Kryddor i öl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Kryddor i öl
Om kryddor skall tillsättas till t.ex. julöl kan den mängd som bör tillsättas vara svår att uppskatta. Jag tror det blir fel för de flesta första gången, eller gångerna. Min tänke är att vi kan fylla på med den erfarenheten vi har, dvs mängd, när den skall tillsättas, resultat mm.
Kryddor som är vanliga att använda är:
Pommerans, nejlika, koriander, anis, lakritsrot, saffran, kanel kardemumma.
Kryddor som är vanliga att använda är:
Pommerans, nejlika, koriander, anis, lakritsrot, saffran, kanel kardemumma.
Jag fick ett bra tips av Peter Högström som jag brukar praktisera när jag vill krydda mina öl. Förutsätter visserligen att man lagrar sin öl på kegg. Istället för att tillsätta kryddorna i själva koket gör man essenser. Man blötlägger helt enkelt sina kryddor i sprit. Sen är det lätt att prova sig fram till det resultat man vill nå. Jag brukar hälla upp en dl öl i glaset och tillsätta essens till jag blir nöjd, sen är det bara att räkna ut hur mycket man ska hälla ner i sin kegg. Största fördelen är att man kan experimentera rätt friskt utan att riskera att fördärva en hel batch.
- Dan Åkerlund
- Torrhumlare

- Kontakt:
Varning för nejlikor!
Jag har provat med kanel, apelsinskal, ingefära och nejlikor. Kanel och apelsinskal var rätt OK i en mörk öl. Ingefära var så där... Men varning! Nejlikor smakar järn eller något i den stilen.
Testade även ett öl från bolaget för någon vecka sedan - ett halloween-öl kryddat med nejlikor. (pumpor på etiketten) Även detta bör undvikas!
I våras rev jag ett par citroner och hälde på lite sprit. Tänkte jag skulle testa att krydda med det så mått. Men nu när jag luktade på det var där en utpräglad doft av terpentin... Låt det inte stå för länge... är min slutsats.
Testade även ett öl från bolaget för någon vecka sedan - ett halloween-öl kryddat med nejlikor. (pumpor på etiketten) Även detta bör undvikas!
I våras rev jag ett par citroner och hälde på lite sprit. Tänkte jag skulle testa att krydda med det så mått. Men nu när jag luktade på det var där en utpräglad doft av terpentin... Låt det inte stå för länge... är min slutsats.
/Dan
Jag har användt kryddnejlikor några gånger utan att märka någon järnsmak. Kan det vara mineraler och salter i vattnet som skiljer?
Den bästa citronvodka jag gjort själv gjorde jag genom att riva det yttersta lagret från en citron och ta i det i en helflaska okryddad vodka. Dock ska det bara stå 2-3 timmar för att sedan silas ifrån. Annars blir det "räligt"
Den bästa citronvodka jag gjort själv gjorde jag genom att riva det yttersta lagret från en citron och ta i det i en helflaska okryddad vodka. Dock ska det bara stå 2-3 timmar för att sedan silas ifrån. Annars blir det "räligt"
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Förra året (05) tog jag ett gram saffran till ca 18 liter öl, tillsattes sista 5 eller 10 minuterna, tog över alla andra kryddor och dominerade totalt.
I år (06) tog jag ett halvt gram saffran till ungefär samma mängd öl och tillsattes vid samma tidpunkt som året innan, fick mer balans mellan de olika kryddorna.
Jag brukar också lägga dit en 2-4 gram malda pommeransskal samt 4-8 stycken (ej gram) nejlikor, malda i mortel.
Har testat med kanel flera gånger, men tycker det är svårt att få någon karaktär, kan det vara så att stängerna inte skall kokas?
I år (06) tog jag ett halvt gram saffran till ungefär samma mängd öl och tillsattes vid samma tidpunkt som året innan, fick mer balans mellan de olika kryddorna.
Jag brukar också lägga dit en 2-4 gram malda pommeransskal samt 4-8 stycken (ej gram) nejlikor, malda i mortel.
Har testat med kanel flera gånger, men tycker det är svårt att få någon karaktär, kan det vara så att stängerna inte skall kokas?
- ulrik.strandberg
- Satsbryggare

Vi gjorde en batch julöl på ca 160 liter där kryddornas dominans var total.
Originalreceptet är på 40 liter, brukar bli helt ok. Nu körde vi i en cylindrikonisk kokare där man både kokar, kyler och jäser i samma kärl. Kanske har betydelse då kryddorna "blir kvar" i kärlet på annat sätt än i en "vanlig" kokare. Hursom, vet inte om det avtar med tiden eller om man får försöka rädda bryggden på någe vis. I värsta fall får man gödsla gräsmattan med den...
Originalreceptet är på 40 liter, brukar bli helt ok. Nu körde vi i en cylindrikonisk kokare där man både kokar, kyler och jäser i samma kärl. Kanske har betydelse då kryddorna "blir kvar" i kärlet på annat sätt än i en "vanlig" kokare. Hursom, vet inte om det avtar med tiden eller om man får försöka rädda bryggden på någe vis. I värsta fall får man gödsla gräsmattan med den...
- rocksteady
- Nybryggare

Jag gjorde en julöl precis med bland annat hel kryddpeppar och riktigt apelsinskal(inte pomerans). Det blev något av det häftigaste jag har druckigt. Det luktar lite som en gryta full med julstämning.
Min julöl var gjord på mörk malt men jag tror att just kryddpeppar kan tänkas vara ett mycket gott tillskott till en vanlig pilsner. Någon som testat?
Min julöl var gjord på mörk malt men jag tror att just kryddpeppar kan tänkas vara ett mycket gott tillskott till en vanlig pilsner. Någon som testat?
Re: Kryddor i öl
*BUMP*
Julen står för dörren...nåja ett par månader till klarar vi oss från den hemska stressiga högtiden.
Men en fördel är ju att man får möjligheten att njuta lite JuleBrygder.
Tänkte försöka mig på en Julöl, kryddad med kanel, kryddnejlika och apelsinskal, kanske lite kryddpeppar oxå.
Basen hade jag tänkt mig vara en halvmörk Scottish Strong Ale med lite Ek.
Tänkte mig en batch med kokvolym 23l som kokas 120 min.
Kanelen typ 6 stänger åker i koket, kanske vid 30 låter det "lagom" ?
Dom andra kryddorna är jag dock rätt osäker på hur dom ska hanteras, Apelsin kanske i 1dl i renat eller något julbrännvin och sen ner i koket precis innan kylning?
Kryddnejlika och kryddpeppar som torrkrydning efter snabb kokdecinfektion?
Tid isåfall?
Juliga hälsningar
/Snow
Julen står för dörren...nåja ett par månader till klarar vi oss från den hemska stressiga högtiden.
Men en fördel är ju att man får möjligheten att njuta lite JuleBrygder.
Tänkte försöka mig på en Julöl, kryddad med kanel, kryddnejlika och apelsinskal, kanske lite kryddpeppar oxå.
Basen hade jag tänkt mig vara en halvmörk Scottish Strong Ale med lite Ek.
Tänkte mig en batch med kokvolym 23l som kokas 120 min.
Kanelen typ 6 stänger åker i koket, kanske vid 30 låter det "lagom" ?
Dom andra kryddorna är jag dock rätt osäker på hur dom ska hanteras, Apelsin kanske i 1dl i renat eller något julbrännvin och sen ner i koket precis innan kylning?
Kryddnejlika och kryddpeppar som torrkrydning efter snabb kokdecinfektion?
Tid isåfall?
Juliga hälsningar
/Snow
Re:
Men man behöver väl nödvändigtvis inte lagra sin öl på keg för att detta skall fungera?Oskar skrev:Jag fick ett bra tips av Peter Högström som jag brukar praktisera när jag vill krydda mina öl. Förutsätter visserligen att man lagrar sin öl på kegg. Istället för att tillsätta kryddorna i själva koket gör man essenser. Man blötlägger helt enkelt sina kryddor i sprit. Sen är det lätt att prova sig fram till det resultat man vill nå. Jag brukar hälla upp en dl öl i glaset och tillsätta essens till jag blir nöjd, sen är det bara att räkna ut hur mycket man ska hälla ner i sin kegg. Största fördelen är att man kan experimentera rätt friskt utan att riskera att fördärva en hel batch.
Jag antar att du tänker dig att man häller ner essensen i kegget, men om man vill buteljera så kan man ju ta och tillsätta essensen precis före buteljering. Man tar en jäshink och häller ner essens och priminglösning och hävertar över ölen på den och sen tappar man upp det på flaska. Min erfarenhet är att priminglösningen hinner blanda sig med ölen medans man hävertar över ölen och då tänker jag att essensen också borde göra det. Ett annat alternativ är att tillsätta essensen när man tappar om för sekundärjäsning ifall man är orolig att det inte hinner blanda sig vid buteljeringen.