Öltypsdefinitioner i digitalt format
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Öltypsdefinitioner i digitalt format
Kanske inte helt rätt del av forumet men tänkte ändå ställa frågan:
Finns SHBFs Öltypsdefinitioner i någon form av digitalt format, kanske för BeerSmith eller andra programvaror för bryggning eller blir det helt enkelt att knappa in alla värden själv?
Finns SHBFs Öltypsdefinitioner i någon form av digitalt format, kanske för BeerSmith eller andra programvaror för bryggning eller blir det helt enkelt att knappa in alla värden själv?
Senast redigerad av martinb den söndag 2009-05-10 16:39, redigerad totalt 1 gång.
Re: Öltypsdefenitioner i digitalt format
Du hittar Öltypsdefinitionerna digitalt ( PDF ) här: http://shbf.se/documents/Oltypsdefinitioner.pdf
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Jo, det är klart, har de analoga versionen hemma. Dock innebär det fortfarande att manuellt skapa nya öltypsdefinitioner i vald programvara.Oskar skrev:Du hittar Öltypsdefinitionerna digitalt ( PDF ) här: http://shbf.se/documents/Oltypsdefinitioner.pdf
Om du tar dig för att mata in defenitionerna i beertools eller liknande, så vore det fint om du kunde exportera dem och lägga dem på forumet.
Då kanske vi kan lägga upp dem permanent på hemsidan. Det hade varit en bra att ha sak för nästan alla bryggare.
Då kanske vi kan lägga upp dem permanent på hemsidan. Det hade varit en bra att ha sak för nästan alla bryggare.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Jag har idag börjat lite lätt att skapa en ny stillista i BeerSmith vid namnet "SHBF Öltypsdefinitioner 2009" och har matat typer 1A, 1B och 1C i det. Har stött på problemet att SHFS beskrivningar är för stora för programmet samt att färgskalan är SRM med en decimals noggrannhet (dvs ger inte rätt EBC-värde).
Hade tänkt hör mig för på BeerSmiths forum om möjligheterna till att utöka informationsmängden alt. hacka direkt i XML-filerna.
Sen ska tydligen ölstilen ha ett kolsyrevärde med vilket jag antar att jag får räkna ut sen med hjälp av handouten från SHBFs hembryggarkurs (eller om någon vänlig själ sitter inne på dessa och kan skicka över).
Som det ser ut nu kommer jag iaf fylla en txt-fil med all inom om ölstilarna och dess konverteringsvärden för att sedan cut n pasta och ev. uppdatera XML-filen...
Uppdatering:
BeerSmith kan exportera till BeerXML (som jag antar att ProMash och andra program säkert använder). Det verkar som jag editera XML-filen till mer exakta färgvärden när allt är inmatat. Så det som behövs är att göra färgkonvertering och sedan detta med kolsyrevärdena.
Hade tänkt hör mig för på BeerSmiths forum om möjligheterna till att utöka informationsmängden alt. hacka direkt i XML-filerna.
Sen ska tydligen ölstilen ha ett kolsyrevärde med vilket jag antar att jag får räkna ut sen med hjälp av handouten från SHBFs hembryggarkurs (eller om någon vänlig själ sitter inne på dessa och kan skicka över).
Som det ser ut nu kommer jag iaf fylla en txt-fil med all inom om ölstilarna och dess konverteringsvärden för att sedan cut n pasta och ev. uppdatera XML-filen...
Uppdatering:
BeerSmith kan exportera till BeerXML (som jag antar att ProMash och andra program säkert använder). Det verkar som jag editera XML-filen till mer exakta färgvärden när allt är inmatat. Så det som behövs är att göra färgkonvertering och sedan detta med kolsyrevärdena.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Re: Öltypsdefinitioner i digitalt format
Har slängt ut en fråga på BeerSmiths forum och uppenbarligen har jag hittat en bugg i programmet då mina valda units inkluderar EBC men jag måste fylla i SRM-värden. Tydligen var textinmatningsmängden statisk men skulle fixas i en kommande uppdatering av programmet. Det verkar som om jag får mata in alla öldefinitioner och sedan korrigera Beer-XML-filen manuellt.
Om du får det ordnat så får du gärna dela med dig av definitions-xml filen.
/Leo
/Leo
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Jag kommer dela med mig av all info när jag är klar, jag ska bara arbeta om min inmatningsstrategi och göra alla beräkningar först så det kan ta lite tag. Tippar på att jag har nåt att presentera i sommar.
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Jag har ju gjort pdf:en till tidningen, och detta är den korrekturlästa varianten, vilket har sina fördelar om någon får för sig att jobba vidare med den i digitalt format.
Kanske vore det en idé att försöka göra om texten till en databas för excel? Så blir det kanske lättare att få till filer som går att mata in automatiskt till olika hembryggningsprogram.
Det finns ju faktiskt fler program som uppdateras. BeerToolsPro kostar ett par dollar mer men av beersmith's hemsida att döma kan det också mer - dessutom fungerar det både på mac och linux utöver windows...
Brew Alchemy finns bara för mac, men har en mycket aktiv uppdatering av t ex ingredienser som humle och olika jäststammar.
Finns ett gemensamt format för typindelning av öl vore det väldigt bra både när man designar och när man ska typa in sina öl.
Kanske vore det en idé att försöka göra om texten till en databas för excel? Så blir det kanske lättare att få till filer som går att mata in automatiskt till olika hembryggningsprogram.
Det finns ju faktiskt fler program som uppdateras. BeerToolsPro kostar ett par dollar mer men av beersmith's hemsida att döma kan det också mer - dessutom fungerar det både på mac och linux utöver windows...
Brew Alchemy finns bara för mac, men har en mycket aktiv uppdatering av t ex ingredienser som humle och olika jäststammar.
Finns ett gemensamt format för typindelning av öl vore det väldigt bra både när man designar och när man ska typa in sina öl.
malt är gott
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Både BeerToolsPro och Beer Alchemy har stöd för att importera BeerXML så förhoppningsvis kommer det vara enkelt för dessa användare med!
Nu har jag snart ett komplett .txt-dokument med enkelradsformatterat innehåll av hela Öltypsdefinitionerna (inkl. SRM-konverterade EBC-värden). Någon gång nästa vecka kan jag kanske ha det hela färdigt.
Att uppdatera detta XML-dokument i framtiden kommer nog inte vara några större problem då det kan editeras i program som Notepad. Borde gå snabbt att söka på öltypen, göra sin uppdatering och sedan spara.
Nu har jag snart ett komplett .txt-dokument med enkelradsformatterat innehåll av hela Öltypsdefinitionerna (inkl. SRM-konverterade EBC-värden). Någon gång nästa vecka kan jag kanske ha det hela färdigt.
Att uppdatera detta XML-dokument i framtiden kommer nog inte vara några större problem då det kan editeras i program som Notepad. Borde gå snabbt att söka på öltypen, göra sin uppdatering och sedan spara.