Pilsner

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 431
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Pilsner

Inlägg av bohumle »

Hej alla

Nu börjar det så sakta bli mörkt ute och då normalt så kommer tempen ute att bli allt lägre. Då är det TID för TECHNOS berömda Lager/Pilsner som bara en gång/år bryggs ute på balkongen.

Normalt så bryggs det en 25 litare helmalts sak med en en häftig humle.

Första gången var 1996. Den blev en klassiker.

I år skulle jag villa göra en Int. lager men med en hyfsad beska trots allt

Jag tänker att ha flaked majs (svenska). Hur mycket kan jag ha i %& av den totala maltkompositionen, utann det går överstyr. 10%,15% 20 %?

Jäst: Saflager W-34/70 i 2 paket

Humle: Eftersom jag gillar Humle, så kommer jag med Nobla soerter humla denna sak

Jag har frågor/Undringar?

Jag gillar Jever, ok, jag vet att den inte har majs, gillar färgen, samt beskan

Jag vill ha en så ljus Pilsnerfärg jag överhuvudtaget kan få.

Jag vill ha en ordentlig beska

Kan jag få allt detta med majs i kompositionen? Eller skall jag skippa Majsen?


Tidigare så har jag efter sekundären tillsatt socker samt flasktappat och efter 2 veckor i rumstemp har jag ställt ut mina 2 backar fulla ut på balkongen och låtit dom lagratrs sej till omkring 9/12.


Om Jag denna gång bulklagrar ölet fram till 091201 och sedan flasktappar.

Jag tillsätter ca 3 g torrjäst till primen av samma sort som jag huvudjäste ölen till Primen.

Hur länge kan jag då vänta att smaka ölen? samt är den då Lageröl?

Bo


--------------------------------------------------------------------------------
Non pasaran