Bryggning för en nybörjare?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
shrimpii
Satsbryggare
Satsbryggare

Bryggning för en nybörjare?

Inlägg av shrimpii »

Hejsan!
Jag har inte någon erfarenhet av att brygga själv över huvud taget, men skulle vara intressant att testa och se om man kan producera en god öl själv.
Det jag är intresserad av är att göra någon typ av ale. Gillar de flesta ur Fuller's sortiment, även abbot och newcastle. Så en öl som påminde om dessa i smaken vore toppen.

Jag skulle behöva en guide över hur man gör. Dvs vilken utrustning jag skall skaffa samt ett recept. Har inga större planer på att göra stora mängder, utan något runt 5-10 liter, helst 5. Tror att det är någon typ av satsbryggning jag ska ge mig på. Vad tror ni?

Tacksam för svar!
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej kollega!

Rekomenderar att du läser på Bryggar-wiki´n som är länkad från denna
sidan.
Dessutom så finns det flera trådar här på forumet som tar upp hela din
frågeställning.
Grundtipset är dock kristallklart: Läs på ordentligt innan du börjar!

Raasken
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Kolla också in om det finns någon bryggarkurs i närheten av där du bor, eller någon träff eller så. Det blir alltid lättare om man pratar med någon som berättar hur lätt det är att lyckas (C;
Men det är klart, det är lätt att misslyckas också, men om man läser på och dessutom pratar med folk innan är risken liten att det går snett, själv bryggde jag nog en tio satser innan det blev rätt kass... Efter ett tag blir man rätt mycket mer kräsen också! Det trista med det hela är att man efter ett tag börjar känna alla felen på köpeölen...
malt är gott
shrimpii
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av shrimpii »

Tack för tipsen. Har kikat lite på wikin, och kommer läsa mer där :)
Har några tankar kvar som jag inte riktigt kunde få svar på.

Efter man tappat upp ölen på flaska, så bildas det någon "fällning" på botten av jäst? När man sedan ska hälla upp ölen, hur noga är det att man varsamt flyttar flaskorna för att detta inte ska vispas runt. Jag brukar personligen lägga flaskorna ner i kylen, så det kanske blir ett problem ;)

Sen undrar jag var jag hittar ett bra enkelt recept :P på ale givetvis ^^
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Många belgiska och en hel del bättre engelska öl har en fällning av jäst i botten på flaskan som blivit till av efterjäsning på flaskan. Många ölafacinados anser att öl som fått sin kolsyra av efterjäsning på flaskan är bättre än att tappa upp ölen kolsyrad med mottrycksfyllare. Och som hembryggare är jag benägen att hålla med. Personligen tycker jag att jästen från en bra ale, brittisk eller belgisk är rätt egalt, oftast är god och då gör det inte mej något med grums i glaset, det är bara bra för håret (kolla in mitt svall!). Men dina vänner kanske räds detta grums. Då är tipset att helt enkelt låta bli att jonglera med flaskorna innan servering. Hantera dem som dyra vinare, häll försiktigt upp hela flaskan på en gång, ska ni dela den på flera glas är det bäst att hälla upp i en tillbringare först och sen dela mellan glasen. Också ett bra sätt att servera på fest, folk som inte vet slabbar så lätt annars.

Att ölen ligger under efterjäsning/lagring är inget problem, däremot bör de få stå upp någon timme innan servering, helst ett eller två dygn.

Tänk på att all öl vinner stort på att lagras kallt ett tag efter bryggningen. Även om ale ska jäsa vid rumstemperatur blir den betydligt bättre av att få vila en månad eller så runt en 3-4°C. Har du ingen möjlighet till detta fungerar det till nöds i en mörk garderob. Det värsta är kombinationen ljus och värme. Det är denna fatala kombination som dödar de flesta kommersiella öl, flaskor på hylla i butik blir snabbt försämrade.
malt är gott
shrimpii
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av shrimpii »

Såg ett nybörjarpaket på en hemsida utanför Sveriges gränser.

https://www.brouwland.com/shop/product. ... at=86&dt=4

vet någon om man kan skaffa liknande här i Sverige?
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Jag tror humlegården kan ta hem saker ifrån brouwland åt dig om du vill.

Själv har jag plockat ihop allt själv från lite olika källor. Vi har en extrakt butik här i stan. Där köpte jag hinkar och allt annat kommer i från humlegården. Jag tror endel köper sina hinkar i färgaffärer.
Skriv svar