Sökfunktionen sucks

Tyck till och föreslå saker om själva forumet

Moderatorer: Fredrik Almgren, martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
tuvham
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Sökfunktionen sucks

Inlägg av tuvham »

Jag ska väl inte klaga på en tjänst som är gratis men sökfunktionen är "inte-så-bra". Det kvittar nästan vad man söker på så får man "ordet är för vanligt".
Ville bara nämna det .
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Re: Sökfunktionen sucks

Inlägg av Jonas »

Hmm... så brukar det inte vara. Vem kan fixa? Kalle eller någon...
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Om man inte vill klaga på något som är gratis kan man ju iofs välja att inte kalla sitt subject "Sökfunktionen sucks" utan
möjligen något i stil med "sökfunktionen funkar dåligt" :-)

Lite längre ner bland inläggen finns en annan tråd där detta också berörs

Källan till problemet är att grundinställningen i PhpBB är att ord som förekommer i mer än 5% av inläggen anses för vanliga för att tas med när sökindex byggs upp. Uppenbart gäller detta för ord som malt, humle, kastrull och Vallentuna. Dock går det utmärkt att söka på biltema verkar det som och det ger i alla fall mig 82 st träffar. På samma sätt går rostning och enzym också bra att söka.

Som jag skrev i den andra tråden så tvingas man generera om sökindexen om man byter tröskelvärde och det tog mig en dag av klickande på knappen
med jämna mellanrum för att generera denna version av söknidexet. Så jag var inte så jättesugen på att göra om det. Frivilliga?

Om man gör om det - vad anser ni vara rätt tröskel för vanlia ord? 10%? Det finns ju en uppenbar risk att det aldrig kommer att gå att söka på malt på detta forum då det finns fär många instanser av det. Iofs är säkert fördelen med att öka upp till ett högre procenttal att en sökning på "malt" och "biltema" ger en sammanslagning av dessa. Idag kommer sökordet malt att ignoreras. Kanske är 20% rätt tröskel? Det kommer ju troligen ockås leda till att sökindexet blir rätt mkt större.

Kanske kan man fuska och söka via Google? Jag vet inte.
My hope is hops
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Kan man inte bara söka på rubriken?
Då skulle man bara få inlägg som specifikt handlar om t.ex malt istället för att få alla inlägg som någonstans nämner malt.

/Kjell
Användarens profilbild
tuvham
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tuvham »

Jag tror att ett delproblem är att sökfunktionen är så enkelspårig. Om jag söker på "gammal malt" så är ju både ordet "gammal" och "malt" för sig otroligt vanliga så därför får jag inga träffar. Sanningen är den att det är kombinationen av ord som är unik.
Jag kan heller inte gå runt det genom att söka på strängen "gammal malt", då delas strängen upp i två ord igen.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Använd till exempel Google.
Om du anger sökord site:shbf.se/bryggaren så fungerar det bra
Till exempel: "gammal malt" site:shbf.se/bryggaren
Senast redigerad av Kenneth den fredag 2009-06-12 09:33, redigerad totalt 1 gång.
Härliga tider, strålande tider :)
jonash
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av jonash »

Så som Kenneth beskriver gör jag nästan alltid när jag skall söka på en site. Framförallt i forum brukar det funka betydligt bättre än de inbyggda sökfunktionerna!

Jonas
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

tuvham skrev:Jag tror att ett delproblem är att sökfunktionen är så enkelspårig. Om jag söker på "gammal malt" så är ju både ordet "gammal" och "malt" för sig otroligt vanliga så därför får jag inga träffar. Sanningen är den att det är kombinationen av ord som är unik.
Jag kan heller inte gå runt det genom att söka på strängen "gammal malt", då delas strängen upp i två ord igen.
Jag tror återigen inte att det beror på att sökfunktionen som sådan är enkeltspårig.
Jag tror att det beror på att varje ord för sig är för vanligt. Det betyder att när
sökindexen skapas så kastas "gammal" och "malt" bort. De finns helt enkelt inte
med bland det man kan söka på med andra ord.

Fortfarande har ingen anmält sig att generera om sökindexet eller för att klargöra vilken
procentuell andel av inläggen som ord får finnas med i.
My hope is hops
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Sökfunktionen är nu ändrad så att den är omställd från "Native" till "mysql". Eftersom det ändå har
funkat dåligt att söka på forumet pga ordfrekvensen så tänkte jag att det inte skulle vara någon större
skada skedd.

VonNisse anmälde sig för ett tag sedan att hjälpa till att bygga om sökindexen för att få det att
funka bättre. Det kan visa sig att det funkar ok nu. I annat fall kommer frågan om ombyggande av
sökindex att bli nödvändig.
My hope is hops
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Sökte på " klorin " häromdagen och fick det klassiska "för vanligt", men nu funkar det, gott jobbat!
Skriv svar