hej
nu har jag hembryggt i lilla skalan tillräckligt...trött på 30l plastspann.
dags att dra upp ett steg...
mäskpanna tänkte 80-90 liters
vörtkok 80-90 liter
har redan 100 liters hlt (varmvattenberedare...alltså ingen uppvärmning till mäskpannan)
har även en liten värmeväxlare med diskmaskinspump (funkar kanon!)
då är frågan....hur får jag ihop dä?
sätter värmeväxlaren på 70 grader....blandar med kallt vatten...nån typ av blandare som kan mäta temå (finns dä nån digital sådan?)
kan jag montera en omrörare i en boilermaker o köra den som mäskpanna? blir dä bra?
kan jag på nått sätta en liten sprayboll i locket också? för lakning...
sen en vanlig 90 liters gryta med en gasspis under, som kokare, med genomföring och kran.
humlesil...var bör den va?
sen värmeväxlaren...
pumpa över till ett jäskärl..hur gör man det smidigt?
har en restaurangfrys som jag jäser lager i (kör den som kyl med termostat)
var får jag tag på smidiga jäskärl? cylinderkoniska....(antar att de bör va på 110-120 l om jag har 90 l vört)
om jag gör 1 brygd i veckan så behöver jag 2 jäskärl och 5-6 lagringskärl på 100 l...hur får jag tag på den storleken?
där har vi nog dä hela...
saj vad ni tycker...så smäller jag ihop dä hela och delar gärna med mig av bilder och färdigt byggande..
zak
bryggeri i 100liters storlek?? någon?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
bryggeri i 100liters storlek?? någon?
blivande bryggmästare och himmapulare....
Re: bryggeri i 100liters storlek?? någon?
svalt intresse eller ingen som vet något??
så därför tänker jag bygga ett eget bryggverk runt 100 liter....hela linjen...behövs verkligen en guide på denna storlek...
och om dä blir bra så kanske jag gör ett gäng...är det någon som är intresserad av ett bryggverk i denna storlek??
blir semiproffesionellt....seriöst, rostfritt, smidigt och genomtänkt...
intresserad någon??? är någon intresserad av att ta ett steg uppåt från plastspannar, kopparkylare och gryta på spisen?
skulle tro att mäskpanna, vörtkokare och kylare hamnar på 15000...inklusive allt för att brygga ett öl....på 100-120 liter...
sen tillkommer jäst och lagringskärl (som visst kan bestå av plastkärl)...
man får dock lägga 2-3000 när man startar upp ett kokapåspisenbryggeri....eller hur...
hör av er
finns det inget intresse så blir det ju bara 1 !!! men jösses va bra det ska bli....
dj Z
så därför tänker jag bygga ett eget bryggverk runt 100 liter....hela linjen...behövs verkligen en guide på denna storlek...
och om dä blir bra så kanske jag gör ett gäng...är det någon som är intresserad av ett bryggverk i denna storlek??
blir semiproffesionellt....seriöst, rostfritt, smidigt och genomtänkt...
intresserad någon??? är någon intresserad av att ta ett steg uppåt från plastspannar, kopparkylare och gryta på spisen?
skulle tro att mäskpanna, vörtkokare och kylare hamnar på 15000...inklusive allt för att brygga ett öl....på 100-120 liter...
sen tillkommer jäst och lagringskärl (som visst kan bestå av plastkärl)...
man får dock lägga 2-3000 när man startar upp ett kokapåspisenbryggeri....eller hur...
hör av er
finns det inget intresse så blir det ju bara 1 !!! men jösses va bra det ska bli....
dj Z
blivande bryggmästare och himmapulare....
- Malt Magnus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Om du nu ändå tänker lägga en bra slant på ditt bryggeri så varför inte köpa ett 30 gallon (ca 120L) Boilermaker på Humle gården?
Montera in en Muurikka gasol brännare under samt investera i cylinderkoniska jästankar i rostfritt, det har Svante och Eva på Humle gården oxå.
Muurikka brännaren köper du hos www.bo-gro.se , bra pris, snabb leverans, dessutom är hon trevlig oxå.
Trodde liksom att vitsen med en cylinderkonisk tank var att man skulle kunna lagra ölet i den efter avslutad jäsning och bara tappa ur jästen via den undre kranen, men jag kan ha fel, har inget sådant jäskärl själv.
Så behöver du väll oxå någon slags plattvärme växlare för att kyla vörten med...
Kolla in www.humle.se där hittar du allt du behöver... och du behöver nog inte bygga så mycket själv....
Hör av dig när du har fått till något!
Montera in en Muurikka gasol brännare under samt investera i cylinderkoniska jästankar i rostfritt, det har Svante och Eva på Humle gården oxå.
Muurikka brännaren köper du hos www.bo-gro.se , bra pris, snabb leverans, dessutom är hon trevlig oxå.
Trodde liksom att vitsen med en cylinderkonisk tank var att man skulle kunna lagra ölet i den efter avslutad jäsning och bara tappa ur jästen via den undre kranen, men jag kan ha fel, har inget sådant jäskärl själv.
Så behöver du väll oxå någon slags plattvärme växlare för att kyla vörten med...
Kolla in www.humle.se där hittar du allt du behöver... och du behöver nog inte bygga så mycket själv....
Hör av dig när du har fått till något!
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
- assistredo
- Maltrostare

Se http://www.humle.se/ - Gå in på "Diskussionsforum" - välj kategorin "Utrustning" - se den långa tråden "· Super size me - 120 liters kokare - relativt billigt."
Björn Petersson