Tips på enklare recept.

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Tralfamadore
Satsbryggare
Satsbryggare

Tips på enklare recept.

Inlägg av Tralfamadore »

Hej. I nuläget har jag följande maltsorter hemma: Lagermalt, chokladmalt, chrystal malt, pilsnermalt samt ljus karamellmalt.

Nu hittar jag inget bra recept och jag skulle gärna vilja brygga en stout eller ale. Har ni något bra tips/recept på vad för soppa man kan
koka ihop med ovanstående? Glöm inte tipsa vilken jäst som behövs. hälsningar
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Re: Tips på enklare recept.

Inlägg av Jonas »

Om du går in på receptdatabasen och tittar på t. ex Pale Ale eller ESB, så hittar du ett flertal Ale du kan brygga med den malt du har. Byt ut Pale Ale-malten mot din lagermalt och mörk karamell mot din crystal. Lägg ev. till en gnutta chokladmalt om du vill ha lite mörkare bärnstensfärg. Eller brygg en amerikansk Pale Ale på pilsnermalt och ljus karamell! :lol:
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Tralfamadore
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Tralfamadore »

Jonas skrev:Om du går in på receptdatabasen och tittar på t. ex Pale Ale eller ESB, så hittar du ett flertal Ale du kan brygga med den malt du har. Byt ut Pale Ale-malten mot din lagermalt och mörk karamell mot din crystal. Lägg ev. till en gnutta chokladmalt om du vill ha lite mörkare bärnstensfärg. Eller brygg en amerikansk Pale Ale på pilsnermalt och ljus karamell! :lol:
Ok. Att brygga en amerikansk pale ale är inga problem förutom att jag inte har någon cascadehumle. Receptet jag tycker är intressantast för stunden är "Björkhagens am pale ale" men då byter jag ut cascade till "east kent golding" pellets. Men det borde spela mindre roll. Jag tror jag minskar humlegivorna också då jag inte är en tokfantast vad gäller humle.
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Det låter lite som en engelsk bitter tycker jag. En av mina absoluta favortistilar.
Skriv svar