Marknadsinformation om öl (Stockholm)

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 106
Blev medlem: fredag 2006-11-10 20:00
Ort: Stockholm, Tensta
Kontakt:

Marknadsinformation om öl (Stockholm)

Inlägg av bosse »

Denna annons hittade jag i dagens Metro, stockholmsupplagan.

Marknadsundersökningar om öl

Vi söker män 25-45 år och kvinnor 25-35 år till marknadsundersökningar
om öl. Är du intresserad att delta, maila oss en intresseanmälan så
kontaktar vi dig för mer information. Kontant ersättning utgår vid
deltagande. Obs! Vi söker ej ölexperter.

Din intresseanmälan skall innehålla en lista med dina favoritöl, samt
ditt för- och efternamn, ålder, nuvarande sysselsätttning och telefonnr.

Kling Kommunikation AB
tel 08-644 47 00
info@klingkommunikation.se
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 923
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Inlägg av Kenneth »

Ingen på denna lista är väl kvalificerad eftersom man inte vill ha "ölexperter" :)

Troligen ska man väl prova ett antal taskiga svenska ljusa lageröl :(
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Kim »

...och får de sedan prova 5-6 ful-öl och ange vilken som är bäst så kommer ju någon garanterat att bli "bästa ölen".

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 106
Blev medlem: fredag 2006-11-10 20:00
Ort: Stockholm, Tensta
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Jag tolkade det där med ölexperter som att det inte var ett krav från deras sida utan att vem som helst passar.

Sen tror jag också att det är frågan om fulöl. Men det är ju kul att prova fulöl med och det skadar inte att få betalt för det. :-)
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 142
Blev medlem: tisdag 2006-11-28 22:08
Ort: Hägersten Stockholm

Inlägg av pere »

Carlsberg är ofta ut och gör undersökningar via bulvaner.
Min sambo blev upplockad på stan för att kolla på reklamfilm från carlsberg.
Det var en massa ormar som slingrade sig fram på filmen.
Eftersom hennes syster är ormfobiker så fick dom en utskällning efter noter då systern inte skulle våga titta på tv så länge reklamfilmen gick.

Så det är inte ens säkert att ni får någon öl, ni kanske bara ska kolla på reklamfilm...
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Kim »

pere skrev:Så det är inte ens säkert att ni får någon öl, ni kanske bara ska kolla på reklamfilm...
Ja ibland kan de ju ha sån tur :-)

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
sigdarve
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 407
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: Uppsala

Inlägg av sigdarve »

Jag är för gammal. Vad spelar åldern för roll förresten?
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 106
Blev medlem: fredag 2006-11-10 20:00
Ort: Stockholm, Tensta
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Nu anmälde jag mig själv så jag kan svara på vad det hela gick ut på. Om jag nu får komma.
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 142
Blev medlem: tisdag 2006-11-28 22:08
Ort: Hägersten Stockholm

Inlägg av pere »

Jag anmälde mig också och fick några dagar senare ett kryptiskt meddelande.

Om jag låg innom målgruppen för undersökningen skulle dom höra av sig.
!?

Det är nog så Carlsberg gör för att kunna få vetenskapligt underlag till sin slogan "Probably the best beer in the world"

Man väljer ut en slumpvis utvald grupp där alla satt någon av carlsbergs öl som nummer ett på världens godaste öllistan.
Efter det genomför man en bubbelt blindad test med carlsbergs ölsorter och sedan ställs frågan:
Var det någon öl som var god?

Och dom flesta svarar då på frågan ja!(kom ihåg hur dom valt ut underlaget)
Vissa tyckt inte någon öl var god eftersom dom faktiskt för första gången smakade aktivt på vad dom hällde i sig och fyllan var det sekundära målet.
Det är dom människorna som gör att Carlsberg bara kan skriva probably i sin slogan.

Så måste det vara, finns det andra teorier därute?
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 106
Blev medlem: fredag 2006-11-10 20:00
Ort: Stockholm, Tensta
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Påminner mig om filmen "Ice Cold in Alex" då kapten Anson sveper en kall Carlsberg på en bar i Alexandria efter att ha flytt från Tobruk med halva Afrikakåren i hälarna och säger "Worth waiting for!". Carlsberg måste haft ett annat recept på den tiden. :-)
Användarens profilbild
hrlarson
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 7
Blev medlem: måndag 2009-01-26 01:40
Ort: Bajen

Re: Marknadsinformation om öl (Stockholm)

Inlägg av hrlarson »

Hahaha! Det påminner mig om när jag för ett antal år sedan hejdades på gatan och fick frågan om jag ville vara med i en undersökning. Jag tvekade en smula och fick då frågan vilken som var min favoritglass. Eftersom jag började fundera på allvar fick jag lite hjälp med frågan om Magnum var min favoritglass. Eftersom det inte var det så var min medverkan i undersökningen över. :D

Carlsberg, Magnum, Sourcream-chips och Cola är sådant som man bara ska gilla, om man söker i sitt inre så gör man ju det, och de som gudförbjude inte gör det de är bara trubbelmakare som ställer till problem i snabbköpens och pizzeriornas hyllor. Och därmed har man gått emot stordriften på ett närmast oförskämt sätt. Storföretagen kan väl inte hjälpa att folk vill ha max ett fåtal snarlika sorter per produkt. Att det sedan ger storföretagen rationaliseringsvinster är ju att betrakta som en tursam och välsignad spinoff-effekt.
Skriv svar