Jag har på senaste tid fått upp ögonen för de positiva effekter ett år i källaren gör för ett öl. Jag tänkte nu börja bygga upp ett lager av mina favoriter som jag om ett år eller två kan börja konsumera i samma takt som jag fyller på (efter "första-paret-ut"-princip naturligtvis!). Men vad jag är nyfiken på är vilka sorters öl som går, eller är värda att lagra.
Har börjat med ett par tunga trappister, några Imperial stout och en fin gueuze.
Är dessa värda att ställa på lager?
Om så är fallet, vilka fler sorters öl åldras bra i källaren?
Och vilken temperatur vill dessa ha för att trivas bäst?
Vilka öl går att lagra? Och i vilken temperatur?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Vilka öl går att lagra? Och i vilken temperatur?
Ja de är absolut alla värda att lagra och du är inne på rätt spår tycker jag. Alkoholstarkare prylar är de som man kan lagra bäst och sedan en hel del andra belgare och då i synnerhet de som spontanjäst som en Gueze och Kriek med fl. Tunga, oftast mörka och med karaktär är väl de som generellt är bäst , men det finns säkert massor med undantag, och smaken utvecklas till nya fantastiska smaker.
Vad du skall tänka på är att ölen har så jämn temperatur som möjligt över dygnet, så det inte diffar. Sedan spelar ofta en grad hit eller dit på själva lagringsplatsen mindre roll. Ölen mår alltså bättre på att lagras vi 16 grader jämn temp än i ett utrymme där tempen pendlar mellan 12-14 grader hela tiden.
Synd att man själv inte har ett bra utrymme för lagring, avundsjuk där. Lycka till och njut i framtiden.
// Kim
Vad du skall tänka på är att ölen har så jämn temperatur som möjligt över dygnet, så det inte diffar. Sedan spelar ofta en grad hit eller dit på själva lagringsplatsen mindre roll. Ölen mår alltså bättre på att lagras vi 16 grader jämn temp än i ett utrymme där tempen pendlar mellan 12-14 grader hela tiden.
Synd att man själv inte har ett bra utrymme för lagring, avundsjuk där. Lycka till och njut i framtiden.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.