Hejsan.
Ja kanske fel att kalla för stigarrör eftersom det inte går ända ner i botten utan bara en liten bit ner i fatet.
Men min undran är om nån vet vad den lilla stumpen på gasröret gör för nytta? Det enda jag märkt är att om man fyllt fatet för mycket, över röret och har högre tryck i fatet än regulatorn så går ölen baklänges och in i regulatorn.
Om man har otur, och det har man haft ibland.
Lärorikt...
Så mim tanke är att helt enkelt plocka fram bågfilen och ge rören en omgång AKA korta av dom.
Givetvis kan man lockas att tappa upp lite mer öl i dom efter det, men då har man ju missat hela grejen...
Charles
"Stigarrör" på Corneliusfatens gasanslutning?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
charles.cassino
- Bryggare på Monks
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Jag har haft precis samma tanke och funderar också på att såga av det där röret i mina fat.
Kan de kanske vara till för att få rätt nivå i fatet när de fylls (fylldes) inom industrin. Om man fyller tills det kommer ut ut gasanslutningen har man ju en exakt nivå i fatet. Bara en fundering.
/Fredrik Nivert
Kan de kanske vara till för att få rätt nivå i fatet när de fylls (fylldes) inom industrin. Om man fyller tills det kommer ut ut gasanslutningen har man ju en exakt nivå i fatet. Bara en fundering.
/Fredrik Nivert
Re: "Stigarrör" på Corneliusfatens gasanslutning?
Hej,
Jag har sågat av det korta röret på några av mina fat. Funkar alldeles utmärkt. Anledningen till att jag gjorde det var att jag vill sekundärjäsa/kallagra på uppochnervända fat. Jag jäser i ett cylinderkoniskt kärl, men det blir alltid en del jäst kvar i ölen, (sitter längs väggarna), även om har tappat ut ur bottenventilen flera gånger.
Lösningen på det blev att kapa kortrören, lagra på uppochnervända fat, koppla en dryckeskoppling på kolsyretuben och tappa baklänges till rättvänt corneliusfat utan att ölen får den minsta lilla kontakt med syre
Jag har sågat av det korta röret på några av mina fat. Funkar alldeles utmärkt. Anledningen till att jag gjorde det var att jag vill sekundärjäsa/kallagra på uppochnervända fat. Jag jäser i ett cylinderkoniskt kärl, men det blir alltid en del jäst kvar i ölen, (sitter längs väggarna), även om har tappat ut ur bottenventilen flera gånger.
Lösningen på det blev att kapa kortrören, lagra på uppochnervända fat, koppla en dryckeskoppling på kolsyretuben och tappa baklänges till rättvänt corneliusfat utan att ölen får den minsta lilla kontakt med syre
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: "Stigarrör" på Corneliusfatens gasanslutning?
Jag har kapat gasrören på alla mina Corneliusfat till ca en cm. Minns inte varifrån jag fick tipset, kan ha varit en artikel i Zymurgy för många år sen.