Hur röker man sin egna malt?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

uffe_i_falköping
Torrhumlare
Torrhumlare

Hur röker man sin egna malt?

Inlägg av uffe_i_falköping »

Vi har försökt att göra en rökporter men det blev för lite rökkaraktär och jag tänkt nu mäska lite till, koka och tillsätta innan hela jäsningen avtar. Jag har dock inte någon "bra" rökmalt hemma men dock en ABU-rök. Är det någon som vet hur man röker sin malt själv. Vi pratar om något hekto eller så. Ska jag krossa malten först? Hur återfuktar man den och hur mycket? Någon gissning om tid? Alla tips emottages glatt.
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Röka själv

Inlägg av Johan Håkansson »

I Hembryggaren nr 2 2003 sid 11-13 beskriver Tommy Sandström i Göteborg (vart tog den entusiasten vägen förresten?) hur han röker helt ordinär malt med hjälp av en klotgrill och träbitar/rökspån från önskat trädslag. Tommy tänder ett tiotal grillbricketter i grillen och får fram en mindre glödbädd. Därefter öser han på spån eller mindre bitar av det utvalda träslaget på glöden, och placerar samtidigt malten i aluminiumformar på gallret i klotgrillen, varefter han lägger på locket.
[Edit: 3003->2003]
Senast redigerad av Johan Håkansson den lördag 2008-11-15 03:31, redigerad totalt 2 gånger.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
uffe_i_falköping
Torrhumlare
Torrhumlare

Lång väntan

Då får jag väl vänta på det nummret :-) Skämt å sido. 2003(som jag antar att du menar) är för långt tillbaka för mig men det du beskriver har jag troligen löst med en ABU-rök. Hur är det med malten? Ska den krossas, blötas eller behandlas på något annat vis och har någon en gissning om hur lång tid?
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Johan Håkansson »

Malten verkar inte förbehandlad på något sätt..
Är fast skumkrona en flytande valuta?
uffe_i_falköping
Torrhumlare
Torrhumlare

Som vanlig alltså

Så är det bara att pröva. Tyvärr verkar det inte bli tid idag som tänkt men jag återkommer med de få erfaranheterna jag gör. Om någon annan vet något mera så är jag tacksam för synpunkter och teorier.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Om du ändå skall vänta och göra det senare rekommenderar jag dig att köpa boken "Smoked Beers", nummer 18 i serien "Classic Beer Style Series" där de i ett kapitel relativt ingående går in på hur man kan röka sin egen malt på olika sätt.

ISBN-13: 978-0-93781-76-02
ISBN-10: 0-937381-76-4

Den verkar inte finnas på humlegården just nu, men finns på adlibris:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0937381764
Skriv svar