Hej alla
Nu börjar det så sakta bli mörkt ute och då normalt så kommer tempen ute att bli allt lägre. Då är det TID för TECHNOS berömda Lager/Pilsner som bara en gång/år bryggs ute på balkongen.
Normalt så bryggs det en 25 litare helmalts sak med en en häftig humle.
Första gången var 1996. Den blev en klassiker.
I år skulle jag villa göra en Int. lager men med en hyfsad beska trots allt
Jag tänker att ha flaked majs (svenska). Hur mycket kan jag ha i %& av den totala maltkompositionen, utann det går överstyr. 10%,15% 20 %?
Jäst: Saflager W-34/70 i 2 paket
Humle: Eftersom jag gillar Humle, så kommer jag med Nobla soerter humla denna sak
Jag har frågor/Undringar?
Jag gillar Jever, ok, jag vet att den inte har majs, gillar färgen, samt beskan
Jag vill ha en så ljus Pilsnerfärg jag överhuvudtaget kan få.
Jag vill ha en ordentlig beska
Kan jag få allt detta med majs i kompositionen? Eller skall jag skippa Majsen?
Tidigare så har jag efter sekundären tillsatt socker samt flasktappat och efter 2 veckor i rumstemp har jag ställt ut mina 2 backar fulla ut på balkongen och låtit dom lagratrs sej till omkring 9/12.
Om Jag denna gång bulklagrar ölet fram till 091201 och sedan flasktappar.
Jag tillsätter ca 3 g torrjäst till primen av samma sort som jag huvudjäste ölen till Primen.
Hur länge kan jag då vänta att smaka ölen? samt är den då Lageröl?
Bo
--------------------------------------------------------------------------------
Non pasaran
Pilsner
Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Hoppa till
- Föreningen SHBF
- ↳ Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc
- ↳ SM 2023
- ↳ Tidigare SM
- ↳ SM 2020
- ↳ SM 2019
- ↳ SM 2018
- ↳ SM 2017
- ↳ SM 2016
- ↳ SM 2015
- ↳ SM 2014
- ↳ SM 2013
- ↳ SM 2012
- ↳ SM 2011
- ↳ SM 2010
- ↳ SM 2009
- ↳ SM 2008
- ↳ SM 2007
- ↳ Forumet
- ↳ Bryggarearkivet
- ↳ Regionala forum
- ↳ Blekinge
- ↳ Dalarna
- ↳ Gävleborg
- ↳ Göteborg
- ↳ Halland
- ↳ Jämtland
- ↳ Jönköpings län
- ↳ Kronoberg
- ↳ Norrland
- ↳ Närke-Västmanland
- ↳ Skaraborg
- ↳ Skåne
- ↳ Stockholm
- ↳ Södermanland
- ↳ Värmland
- ↳ Ångermanland med Höga kusten
- ↳ Östergötland
- ↳ Gotland
- ↳ Västernorrland
- Ölbryggning
- ↳ Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- ↳ BIAB
- ↳ Recepthjälp
- ↳ Klonrecept
- ↳ Bryggprogram
- ↳ Kultivering
- ↳ Utrustning, byggtips och mekande
- ↳ Braumeister
- ↳ Camurri
- ↳ Grainfather
- ↳ Bulldog och Coobra
- ↳ Brewtools
- ↳ Nybryggarhjälp
- ↳ Sveriges Bryggradio (2010-2013)
- Bryggerier, pubar, öl, annonser och annat
- ↳ Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
- ↳ Köpes, säljes, skänkes, efterfrågas och bytes
- ↳ YouTube-videor
- ↳ Allmänt snack
- ↳ Mjöd, Cider, Sahti och mer
