Svavellukt

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jerker
Satsbryggare
Satsbryggare

Svavellukt

Inlägg av Jerker »

Jag har tidigare bryggt all min öl på landet utanför Knutby där jag har en borrad brunn. Några gånger har min öl luktat lite prutt, men det har snabbt försvunnit. Nu har jag bryggt ett halvdussin omgångar hemma i Bergshamra, Solna och hälften av dem alltifrån doftar till stinker svavel.

Senast var det ett experiment där jag delade upp samma belgiskinspirerade vört på fyra omgångar.

- Brödjäst: stank avlopp
- Jäst från en flaska Hoegarden Grand Crue: svag lukt av svavel
- German ale yeast (Wyeyeast) med filmjölkskultur: svag lukt av svavel
- Hoegarden och german ale yeast med kryddor: ingen doft av svavel

Jag gör också ginger beer och läsk med kulturer som inte är något problem på landet, ginger beer plant och water kefir plant, och de doftar också svavel ibland här i stan.

Jag vet vad jag håller på med när det gäller bryggandet, den öl jag gör på landet blir oftast lysande, också när jag tar ut svängarna, men här i stan "skiter" det sig alldeles för ofta.

Jag är medveten om att svaveldofter är vanliga vid ölbryggning, men när jag kör samma recept och samma jäst så borde det ju inte vara skillnad. Och det handlar inte bara om ett lätt inslag av svavel utan det stinker verkligen.

Kan det ha med vattnet att göra?
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Till att börja med så misstänker jag att du är känsligare för svavel än de flesta.
Köp en strongbow cider och fundera på om du hittar svavel i den. Det gör nog dom flesta.
Här kommer några tips.

Bor du i ett gammalt hus i bergshamra kan det komma med mer doftämnen från vattenrören.

Du spär väl inte vörten med vatten direkt från kranen?

Nästa gång du ska brygga så ta med dig vatten från knutby och se om det finns svavel i den ölen också.
Eller ta med dig bergshamravatten till knutby och se.

Gissar att det finns fler faktorer än vattnet, har du mer temperaturväxlingar i bershamra?

Använder du någon annan typ av rengöringmedel eller olika rutiner på olika ställen?

Hoppas du hittar anledningen.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Jerker
Satsbryggare
Satsbryggare

Tack

Inlägg av Jerker »

Bra tips. Kanske är jag extra känslig för svavellukter, eftersom jag har ett extremt känsligt luktsinne, kan tuppa av om någon "dam" har på sig för mycket parfym.

Det kan ju vara så att jag har fått lite slappa rutiner när jag har så extremt bra vatten på landet. Diskar mest grejerna ordentligt och sköljer dem i kokande vatten. Jag kan lugnt späda vörten där med kranvatten utan att få problem, så jag vet inte ens om jag har gjort det här i stan. Får hålla bättre koll helt enkelt och ta med mig en dunk vatten därifrån och göra ett dubbeltest.

Jag har hittills mest bryggt på landet och har tyckt att folk är hysteriska med en massa grejer, kanske är det helt enkelt verkligheten som knackar på dörren?
Skriv svar