberedda jästkulturen. Det sker under kraftig omrörning med en väl rengjord slev eller ballongvisp. Det är bara i detta moment som luft eller syre är av godo för ölet. Jästen behöver syre för att föröka sig och kunna slutföra sin uppgift.
19. Sätt på locket med jäsrör och ställ sedan hinken i rumstemperatur.
20. Efter max två dygn bör jäsningen ha kommit igång. Skumbildningen kommer då att öka under några dagar för att sedan sjunka tillbaka.
21. När jäsningen har avtagit och det bara bubblar sporadiskt i jäsröret är det dags för en omtappning till en annan hink. Omtappningen görs med en desinficerad hävert och avskiljer död jäst och andra ämnen som kan ge bismak åt ölet. Bottensatsen skall alltså inte följa med till den nya hinken. Undvik att syresätta grönölet vid omtappningen då det annars ger upphov till acetaldehyd (smak och doft av gröna äpplen) i det färdiga ölet.
22. Sedan får grönölet genomgå en sekundär jäsning och klarning under en vecka innan det är dags för tappning.
23. Efter sekundärjäsningen bör smaken vara frisk och ren, dock utan kolsyra.
24. Mät FG för att kunna räkna till exempel alkoholhalt men även se att ölen är färdigjäst. 1008-1013 är rimliga värden på FG.
25. Genomför flasktappning eller fattappning och kom ihåg kolsyresättning!
26. Ställ flaskorna på en mörk plats där temperaturen är mellan 18 och 20 grader. Låt ölet sköta sig självt under minst en vecka.
27. Efter en vecka kan det vara dags att provsmaka. Ölet bör vara i det närmaste färdigt och smaka friskt, rent och behagligt. Det skall dessutom vara kolsyresatt.
28. Ställ nu flaskorna i lämplig förvaringstemperatur. Källarsvalt är att föredra och det innebär 12-14 grader.

Angående torrhumling så peta ner ca 0,5 gram per liter för att få lite extra arom i ölen. Du är ju inte tvungen att förflytta ölen till ett sekundärkärl. Du kan få samma effekt bara genom att låta ölen stå längre i primärkärlet. Lägg ölen jäsa ut. Tillsätt sedan den utvalda humlen. Låt stå för klarning.

Använd gärna den fantastiska wikin. Matnyttig!
Lycka till
/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Nu läste inte jag ditt recept innan jag skrev mitt svar. Känns kanske "overkill" för 84 gram. Du kan ju annars lägga den krossade malten i en finmaskig kokpåse och stöpa den i brygden medans du värmer den. Men gör gärna en riktig mäskning. Bra att få kläm på.
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
Skriv svar