Delmäskning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Uv
Nybryggare
Nybryggare

Delmäskning

Inlägg av Uv »

Har tidigare gjort ett par försök med maltextrakt. Har aldrig fått upp alkoholhalten till någon vettig nivå. Har legat runt 2 %. Ölen har luktat gott, sett god ut, fin kolsyra och med god, men tunn, smak. Jäsningen var mycket aktiv några dagar och därefter hände inget mer. Minns inte mätvärdena. Men..

Nu tänkte jag göra ett sista försök innan jag ger upp bryggarplanerna. Tänkte då göra ännu ett försök med maltextrakt. Recept american pale ale Bergssnö från Humle.se. Tänkte dessutom försöka göra ett försök med delmäskning. Har någon ett tips på hur mycket malt som ska tillsättas? Ska jag minska mängden extrakt? Vilken typ av mal kan tänkas passa receptet? Till sist om det åter igen skulle jäsa dåligt är det någon ide att tillföra mer jäst? Tycker att substrat för jästen borde finnas iom att det handlar om köpt extraktpulver.

(Receptet:maltextrakt :4,0 kg Muntons ljust torkat maltextrakt
specialmalt: 167 g Thomas Fawcett crystal malt
bitterhumle: 28 g Nugget 11,4% alfasyra. smakhumle: 19 g Perle.
aromhumle: 37 g Cascade. jäst: BC 1056 American Ale )
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Om du hittat receptet på humle.se är det nog inte ett helt tokigt recept. 4 kg DME till 25 liter vört ger en OG nära på 1.060. Då ska det inte vara omöjligt att få ett öl runt 6% alkohol.

Angående jäsningen; Se till att syrasätte vörtan ordentligt efter du har kylt ner den till lagom temperatur, t.x. låta det plaska när i jäshinken när du slanger från kokkälet. Sen är det även bra om du kan mäta vörtens densiteten före och efter jäsning så du vet om det jäst ut ordentligt.

Delmäskning tycker jag du ska vänta med till du testat receptet från humle.se. Får du till ett gott öl kan du ju avnjuta det under tiden du funderar på ett recept med delmäskning och läsa lite på http://shbf.eu/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning

Edit: öh, ser att dit recept innehåller crystal malt. Då lär du ju delmäska... Läs ev. ovanstående länk innan du börjar.
Skriv svar