Kolsyra i flaska!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Andreas Bryggare
- Delmäskare

Kolsyra i flaska!
Hej
Jag är en ganska ny hembryggare och har gjort två stycken bryggningar. Tycker dock att kolsyran i flaskorna blev lite dålig, jag tillsatte sockerlag innan jag kapsylerade men tycker att jag skulle vilja ha lite mer. Jag är inte ute efter någon "överkolsyrad lager känsla" men vill ändå få lite mer skum.
Finns det någon tabell eller regel för ex hur många ml sockerlag man ska tillsätta, och i så fall hur många gram socker/liter eller dyl.
Jag är en ganska ny hembryggare och har gjort två stycken bryggningar. Tycker dock att kolsyran i flaskorna blev lite dålig, jag tillsatte sockerlag innan jag kapsylerade men tycker att jag skulle vilja ha lite mer. Jag är inte ute efter någon "överkolsyrad lager känsla" men vill ändå få lite mer skum.
Finns det någon tabell eller regel för ex hur många ml sockerlag man ska tillsätta, och i så fall hur många gram socker/liter eller dyl.
Re: Kolsyra i flaska!
Jag har en länk till en kort artikel på danska som förklarar lite om ämnet. Ganska bra förklaring tycker jag som är dansk 
http://haandbryg.dk/eftergaering.html
Sen finns det ett antal olika "priming calculators"/"carbonation calculators" på nätet som fixar beräkningen för dig, t.x. http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... ation.html
Dock är det bra kanske att läsa på sig lite först så men fattar vad det är för olika data man matar in i en s.k. priming calculator.
http://haandbryg.dk/eftergaering.html
Sen finns det ett antal olika "priming calculators"/"carbonation calculators" på nätet som fixar beräkningen för dig, t.x. http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... ation.html
Dock är det bra kanske att läsa på sig lite först så men fattar vad det är för olika data man matar in i en s.k. priming calculator.
-
Andreas Bryggare
- Delmäskare

Tack för ditt svar.
Jag ska plugga lite, kanske bör jag plugga lite danska också märker jag.
Jag ska plugga lite, kanske bör jag plugga lite danska också märker jag.
Jag tror jag har hittat ursprunget till den danska artikel, så om är lättare att läsa på engelska finns den här -> http://brewery.org/library/YPrimerMH.html
Hej Andreas,
Vill bara kolla.
"Jag är inte ute efter någon "överkolsyrad lager känsla" men vill ändå få lite mer skum. "
Är du säker att det är för lite kolsyra som är problemet och inte bara för lite skum.
Man kan få för lite skum trots bra kolsyra också.
/Kjell
Vill bara kolla.
"Jag är inte ute efter någon "överkolsyrad lager känsla" men vill ändå få lite mer skum. "
Är du säker att det är för lite kolsyra som är problemet och inte bara för lite skum.
Man kan få för lite skum trots bra kolsyra också.
/Kjell
-
Pelle Hoffman
- Torrhumlare

Tjenare,
Jag är också ganska grön på bryggning, har gjort ca 8 helmaltsbryggningar. Min första öl tyckte jag fick lite för lite kolsyra, hade 4 g socker/liter. I nästa öl, en lager, hade jag i 7 g/liter. Efter tre fyra veckor på flaska var den riktigt bra, men nu, efter sisådär tolv veckor, är det för mycket kolsyra.
Hur länge har dina stått?
Jag är också ganska grön på bryggning, har gjort ca 8 helmaltsbryggningar. Min första öl tyckte jag fick lite för lite kolsyra, hade 4 g socker/liter. I nästa öl, en lager, hade jag i 7 g/liter. Efter tre fyra veckor på flaska var den riktigt bra, men nu, efter sisådär tolv veckor, är det för mycket kolsyra.
Hur länge har dina stått?
Pelle
Om din förste öl var en ale som var runt 20 grader när du tappade på flaska ger 4 g/l ungefär 1,9 vol. CO2 vilket brukar vara bra till en del Engelska ales.Pelle Hoffman skrev: Min första öl tyckte jag fick lite för lite kolsyra, hade 4 g socker/liter. I nästa öl, en lager, hade jag i 7 g/liter. Efter tre fyra veckor på flaska var den riktigt bra, men nu, efter sisådär tolv veckor, är det för mycket kolsyra.
Om din lageröl jäst lite kallare och var ca: 14 grader när du tappade på flaska ger 7 g/l ungefär 2,9 vol. CO2 vilket är någon stans mellan en pilsner och en veteöl...
Det är ganska viktigt att ta med temperaturen på ölet som tappas på flaska när man gör sin beräkning. Beroende på temperatur har ölet redan tagit upp en viss mängd kolsyra ifrån jäsningen. Värmare jäsning medför att mindre CO2 stannar kvar i ölet efter jäsning och mera socker behöves för flaskajäsningen.
-
Andreas Bryggare
- Delmäskare

Hej Kjell och tack för ditt svar!
Jag upplevde det som att det blev ett ganska bra skum, men kolsyran var för dålig. Dock skulle det inte göra något om det skummade lite mera, gillar när det skummar mycket.
Jag var heller inte så jätte noggrann när jag tillsatta sockret, utan det blev mer på känsla. Jag löste upp sockret i vatten förts innan jag tillsatte det i flaskorna.
Till nästa gång ska jag försöka se till att vara mer nogrann med mängden socker.
Tack
Jag upplevde det som att det blev ett ganska bra skum, men kolsyran var för dålig. Dock skulle det inte göra något om det skummade lite mera, gillar när det skummar mycket.
Till nästa gång ska jag försöka se till att vara mer nogrann med mängden socker.
Tack
-
Andreas Bryggare
- Delmäskare

Hej Pelle och tack för svaret
Jag provade en öl efter att det bara stått på flaska i ca 2 veckor. Den var det inte mycket kolsyra i. Sen provade jag en efter ytterligare ca 2 veckor, och den var bättre. Blev inte så många flaskor så jag har inte provat med så många tidintervaller.
Sen provade jag att inte ha sockerlösning i några av flaskorna och dessa blev det i stort sett ingen kolsyra i.
´Vid nästa bryggd ska jag vara mer noggrann med mängden socker/liter öl och se vad som händer.
Tack
Jag provade en öl efter att det bara stått på flaska i ca 2 veckor. Den var det inte mycket kolsyra i. Sen provade jag en efter ytterligare ca 2 veckor, och den var bättre. Blev inte så många flaskor så jag har inte provat med så många tidintervaller.
Sen provade jag att inte ha sockerlösning i några av flaskorna och dessa blev det i stort sett ingen kolsyra i.
´Vid nästa bryggd ska jag vara mer noggrann med mängden socker/liter öl och se vad som händer.
Tack
Om du är desperat kan man kyla ner flaskorna till noll grader öppna och pytsa i lite socker till.
/Kjell
/Kjell
-
Andreas Bryggare
- Delmäskare

Så man kan göra så,! jag funderade på det faktiskt. Jag kanske testar det nästa gång. Bryggden är tyvärr urdrucken.
Tack för dina tips!
Tack för dina tips!