Kim och Salle diskuterar ålderskrämpor och liknande

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Jonas skrev:Ahaa! Det är lättölen du hade med dig till Morgan för några år sedan som är skräckölen. Å "hytte rackarn" som norsken säger, det minns vi ju alla vilka följder den fick. Är du helt återställd än?
Vilket minne du har och då Jonas och i dubbel bemärkelse. Särksilt för alla er som var där och minns (om ni minns). Jo Salle är nog återställd (så bra det kan bli dvs. :-) Och du själv kan ju inte ha druckit för mycket av drycken då du fortfarande har så mycket minne i behåll.

Jag får faktisk ge Salle en eloge, både för att ha sparat "undervärken" (eller "vedervärken") under denna tid samt hans nypåfunna (härligt galna) idé med att hjälpa någon hjälporganisation.

Då jag fick tillsänt mig en originalflaska (det var väl lite här allt detta började) så kan jag garantera att flaskorna är helt i original, både kork och etikett. Et både trevligt och otrevligt minne dyker upp - lite som ett kinderägg....
Om ni ändå misstänker att ni får ett icke original så kan jag verifiera dess äkthet om ni sänder mig en bild på flaskan tagen snett uppifrån - oöppnade flaskor brukar man kunna reklamera.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

En fruktansvärt sanslös diskussion utan mål och mening.
Jag har träffat Kim och kan förstå att det går åt det hållet, men jag trodde att Salle var lite mer seriös än att försöka förgifta folk med "skräcköl".
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Visst är det en sanslös diskussion, men så ligger den ju också under "allmänt snack". Men utan mål och mening köper jag inte.
Salle vill ju på bästa tänkbara sätt hjälpa en hjälporganisation. Varför då inte göra det som så många andra? Billgrens soppåse kan du ju lägga bud på och så kan ju någon annan lägga ett bud på skräckölen. På ett sätt finns det ingen skillnad mellan dem, mer än att den ena får mer medial uppmärksamhet.

Men du är också välkommen till klubben, för ditt inlägg är precis lika välkommet som alla de andras. Vad som är meningslöst etc. anser jag får ligga hos betraktaren och läsaren. Allt här i världen behöver väl inte vara så j...a gravallvarligt eller?

// Kim
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Jag har inga problem med denna diskussionstråd.
Mitt föregående inlägg var inte menat som "gravallvarligt", tvärtom.
Men via mail så försvinner tonläge och kroppsspråk.
Jag får väl skicka på några smillies :D :roll: :wink: :lol:
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Ha ha ha :!: Smilies är skräckskönt :twisted:
Jag har en fråga angående skräckölen: vilken typ av öl var det som bryggdes?

Följdfråga: om man brygger en öl vars FG lägger sig under det som anses typriktigt, blir den då "underkänd" om man skulle tävla med den?

Följdfråga 2: om man skulle lämna in skräckölen som tävlingsbidrag till SM i hembryggd öl och vinna någon klass, får man då ta åt sig äran själv?

:arrow:
(första följdfrågan är jag intresserad av att få ett svar på, övriga frågor ser jag som en ren bonus.)

Förslag på kontonummer: Läkare utan gränser Plusgiro 90 06 03-2
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Hej igen

Jag har väl aldrig försökt att förgifta någon, utan bara utöka ölkunnandet hos mina bryggarkollegor.
Det är ju Kim som hävdar att han har blivit både halt o lytt efter inmundigande av denna dryck.

Den riktiga ölen var en ale med ca 4,5 kilo pilsnermalt och ungefär ett halvt kilo mörk karamellmalt, och 2 tillsättningar humle, den ena när jag kokat i 30 min och den andra när det var 5 min kvar av koket.

Skräckölsrecept: När jag lakat ut till ca 1015-1020 å slutade jag att laka till den riktiga ölen och fortsatte att laka 7-8 liter ytterligare, detta kokades som vanligt och tillsattes humle, tanken var att detta skulle bli någon sorts lättöl, vilket det visst blev.

Följdfråga2, du kan ju brygga den, och ta i lite munchenermalt eller något annat, då är det ju helt plötsligt ett helt annat recept......

Jag vet ett jättebra sätt så att det blir ditt förslag på 90-konto Karamell-Klabbe :lol: .

Salle

(Ingen som bjuder, sitter ni och tjuvhåller och ska vänta till sista sekunden ? )
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Med tanke på att Kim lagt ut detta på ett forum och inte löst problemet direkt med Salle är att det kanske är ett rop på hjälp.

Besvären kanske är psykosomatiska och kan ha orsakats av det trauma som uppstod när han konfronterades med drycken ifråga.

Det skulle alltså röra sig av någon form av posttraumatiskt stressyndrom.

Ett sätt att få bot kanske det som används vid behandling av fobier o. dyl. Man får då vid flera tillfällen i stigande grad utsätta sig för den situation som orsakade det hela. Med tiden kommer sedan skräcken att successivt minska.

Nu verkade det inte finnas så många flaskor kvar. Om ändå en behandling skulle kunna att genomföras så bör det inte ske i ensamhet utan i närvaro av och med stöd av några livserfarna och ölkunniga medmänniskor.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Tyvärr har någon lyft ut detta till en egen tråd (första delen här är en qoute med OT) och tyvärr verkar det ju nu även ta för stora proportioner.

// Kim
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Kim skrev:Tyvärr har någon lyft ut detta till en egen tråd (första delen här är en qoute med OT) och tyvärr verkar det ju nu även ta för stora proportioner.

// Kim
Tyvärr? Nejdå - mycket bättre att ni för diskussionen om denna speciella öl
här än i en stackars tråd om 30-litersfat där det var från början. Forsätt
gärna!
My hope is hops
Skriv svar