Tips (inte torsk) i Tallinn?

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Tips (inte torsk) i Tallinn?

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Jag ska till Tallinn över påsk och funderar om någon varit där och har tips på var man skall gå respektive inte gå för bra ölupplevelser?

Helst är jag ute efter bryggerier eller pubbryggerier, men även pubar som har ovanliga öl eller bara ett stort utbud.
Även intressant är ovanliga ställen där man kan få trevliga upplevelser.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Tips (inte torsk) i Tallinn?

Inlägg av Kenneth »

Det finns ett pubbryggeri i centrum av Tallin.
Rustik mat och rätt skapliga öl.
Jag minns inte vad det heter, men det ligger alldeles ovanför den stora torgplatsen (Raejakoja Plats?) mitt i centrum.
Gatan heter kanske "Dunkri".

De flesta ställen har mest ljus lager men jag hittade ett ställe med bra och kul flaskutbud.
Det är en "Texan bar" som serverar Texan chili, m.m.
Om man går in genom norra stadsporten och följer gatan som heter Pikk så ligger det på höger hand några 100 meter in.

Sedan finns det ett litet hak som serverar tjeckisk pilsner på fat.
Tror att det ligger i hörnet av gatorna Olevimägi och Uus.

Det finns säkert mer men det är vad jag kommer ihåg.
Kolla också in
http://www.europeanbeerguide.net/tallpubs.htm
Härliga tider, strålande tider :)
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Kenneth skrev:Det finns ett pubbryggeri i centrum av Tallin.
Rustik mat och rätt skapliga öl.
Jag minns inte vad det heter, men det ligger alldeles ovanför den stora torgplatsen (Raejakoja Plats?) mitt i centrum.
Gatan heter kanske "Dunkri".
Kan det vara "Beer House" på Dunkri 5, i närheten av Raekoja plats?

Kenneth skrev:De flesta ställen har mest ljus lager men jag hittade ett ställe med bra och kul flaskutbud.
Det är en "Texan bar" som serverar Texan chili, m.m.
Om man går in genom norra stadsporten och följer gatan som heter Pikk så ligger det på höger hand några 100 meter in.
"Hell Hunt" på Pikk 39?

Kenneth skrev:Sedan finns det ett litet hak som serverar tjeckisk pilsner på fat.
Tror att det ligger i hörnet av gatorna Olevimägi och Uus.
Ska leta efter detta :)

Kenneth skrev:Det finns säkert mer men det är vad jag kommer ihåg.
Kolla också in
http://www.europeanbeerguide.net/tallpubs.htm
Ska kolla den sidan också, tack för hjälpen!
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Beer House är namnet på pubbryggeriet.

Nej, det var inte Hell Hunt jag menade, det finns en "amerikansk/texas" pub/bar lite längre norrut på Pikk.
Det är inte säkert att det finns kvar, jag har inte hittat det på nätet.
Maten var bra och flaskutbudet riktigt roligt.
Bland annat hittade jag "Old machine oil" där. En riktigt bra stout/porter.
Den fanns på senaste ölmässan i Stockholm
Tyvärr minns jag inte exakt vilket gatunummer det var.

Hell Hunt var jag inte in på trots att jag gick förbi där några gånger, men det kan värt ett besök.
Härliga tider, strålande tider :)
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Nu börjar det närma sig :)

Jag får väl återkomma efter påsk och meddela vad jag hittat.
Användarens profilbild
sigdarve
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av sigdarve »

Janne gnoff Berglund skrev:Nu börjar det närma sig :)

Jag får väl återkomma efter påsk och meddela vad jag hittat.
Gör så. Jag kanske ska åka till Tallin den 8/5.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Ser tajt ut att hinna skriva ihop någonting men -

Beer House hade en del riktigt bra öl, dock väl turistigt och hyggligt höga priser. Skulle dock rekommendera förstagångsresenären att ta sig dit i vilket fall.
Se till att du beställer en liten öl, annar får du en liter!

Karja Kelder var riktigt mysigt, bra mat och billigt. Deras Saku Tume på fat var mycket bra!

Ölletorn har ett bra utbud, framförallt på flasköl, lite klurigt att hitta dit, men väl värt det. Testa Baltika 4 och 6!
De har även Sillamäe, eller så, på fat, mycket ovanligt.

Hell Hunt blir lite stimmigt, men stort utbud och trevligt.

Kolla places på ratebeer samt den european beer guide som Kenneth nämnde.
På ratebeer har jag själv skrivit in lite av mina intryck, se "gnoff"
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

En liten berättelse:

Upp vid 4 på morgonen efter någon timmes sömn, ja så kan det gå då man bokat ett tidigt flyg på långfredagen.
Iväg via spårvagn och flygbuss till Landvetter, ett plan till Arlanda, byte av terminal, sedan iväg till Tallinn.
SaintMatty från ratebeer mötte upp på flygplatsen, vi tog buss 2 in till city och vandrade upp till mitt boende, Hotel Braavo.
Väl där möttes jag av besked ”we have a huge big problem, we can’t take you in”.
Hmm, förbetalt har man gjort och allt, vad händer nu?
De hade bokat in mig på något som hette ”Grand Hostel” istället, en taxi skulle komma om 5 minuter och jag fick 50 enheter till taxibetalning. Nåväl, ut till taxin och iväg, fast han verkade inte ha fått instruktioner exakt var vi skulle…
Killen droppade oss utanför ett hotell, 48 enheter kostade det, men vi insåg att vi inte var på rätt plats.
Utan mer än namnet på mitt boende och att det låg någonstans på världens längsta gata kändes det mindre lustigt. Nåja, jag stegade in på hotellet vi stod utanför och fick lyckligtvis hjälp att hitta igen var jag skulle. Iväg då på ett par minuters promenad med alla väskor i solskenet. Efter att ha gått för långt, fått hjälp, vänt och kommit fram så gick det smärtfritt att checka in.
Upp på rummet, ut med de 8 ölen jag hade med mig till SaintMatty, han gav mig de 8 öl som han i sin tur köpt till mig.
Äntligen klara, promenad in till stan och upp till första ölen för dagen, några timmar senare än planerat, men ack så välförtjänt.
Hell Hunt var första stop, här mötte vi upp FatPhil från ratebeer samt hans flickvän. Jag provade en Baltika 8 (veteöl) på flaska som var rätt god, gav den en 3.4 av 5.0. Ljudvolymen var rätt hög på Hell Hunt så vi gick sedan vidare.
Efter denna gick vi vidare till Beer House, här beställdes mat, ett redigt grisben med surkål, fina grejjer. Till detta en BH Premium på fat. De ville verkligen pusha för denna, antagligen för att den var dyrast? Man skall också komma ihåg att beställa en liten öl, då får man 0,5 liter istället för en maas. Provsmakade också Medovar (honungsöl) samt Dunkels Extra från mina kamrater. Maten mättade och ölen var rätt bra, men känslan av turistfälla samt de höga priserna fick oss att dra vidare.
Efter detta tog vi oss en längre promenad åt sydväst, vi hamnade utanför kartan (min karta alltså) på ett ställe som hette Kassisaba. Här fanns två olika Sillamäe på fat, Hele och Vaskne. Dessa är tydligen mycket ovanliga och därmed denna promenad för att kunna prova dem. Vidare provade jag en Nevskoe Ice på flaska genom provsmak från en kamrat. Efter detta ville vi prova nytt igen.
Nästa anhalt Woodstock som stod listade bland rockställen på metaltravelguide.com. Här blev det en Saku Taurus, som jag trodde var en A. le Coq men det visade sig att jag redan provat den, nåja, olyckor händer ju alltid. Här var lugnt och källarens rockbar öppnade inte förrän senare, så ut på nya äventyr.
Nästa promenad tog oss in på stället som är lite svårt att hitta, Ölletorn. Dessutom kom jag inte in genom dörren då de hade ändrat ingång, men till slut så kunde jag titta på ölen även här. Själv provade jag en Presidendi 5 på flaska och en Baltika 4 Dark Lager på flaska (mycket bra!). Via provsmaker kunde jag också prova Baltika 6 (ännu bättre!) på flaska samt Gösser Dark på flaska. Ett liveband spelade då vi gick, men det var inte direkt många gäster. Priserna var dock bra här.
Kvällen fortsatte på Travellers Pub där jag provade en Belhaven McCallum’s Stout. Här hade man satsat på importerade öl och lite högre priser, men var ett gemytligt ställe att sitta en stund på.
Sista anhalten för kvällen blev Hell Hunt en gång till, nu var där ännu mer folk och ännu högre ljudvolym, men med lite högre promillehalt funkade detta utan problem. Testade nu en av deras ”egna” öl, nämligen Hell Hunt mörk. Men den tidiga morgonen, resan och kanske till och med ölen fick ögonlocken att kännas tunge, sista promenaden för kvällen blev tillbaka till hotellet och sängen.

Lördagen inleddes med slöande efter frukost, men då det började närma sig lunch knatade jag iväg till köpcentret. Här blev det lunch på Kikka Körts, en spaghetti bolognese samt en Saku on Ice på flaska. Därefter köpte jag lite öl på Rimi och vandrade tillbaka till hotellet för slötittande på TV1000 och rejtande av lite öl på rummet.
När jag kände mig redo blev det promenad in till stan samt dagens första besök på pub, Karja Kelder. Beställde grillad forell och en Saku Tume på fat. Maten hade mycket bra priser och var mer än OK, dessutom var deras Saku Tume gudomligt bra här! Provade också en Kelt Premium Lager (inte den svarta Kelt) på flaska.
Nästa stop blev Beer House igen. Denna dag med mycket fler gäster, livemusik, dans och underhållning. De ville sälja Premium till mig igen, men fick dem att förstå att den går jag inte på igen. Tog ”små” glas utav de resterande 4 ölen som jag inte provat, nämligen Pilsner Gold, Helles Light, Vana Viini Lager och Märzen Speziel. Samtliga från bra till mycket bra, synd bara att priserna och turistifieringen lämnar lite avsmak.
Efter detta mötte jag upp med SaintMatty och hans flickvän, vi vandrade till Ölletorn med vände i dörren då de ville ha 50 enheter i inträde pga spelning. Istället hamnade vi på Travellers igen där jag drack en Saku Tume som inte var lika bra som på Karja Kelder.
Vidare vandrade vi in till det Tjeckiska haket som låg på gatan Uus, här drack jag en Aecht Schlenkerla Rauchbier på flaska, bara för att jag var sugen.
Ögonlocken var tunga igen nu, dessutom var det bra sent på kvällen, så hem till sömnen igen.

Söndagen påbörjades delvis på samma sätt som dagen innan. Först slappande, därefter iväg till Rimi och pantade flaskor samt köpte lite nytt. Testade lunch på Heisburger som var en engångsföreteelse, sällan har jag ätit en äckligare hamburgare.
Tillbaka till hotellet för att testa lite öl, därefter vandrade jag iväg till Ölletorn igen.
Här var det stängt. Först trodde jag det, men så testade jag den dörren som var stängd på fredagen, jepp, bytt igen. Provade två flasköl Melnik lz Bochonka samt Melnik Svetloje.
Dags för mera mat, jag blev så förtjust i Karja Kelder, så in till stan igen. Denna gång åt jag pepparsteken och en ny god Saku Tume. Servicen var dock betydligt sämre denna dag och deras vitlöksbröd liknar inget jag ätit i Västeuropa. Här är det mer friterade svarta brödbitar med lite hackad vitlök över, men det går ner det med.
Dags att möte upp SaintMatty igen, vandrade till Hell Hunt för detta. Provade deras andra egna öl, Hell Hunt Hele (ljus) på fat samt deras Hell Hunt Sider (cider) på fat. Dessutom Bochkarev Svetloe samt Grolsch Amber Ale, bägge på flaska. Provsmakade också Paulaner Märzen från fat.
Näst stop blev Molly Malones och en flaska A. le Coq Porter, efter vilken det var dags att hitta tillbaka till hotellet igen.

Måndagen blev till att testa några sista öl på rummet innan en promenad in till stan. Käkade lunch i köpcentret nära bussterminalen, dock med en mineralvatten till. Därefter buss 2 ut till flygplatsen, flyg till Köpenhamn, 4 timmars väntan, flyg till Göteborg, buss och spårvagn hem.
Skönt att vara hemma kring kl 2 på morgonen då man ska jobba dagen efter, men kul hade jag.

En sak till att säga om Tallinn, otroligt skönt att de har rökfritt!
Jo ännu en sak, vilken otroligt ren stad. Här kan invånarna i Göteborg lära sig mycket!
Skriv svar