Gammal öl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Gammal öl
I helgen fick jag förmånen att prova en riktigt sunkig flaska med Hell från Jämtlands bryggeri. Bäst före datum 9907.
Flaskan har stått i ett garage i ett hus som min kusin köpte för två år sedan. Den har inte lagrats mörkt och svalt snarast motsatsen, den stod på en exponerad hylla. Det intressanta är att den var väldigt god. Viss metallsmak som jag tolkar kom från kapsylen. Annars smakade den precis som man kan förvänta sig av en Hell. Perfekt kolsyrad. Möjligen någon liten fällning på botten.
Vid ett studiebesök på bryggeriet sa bryggmästaren att de aldrig har märkt att deras öl blivit gammal.
Vad betyder bäst före datumet på öl?
Björn
"Öl är kultur - kultur är öl"
Flaskan har stått i ett garage i ett hus som min kusin köpte för två år sedan. Den har inte lagrats mörkt och svalt snarast motsatsen, den stod på en exponerad hylla. Det intressanta är att den var väldigt god. Viss metallsmak som jag tolkar kom från kapsylen. Annars smakade den precis som man kan förvänta sig av en Hell. Perfekt kolsyrad. Möjligen någon liten fällning på botten.
Vid ett studiebesök på bryggeriet sa bryggmästaren att de aldrig har märkt att deras öl blivit gammal.
Björn
Öl är kultur
Kultur är öl!
Kultur är öl!
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
-
Jan Segerström
- Torrhumlare

Re: Gammal öl
Håller med bryggmästaren på Jämtlands bryggeri.bjornfb skrev:I helgen fick jag förmånen att prova en riktigt sunkig flaska med Hell från Jämtlands bryggeri. Bäst före datum 9907.
Björn
Hos mig har aldrig nån öl blivit gammal.
Varför köpa öl och låta den stå??????
MVH Sigge Wermländska Gambrinius Sällskapet
Jan Sigge Segerström
Kom över en liten burk av något tyskt märke på en husvisning för några månader sen, en vanlig lager. Det stod ett datum i botten på burken, 04/96. Lite metallisk i smaken, men fullt godkänd och inga krämpor i efterhand.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Jag tycker att en gammal flaska smakar bra är väl mer tur än regel. Själv tycker jag att det tyvärr är ganska vanligt med dålig, ljus- och värmeskadad öl på Systemet. Inte så konstigt så som de förvarar ölen. Det har hänt mig flera gånger att jag köpt fler flaskor av en nyhet som jag tyckte var jättegod bara för att upptäcka att den blivit dålig av att stå varmt och ljust på hyllan i några veckor.
Sedan är förstås en del öl mer känsliga än andra, t.ex verkar alkoholsvaga brittisk öl i ljusa flaskor vara väldigt känsliga (Ruddles County, Marson's IPA, Wychwood för att nämna några i ljusa flaskor). Många av dessa har nästan alltid den karaktäristiska smaken av gammal papp. Just Jämtlands öl har jag aldrig känt detta i, men de förpackar förstås ölen i bruna flaskor och har troligen en bättre bryggprocess som skyddar ölen bättre. Kan det också vara så att deras humlesorter är mer motståndskraftiga mot ljus och värme?
Sedan är förstås en del öl mer känsliga än andra, t.ex verkar alkoholsvaga brittisk öl i ljusa flaskor vara väldigt känsliga (Ruddles County, Marson's IPA, Wychwood för att nämna några i ljusa flaskor). Många av dessa har nästan alltid den karaktäristiska smaken av gammal papp. Just Jämtlands öl har jag aldrig känt detta i, men de förpackar förstås ölen i bruna flaskor och har troligen en bättre bryggprocess som skyddar ölen bättre. Kan det också vara så att deras humlesorter är mer motståndskraftiga mot ljus och värme?
Vilken tur att jag hittade på denna tråd. Då kanske man kan få lite "smakråd"...
Köpte för skojs skull en oöppnad klassisk TILL burköl från 70:talet av en grabb. Ju längre tid som gått destå sugnare blir jag på att riva upp den och smaka... Någon som tror på att den kan vara drickbar? Har inte en aning om var och i vilken temperatur den tidigare varit "lagrad" i. Om det ens är lönt att försöka, kan man isåfall avgöra när man häller upp den om den går att dricka? Vore tacksam för svar eller synpunkter.
Köpte för skojs skull en oöppnad klassisk TILL burköl från 70:talet av en grabb. Ju längre tid som gått destå sugnare blir jag på att riva upp den och smaka... Någon som tror på att den kan vara drickbar? Har inte en aning om var och i vilken temperatur den tidigare varit "lagrad" i. Om det ens är lönt att försöka, kan man isåfall avgöra när man häller upp den om den går att dricka? Vore tacksam för svar eller synpunkter.
"IN ÖLO VERITAS"
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Det enda sättet att ta reda på det konkret för just den burken är väl att öppna och smaka, förutsatt att det inte kan finnas bly eller dylikt i burken?
Skulle jästfällning synas eller dylikt och skulle den lukta på något speciellt sätt om den var odrickbar?
"IN ÖLO VERITAS"
Bäst före datum betyder ingenting. Det är bara något som måste stå på en flaska öl, trots att det inte behövs på vin. Märkligt va
som "protest" mot detta finns en belgisk öl som har bäst före datum 30 år efter bryggdatum. Kommer dock inte ihåg vilket...
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Nu drar jag bara detta ur bakhuvet nånstans, men är något i stil med:
Öl räknas som livsmedel i Sverige, livsmedel får i Sverige inte ha bäst-före-datum mer än 2 år framåt i tiden.
När detta infördes vet jag ej, men det är väl en av anledningarna varför vissa flaskor märks om då de kommer hit samt varför ex Carnegie Porter numera endast har 2 år som bäst-före.
Öl räknas som livsmedel i Sverige, livsmedel får i Sverige inte ha bäst-före-datum mer än 2 år framåt i tiden.
När detta infördes vet jag ej, men det är väl en av anledningarna varför vissa flaskor märks om då de kommer hit samt varför ex Carnegie Porter numera endast har 2 år som bäst-före.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Gissningsvis plåtigt/metalliskt, surt, blöt wellpapp.Puncc skrev:Skulle jästfällning synas eller dylikt och skulle den lukta på något speciellt sätt om den var odrickbar?
Vad jag läst mig till finns inga bakterier som är dödliga eller mycket skadliga för kroppen som kan bildas i öl pga alkoholhalten och det låga pH-värdet.
Visst kan det smaka rejält fel, men du kommer inte att bli sjuk eller dö av en liten provsmak.