Jag har ett par olika öl som det nu börjar bli dags att sätta på flaska och jag är väldigt osäker på hur jag ska göra.
Den första ölen är en röd flandern jäst med Roeselare ale blend som snart har stått ett år. Jag har tyvärr inte receptet framför mig den har gått från OG:1.053 till SG:1.008
Det andra är en belgisk dubbel med brettanomyces som nu stått ca 3 månader.
Det som oroar mig mest är risken för höga gastryck iom att jag inte vet vad jag kan förvänta mig för FG.
Den röda flandern kommer jag själv att ha i Champagneflaskor så det borde vara ganska säkert men om jag t.ex flaskar i 33cl för SM nästa år så finns det ju en uppenbar risk för flaskbomber.
Den logiska följden borde ju vara att öppna en öl varannan månad och kolla efter, men jag vill ändå veta vad man kan förvänta sig.
Vad har ni för erfarenheter av flaskjäsning med brett, lacto och pedio?
Flaskjäsning med brett, lacto och pedio
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Flaskjäsning med brett, lacto och pedio
Hej,
Jag har för tillfället kylen full av potentiella flaskbomber...
Gjorde en old eglish ale med lite brettar i. När jag trodde att den var utjäst tillsatte jag socker och buteljerade. Vid provsmakning efter ett par månader sprutade ölen ur flaskan som en fontän. Flaskorna står nu i kylen och jag ska lätta på kapsylerna lite för att släppa ur övertryck för att slippa handgranater i källaren.
Brettar har alltså en förmåga att jäsa långsamt, länge och mycket, så var försiktig...
Mvh
/
Peter
Jag har för tillfället kylen full av potentiella flaskbomber...
Gjorde en old eglish ale med lite brettar i. När jag trodde att den var utjäst tillsatte jag socker och buteljerade. Vid provsmakning efter ett par månader sprutade ölen ur flaskan som en fontän. Flaskorna står nu i kylen och jag ska lätta på kapsylerna lite för att släppa ur övertryck för att slippa handgranater i källaren.
Brettar har alltså en förmåga att jäsa långsamt, länge och mycket, så var försiktig...
Mvh
/
Peter
Har buteljerat många lambiker, men där brukar inget öl som ingår i blandningen vara yngre än ett år gammalt, och då det är utjäst. Låter du din oud bruin jäsa ut (i ekfatet?) i två år torde du kunna vara lugn.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag har nu påbörjat flaskandet, champagneflaskorna ligger "färdiggrillade" i ugnen och väntar på innehåll.
Hälften av den röda åkte ner i en 10L jäsflaska tillsammans med 2,5kg av säsongens körsbär och resten ska nu tappas på flaska.
Dubbeln med Brett flaskade jag i helgen och jag kommer nog att prova första flaskan nästa helg. Där hade SG minskat från 1.009 till 1.008 men jag kommer nog att öppna minst en flaska i månaden under ganska lång tid, bara för att kontrollera kolsyremängden
Hälften av den röda åkte ner i en 10L jäsflaska tillsammans med 2,5kg av säsongens körsbär och resten ska nu tappas på flaska.
Dubbeln med Brett flaskade jag i helgen och jag kommer nog att prova första flaskan nästa helg. Där hade SG minskat från 1.009 till 1.008 men jag kommer nog att öppna minst en flaska i månaden under ganska lång tid, bara för att kontrollera kolsyremängden
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag hade missbedömt hur mycket det skulle börja jäsa efter jag tillsatt körsbären så jag fick hälla av en del som jag naturligtvis provsmakade. Wow säger jag bara - vilken körsbärssmak!