Stark svagdricka eller när rågen kom till byn

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

mr_lulle
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: tisdag 2008-11-04 19:20
Ort: Bålsta

Stark svagdricka eller när rågen kom till byn

Inlägg av mr_lulle »

Hallå!
Skulle gärna vilja ha lite hjälp med ett recept.
Fick av en kompis bror lite Kaljamallas, rågmalt som ska vara till svagdricka, men tänkte göra den lite starkare och inte lika söt som svagdricka brukar vara.

Bild

Detta är vad jag har tänkt:

5l vatten
3dl rågmalt (200g-210g)
600g socker

koka vatten som jag slår över rågen och 5g humle.
När den är 20°C så tillsätter jag jäst, låter den stå i 24 timmar.
Sila ur och häller upp i ett nytt jäskärl
låter den jäsa ur och sedan på flaska med 6g socker / L

tänker torrhumla med 7-10g humle också, east kent golding eller northern brewer i sekundären

Någon som har något att anmärka på det?
Har även tänkt tanken på att använda honung, spraymalt alt. bryggsocker i stället för vanligt socker, skrev bara socker för enkelhetens skull.

Den borde hamna på 7% ungefär om jag inte räknat fel,

17g socker i 1L vatten = 1% alkohol

600g/17g=35,3g/5L=7.06%

Jästen kommer vara en alejäst.