Alkohol, humle och lagring..

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare

Alkohol, humle och lagring..

Inlägg av Drutten »

Har sökt runt lite här nu men inte tycks jag hitta det jag vill och det känns som har funderingar kring detta..

Jag vet att ju mer alkohol, ju mer humle (och mörka bättre än ljusa) ju längre hållbarhet. Men hur mycket?
självklart är det individuellt och sen har det ju förstås med hur bakteriefritt man lyckats få sin produkt.

Men min fråga är det någon som känner till någon tumregel eller något om hur länge man kan lagra öl beroende på alkoholhalt och humle?
Sen undrar jag väl också, blir ölet dåligt om det får stå för länge eller börjar det bara smaka sämre?
Musik, öl och vin i varierande ordning.
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Alkohol, humle och lagring..

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

De senaste åren har jag lagrat både köpeöl och egen öl längre och kortare tid. Du har ju redan förstått att starka öl håller längre och att mörka öl också håller längre. Starka mörka öl alltså längst! Sen beror detta ju helt på omständigheter och kvalitet. Kall och låg temperatur förlänger livet på all öl. Vi hade ett fat ljus lager på ca 5 volproc stående i ett kylskåp på runt 3°C under två år, ölet hade ju en lite tristare och plattare smak än när det var som bäst, sprittoner slog igenom, annars var det helt ok. Men att påstå att lagringen förbättrade ölet vore ren lögn, efter en 8 veckor var det på topp, sen föll det bara, men oerhört sakta på orört fat.

En unibrou 16 på 10,5% som jag sparade i, tror jag, fyra eller fem år, hade nu i november fantastisk smak när vi klunkade upp den. Många av de öl som är så pass starka som runt 8-10% är rätt trista och oljiga det första halvåret. T ex en blå Chimay vinner mycket på att få vila i kylen ett år innan konsumtion. Den där lite tjocka, oljiga malttonen dämpas och fruktiga, mogna smaker tonar fram mycket tydligare. Prova så får du se, det är det enda vettiga rådet. Trösten man kan ge är att få öl kostar över 100 kr för 75cl-flaska. Vin som är lämpligt att lagra kostar oftast betydligt mer.
malt är gott
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Hur pass kallt går det att lagra öl?

Jag har några backar blandat öl stående i ett outnyttjad stall som för tillfället håller ca -4 grader. Ölet fryser ju inte till is när det inte är kallare, men påverkas ölet smak negativt på lite länger sikt av att lagres vid ett par graders kyla?
Senast redigerad av jrm den tisdag 2009-04-07 16:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Drutten »

Om jag minns det rätt så fryser inte vätska med alkohol föränn vid c:a (håll i er nu för här kommer en formulering) - det dubbla gradantalet i ABV. Alltså om du har en flaska vodka på 40 % måste du ha en frys som tar sig ner till -80 C grader. Vet inte om det stämmer helt korrekt, men det var något jag fick höra för lääänge sedan. ;)

Här kommer ett till "om-jag-har-fattat-det-rätt-svar".
Den stora skillnaden på att lagra varmt och kallt är att ölet mognar/utvecklas snabbt i varma förhållanden och långsamt i kalla förhållanden. På gott och ont efter som de útvecklas olika beroende på tempot på mognaden.
Vid -4 borde mognaden ske ganska långsamt.

Jag tror att det är ungefär så det fungerar men det finns säkert andra här med mer praktisk erfarenhet som kan ge dig ett bättre svar. Plus att det är väl lite som med svaret jag fick på min fråga, alla öl är ju individuella. :wink:

Tack för att bra svar ska genast gå och köpa några 75:or öl. Eller jag väntar tills på måndag när affärerna öppnar.. Och på lönen också.. hehe
Musik, öl och vin i varierande ordning.
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Öl som du tänkt lagra rekomderear jag att inte utsätta för minusgrader.
Öl i allmänhet gillar inte temperatursvngningar.
Skulle ölen frysa så går ju flaskan åt ******

Annars kan du ju frysa hela corneliusfatet och tappa av det starkaste och göra en eisbock :-)
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

pere skrev:Skulle ölen frysa så går ju flaskan åt ******
Hmmm, nu har jag ca: 10 liter blandat öl som har fryst och kapsylen läkt... Vad man kan lära av det är att ett stall som håller max (eller min. hur man ser det) -4 grader när det är 10-12 grader kallt ute kan bli kallare när der är 20-25 grader kallt :-/
... men det gir ju "Surprise Party" en ny betydelse. Plötsligen fanns det nästen 2 backat blandat öl att tina och dricka!

Men jag ska kanske vara glad att dom sista 35 liter inte han frysa innan jag upptäckte det... Det blir nog att snickra ett mindre, bättra isolerat utrymme där jag kan ha en frostvakt...
Skriv svar