Hur får man riktigt röd öl?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Hur får man riktigt röd öl?
Hej
Jag är om några veckor klar med min första ölbryggning någonsin (tänkte lägga upp en tråd om den i veckan) och har redan börjat fundera på vad min nästa bryggning skall bli för något.
Det jag är sugen på att göra en öl som har en riktigt röd färg utan att att den blir brunaktig som många ales blir. Tanken är väl att man ska tänka "shit vilken snygg röd färg ölen har!" när man häller upp den på glas! Är det någon som har haft liknanade tankar och genomfört dem?
Jag brygger enligt [url="http://shbf.se/wiki/index.php/Delmäskning"]Delmäskningsprincipen[/url] då min utrusting inte klarar helmäskning i nuläget.
Det jag har funderat på hur jag ska lyckas få den röda färgen är att använda en lagerjäst (kommer inte riktigt ihåg vilken nu men den som klarade upp till 20°C) och extra ljust maltextrakt + pilsner eller pale ale malt och en liten gnutta crystal malt. Jag är dock orolig att detta kommer ge mer bruna toner än röda?
Hur som helst, vad tror ni om min idé? Kommer jag lyckas få ett rikgit rött öl som inte har så mycket bruna toner? Har ni andra förslag på hur man skulle kunna få den röda färgen?
Jag är om några veckor klar med min första ölbryggning någonsin (tänkte lägga upp en tråd om den i veckan) och har redan börjat fundera på vad min nästa bryggning skall bli för något.
Det jag är sugen på att göra en öl som har en riktigt röd färg utan att att den blir brunaktig som många ales blir. Tanken är väl att man ska tänka "shit vilken snygg röd färg ölen har!" när man häller upp den på glas! Är det någon som har haft liknanade tankar och genomfört dem?
Jag brygger enligt [url="http://shbf.se/wiki/index.php/Delmäskning"]Delmäskningsprincipen[/url] då min utrusting inte klarar helmäskning i nuläget.
Det jag har funderat på hur jag ska lyckas få den röda färgen är att använda en lagerjäst (kommer inte riktigt ihåg vilken nu men den som klarade upp till 20°C) och extra ljust maltextrakt + pilsner eller pale ale malt och en liten gnutta crystal malt. Jag är dock orolig att detta kommer ge mer bruna toner än röda?
Hur som helst, vad tror ni om min idé? Kommer jag lyckas få ett rikgit rött öl som inte har så mycket bruna toner? Har ni andra förslag på hur man skulle kunna få den röda färgen?
Re: Hur får man riktigt röd öl?
Bruna toner är knappast en risk med det valet av malt. Ljus malt + crystal malt blir orange till knallrött beroende på mängden crystal.
Valet av jäst kommer knappast att påverka färgen över huvud taget. Om det är din enda anledning till att välja en lagerjäst så tycker jag att du ska byta till en neutral alejäst i stället. Om du inte är ute efter att brygga en mycket röd steambeer vill säga.
Valet av jäst kommer knappast att påverka färgen över huvud taget. Om det är din enda anledning till att välja en lagerjäst så tycker jag att du ska byta till en neutral alejäst i stället. Om du inte är ute efter att brygga en mycket röd steambeer vill säga.
Den crystal malt som jag använt mig av till den öl jag har på sekundärjäsning, denna http://www.pgw.se/product_info.php?cPat ... ts_id=1211 , tyckte jag såg ut att ha rätt bruna toner i alla fall när jag hade lakat ur den om jag minns rätt. Blandade den med amber maltextrakt sen så jag kan inte vara säker till 100%. Det är därför jag är lite orolig att det kommer bli bruna toner om jag använder samma malt till denna öl med. Hur många procent crystal malt borde jag ha för att få den sådär intensivt röd?
Anledningen till att jag vill använda lagerjäst är att jag i den öl jag har på sekundärjäsning nu använt en alejäst och vill testa använda olika slags jäster och se hur dessa påverkar själva bryggningen och lära mig mer om själva processen genom "learning by doing"
Anledningen till att jag vill använda lagerjäst är att jag i den öl jag har på sekundärjäsning nu använt en alejäst och vill testa använda olika slags jäster och se hur dessa påverkar själva bryggningen och lära mig mer om själva processen genom "learning by doing"
Testa dina recept i beersmith eller promash så får du en uppskattad färgangivelse
/Hans
/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
Jo det har jag gjort men tycker EBC skalan visar på hur mörkt ölet blir och inte ger något mått på vilken färgnyans som ölet får.
En variant för att få fram en röd färg är att använda svartmalt i (mycket) små mängder, 1-2% av totala maltmängden.
För att få en riktigt fin färg måste ölet också vara blankt.
Om ölet är grumligt så blir det mer brunfärgat än rött.
För att få en riktigt fin färg måste ölet också vara blankt.
Om ölet är grumligt så blir det mer brunfärgat än rött.
Härliga tider, strålande tider 
Du tror inte på min idé att använda liten del crystal-malt då?
Får se till att använda en högflockulerande jäst till min bryggd. Eftersom jag delmäskar kanske jag borde satsa på muntons extra light spraymaltextrakt till denna brygd samt mäska pilsner och pale ale malt och kanske 5% crystal malt? Sedan använda högflockulerande jäst och även tillsätta lite irish moss vid koket. Sounds like a plan? Jag är ingen riktigt fan av stout/porter så det känns lite onödigt att köpa in svartmalt när för så liten del av en bryggd.
Får se till att använda en högflockulerande jäst till min bryggd. Eftersom jag delmäskar kanske jag borde satsa på muntons extra light spraymaltextrakt till denna brygd samt mäska pilsner och pale ale malt och kanske 5% crystal malt? Sedan använda högflockulerande jäst och även tillsätta lite irish moss vid koket. Sounds like a plan? Jag är ingen riktigt fan av stout/porter så det känns lite onödigt att köpa in svartmalt när för så liten del av en bryggd.
- assistredo
- Maltrostare

Ett annat sätt är att koka vörten länge - någon eller några timmar innan första humlegivan. Man får då också en viss karamellisering som dock är något annorlunda i karaktären jämfört med tillsatts av karamellmalt. Med huvudsakligen ex. palemalt och några procent rostat korn eller svartmalt kan ge ett mörkrött öl.
Björn Petersson
Man kan alltid testa vilken färg ölet blir om man tar och blandar ihop en liten mängd malt o maltextrakt och löser det i varmvatten.
Bara de relativa mängderna stämmer så bör man få en någorlunda hyfsad koll på färgen.
En liten mini-bryggning på kanske bara ett par deciliter för att testa sina idéer är ett bra sätt.
Bara de relativa mängderna stämmer så bör man få en någorlunda hyfsad koll på färgen.
En liten mini-bryggning på kanske bara ett par deciliter för att testa sina idéer är ett bra sätt.
Härliga tider, strålande tider 
Ta lite av din pilsner- eller palemalt och rosta den i ugnen, eller (mycket) försiktigt i en stekpanna.Chubb skrev: Jag är ingen riktigt fan av stout/porter så det känns lite onödigt att köpa in svartmalt när för så liten del av en bryggd.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Ett annat tips är att använda belgisk specialmalt, dvs biskvimalt eller aromatisk malt. Dessa ger en rödaktig ton åt ölet, och pga relativt låg SRM (20-30) så kan man använda ganska mycket, kanske dubbelt så mycket som jämfört med karamellmalt.
/Fredrik
/Fredrik
-
Kapetan Aris
- Delmäskare

Det är ingen som testat att tillsätta nyponmjöl. När jag bakat på det har jag fått ett lätt rödfärgat brödinkråm. Skall testa det nästa brygd. Nyponmjöl innehåller en massa nyttigheter som nog ger bra injektion till brygden. Förresten kommer jag ihåg en pub med bryggeri i Riga som låg i en nedlagd brandstation. De serverade rött öl. Tyvärr missade jag att fråga om recept.
Kör med lätta maltsorter och sen röd karamellfärg, typ bageri, så ska du se att du blir nöjd.

Munditia et Patientia
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag har testat med löss (E120)
http://en.wikipedia.org/wiki/Cochineal
men blev inte så rött som jag ville, hade nog på tok för lite
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Är det det du färgar håret med?Janne gnoff Berglund skrev:Jag har testat med löss (E120)
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.