Jäsning som ej kommer igång

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
rolf
Satsbryggare
Satsbryggare

Jäsning som ej kommer igång

Inlägg av rolf »

Hej på er!

Igår kokade jag ihop en bra vört och jag pitchade med BC 1056 (american ale activator) med sista datum 2008-02-16. Inget har hänt hittills, inte ens i påsen när jag smackade up den. (Jag hade en misstanke om att den blivit smackad under den långa tiden i kylskåpet)

Frågor:
Hur länge kan jag vänta på att jäsningen ska komma igång? Någon som tror att den kan komma igång?
Kan det fungera att fylla på med en ny jäst om säg tre dagar ifall den ej kommit igång då?

Undrar en rådvill Rolf :?
Lev väl!
Rolf
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Jäsning som ej kommer igång

Inlägg av Johan Håkansson »

Hade påsen svällt upp till några centimeters tjocklek när du öppnade den?
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Användarens profilbild
rolf
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av rolf »

Nej, något lite verkade. I vanliga fall brukar de bli lite ballonglika, dock inte denna gång.

:?
Lev väl!
Rolf
jonas.s
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jonas.s »

Tja, när startade du activatorn? Om du knäckte den precis innan du hällde den i vörten kan det nog ta 12-24 timmar innan det blir fart i jäshinken. Knäcktes den ett par timmar innan i rumstemp borde den fått iaf lite tjocklek. Om den har "felknäckts" i kylen så borde den ändå ha haft en viss tjocklek. Det kan ju även vara så att jästen gått och dött. Är det ingen fart i jäsröret inom 1 dygn från nu är nog jästen död. Jag hade inte chansat utan hällt i en ny jäst så fort som möjligt.
Användarens profilbild
rolf
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av rolf »

Jag köpte en en BC 1056 propagator och knäckte i måndagskväll, hällde den i vörten igårkväll då den tagit fart. Nu är det fart i jäsningen. Lite orolig är jag att det hänt nåt med vörten under de två dygn den stått utan levande jäst.

Är det någon som har erfarenhet av att ha väntat så länge med att få igång jäsningen och sedan lyckats med brygden?

Lev väl!
Lev väl!
Rolf
Skriv svar